Neděle 24. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Ruský obojživelný vodní bombardér Berijev Be-200 Altair

V září roku 1998 se uskutečnil první let tohoto unikátního stroje, který schopný operovat z pevných ploch, ale i z vodní hladiny a je určený pro přepravu cestujících, nákladu, či ho lze využít jako transportní letoun záchranné služby, USAR týmů a v neposlední řadě pro hašení lesních požárů.

O rok později následoval první vzlet z vodní hladiny a to na základně hydroplánů Gelendžika u Azovského moře. První nabrání vody se uskutečnilo na jaře 2000 a témže roce ustanovil 24 světových rekordů v kategorii hydroplánů – např. vystoupil do 9000 m s nákladem 5 tun za 12 minut. O tento letoun projevilo zájem francouzské ministerstvo vnitra, Jižní Korea, Izrael, Řecko a na domácí ruské scéně kromě armády také Ministerstvo pro mimořádné události.

Od svého prvního představení coby vodní bombardér zasahovaly letouny Be-200 u mnoha rozsáhlých požárů lesních porostů na území celé Evropy a nyní se jedá o získání certifikace i pro USA, kde je o tohoto obojživelníka velký zájem pro jeho skvělé taktické a provozní vlastnosti. V současné době je využíván u ruského Emercomu a také v Ázerbajdžánu.

Technický popis:

Berijev Be-200 Altair verze ČS je hornoplošník s ocasními plochami ve tvaru T. Téměř po celé délce spodní části trupu se táhne kýl, který letounu zabezpečuje podélnou stabilitu při pohybu ve vodě. Na zádi trupu je malé vodní kormidlo pro manévrování ve vodě. Pohon letounu zabezpečují dva proudové motory D – 436TP, které jsou umístěny nad trupem na rozšířeném centroplánu za křídlem. Tato pozice zaručuje vhodné aerodynamické vlastnosti, tak i přirozenou ochranu motorů před vniknutím vody při vzletu a přistání. Pro letouny pro export je zpracována varianta zástavby britských motorů Roll – Royce.

Pod křídlem jsou na malých pylonech umístěny vyronávací plováky. Pro přistání na pozemních letištích je letoun vybaven klasickým zatahovacím podvozkem. Be – 200 může při letmém přistání na hladině pobrat až 12 000 l vody za dobu 14 vteřin. Výhodou je možná snadná demontáž nádrží hasících látek, během krátké doby je tam možné upravit letoun na jinou verzi.

Takticko – technická data Berijev Be-200 Altair verze ČS

  • Osádka: 2
  • Rozpětí: 32,78 m
  • Délka: 32,05 m
  • Výška: 8,90 m
  • Nosná plocha: 117,44 m²
  • Hmotnost vlastního stroje: 27 600 kg
  • Max vzletová hmotnost: 41 000 kg/38 0­00 kg/země, voda
  • Přistávací hmotnost: 41 000 kg/38 0­00 kg/země, voda
  • Max. hmotnost po dotankování vody: 43 000 kg
  • Náklad: 7 500 kg
  • Palivo: 12 500 kg
  • Pohon 2 x ZMKB Progress D-436TP
  • Maximální rychlost: 750 km/h
  • Cestovní rychlost: 600 km/h
  • Minimální rychlost: 185 km/h
  • Rychlost pro dotankování hasicí vody: 160–190 km/h
  • Dostup: 8 000 m
  • Dostup s jedním motorem 5 500 m
  • Dolet: 1 700 km
  • Maximální dolet: 3 850 km
  • Přistávací dráha na vodě: 1 300 m
  • Přistávací dráha pevná: 950 m
  • Vzletová dráha na vodě: 1 000 m
  • Vzletová dráha pevná: 700 m
  • Náklad: 64 pasažérů nebo 30 nemocných na lůžkách a zdravotní personál nebo 8000 kg nákladu nebo 12 m³ (cca 12 tun) hasicí vody.

HAŠENÍ

  • Vodní nádrže/objem: 12m3
  • Nádrže pro chemické hasící látky/objem: 1,2 m3
  • Rychlost stoupání po nabírání vody (43 t, hladina moře): 9.5 m/s
  • Rychlost letounu při nabírání vody z hladiny: 150/190 km/h
  • Doba potřebná k nabírání vody z hladiny: 14 sec
  • Minimální hloubka vodní plochy pro nabrání vody: 2,6 m
  • Maximální výška vln při nábírání vody: 1,2 m
  • Minimální rychlost letounu při shozu vody: 200–250 km/h
  • Minimální výška pro svržení vody: 50 m

Foto a info: Petr Brabec, BERIEV Aircraft Company, web

Sdílet