Pondělí 25. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Letečtí záchranáři a hasiči trénovali na Špičáku záchranu zraněných osob

Planina nedaleko Špičáku se stala od středy 14. do čtvrtka 15. února 2018 krátkodobým domovem pro posádky 243. vrtulníkové letky 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely a letecké záchranáře Hasičského záchranného sboru Plzeňského kraje.

Zimní prostředí Šumavy je ideálním místem k nácviku nouzových záchranných situací. Dostat se ke zraněnému po zemi je vzhledem k extrémním klimatickým podmínkám a těžko přístupnému terénu velmi komplikované. Jedinou možností se stává záchrana ze vzduchu.

Záchranáři zde cvičí slaňování z vrtulníku, přesné visení na místě a záchranné práce na lanovce. Získávají cenné zkušenosti, které mohou mít zásadní význam při záchraně lidského života, kdy jde zejména o koordinaci a čas.

Létání v zasněženém horském terénu je jednou z nejnáročnějších činností, kterou může pilot ve vrtulníku absolvovat. Důvodem je zejména nevyzpytatelnost směru a rychlosti větru, sněhová pokrývka terénu a výkon vrtulníku.

Při vzletu nebo přistání může zvířený prachový sníh vrtulník zabalit do koule. To by posádce způsobilo velice špatnou prostorovou orientaci. Je to bílá tma. V prachovém oblaku pilot vidí maximálně dva tři metry od kabiny. Této skutečnosti se podřizuje i technika pilotáže

vysvětlil velitel vrtulníkové letky podplukovník Radek Henkl.

Pilot však nemůže ztratit vizuální kontakt se zemí. Neustále se musí orientovat podle referenčních bodů. Těch se musí držet, než se prašan takzvaně vyfouká a on s vrtulníkem přistane.

Souhra posádky je v této fázi klíčová. Důležitou úlohu sehrává také palubní technik, který sleduje situaci pod strojem.

Lze říci, že nastavená pravidla zásahů letecké záchranné služby přináší lepší výsledky při zajišťování dostupnosti neodkladné zdravotnické péče.

Letečtí záchranáři jsou nasazováni také při dalších operacích v jinak nedostupných terénech, například na vodě, ve skalách, ve stržích a průrvách, na horách atd. Prostě všude tam, kam se jiná technika kromě vrtulníkové nedostane. Takových míst je v našem kraji nepočítaně.

Naši letečtí záchranáři se často musejí co nejrychleji přemístit i tam, kde hrozí krize, havárie či jiné situace,

řekl instruktor hasičů – leteckých záchranářů podpraporčík Karel Hůla.

Sdílet