Pondělí 25. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči ve Zdislavicích na Benešovsku mají novou Tatru od THT a technický automobil Nissan Patrol

Nedaleko hasičárny ve Zdislavicích v okrese Benešov proběhlo v sobotu 17. února 2018 slavnostní předání nové cisterny Tatra Terrno a opomenut nebyl ani nový technický automobil Nissan Patrol.

Ještě před příjezdem nových vozidel mohli všichni obdivovat stávající techniku jednotky – tou jsou cisterny Tatra 815 a Liazka. K potěšení oka byla představena také stará koňská stříkačka R.A. Smékal.

Po „vyhlášení poplachu“ sirénou přijela jak Tatra, tak Nissan a po krátkých proslovech došlo za přítomnosti občanů i zástupců okolních jednotek a Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje k jejich oficiálnímu předání veliteli jednotky a hasičům.

Jednotka sboru dobrovolných hasičů Zdislavice je zařazena do kategorie JPO III/1 a je zálohovou jednotkou stanice HZS Vlašim.

Vzhledem ke stávajícímu počtu techniky a proškolených členů (celkem 26, z toho 7 příslušníků HZS a 1 HZSP) probíhá v současné době jednání o předurčení na výjezdy k dopravním nehodám.

Cisterna Tatra 815 byla zakoupena v roce 2005 za podpory Středočeského kraje, vozidlo CAS K25 Liaz se podařilo získat v roce 2009 bezúplatným převodem od Hasičského záchranného sboru.

Stejnou cestou k jednotce doputoval Nissan Patrol, ten byl bezúplatně převeden od Ministerstva vnitra. Využíván bude jako technický automobil,

uvedl velitel jednotky Miroslav Míka.

Nissan Patrol

Vozidlo v zelené barvě jednotce dorazilo počátkem června roku 2017, bylo lehce bourané na přední světlo. Okamžitě začaly práce na jeho opravě, přelakování a zařazení do výjezdu. To trvalo až do konce roku.


Tatra Terrno

Cisternovou automobilovou stříkačku CAS 20 na podvozku Tatra Terrno dodala společnost THT Polička.

Vůz za 6 449 300 korun včetně DPH byl spolufinancován z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů (2 miliony) a Středočeského kraje (1 milion). Částkou 250 tisíc korun přispěla Nadace Agrofert a stejnou částku darovala obec Chlum.

Podvozek

Pro stavbu cisterny bylo použito dvounápravové šasi s průběžným rámem Tatra 815-R55. Osmiválcový vzduchem chlazený motor o výkonu 325 kW je spřažen s mechanickou převodovkou Tatra 14 TS 210 T s poloautomatickým systémem řazení Norgren. Ta umožňuje provoz pomocného pohonu pro požární čerpadlo až do rychlosti 10 km/h.

Standardně je poháněna zadní náprava, pohon přední je připojitelný.

Přední část podvozku je na podélnících rámu osazena elektrickým lanovým navijákem s tažnou silou 50 kN a jištěním proti přetížení. U něj je nárazníkový monitor o průtoku 800 l/min.

Odolnost podvozku proti sálavému teplu je zvýšena speciálními textilními návleky, které chrání rozvody paliva, vzduchu a elektroinstalace.

Šestimístná kabina je v opěradlech zadní řady sedadel vybavena úchyty pro přetlakové dýchací přístroje Dräger PSS 3000, zbylé dva povinné přístroje typu Saturn S7 jsou uloženy v nástavbě.

V kabině je osm dobíjecích úchytů, čtyři slouží pro ruční radiostanice, čtyři pro svítilny. Vozidlová radiostanice je analogová.

Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm. Pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu slouží dvojice samostatných zásuvek na levé straně.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je smontovaná z hliníkových profilů a olepena plechem. Nádrž na hasivo je z nerezavějící oceli, pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla. Na obou stranách nástavby jsou umístěny LED stavoznaky, signalizující zbývající množství hasiva.

Čerpací zařízení THT PKA 2000 – 250 dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu.

Na horní pochozí plošině nástavby je přípojný prvek pro lafetovou proudnici.

Mezi kabinou a účelovou nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný teleskopický stožár se čtyřmi LED světlomety o celkovém světelném toku 20 000 lumenů. Napájen je z podvozkové soustavy Tatry, v případě uvolnění parkovací brzdy se samočinně složí do parkovací polohy.

Rozměry a hmotnosti

Pro nástřik Tatry byla využita červená barva pouze v odstínu RAL 3000. Vůz je i s navijákem dlouhý 8 280 mm, široký 2 550 mm a vysoký 3 000 mm. Jeho provozní hmotnost je 12 500 kg.

Sdílet