Kobit dodal do Velkého Újezdu novou cisternu na podvozku MAN, spolufinancována byla z Fondu zábrany škod
Městys Velký Újezd zakoupil pro svou dobrovolnou jednotku zářivě červenou cisternovou automobilovou stříkačku CAS 20 na podvozku MAN TGM. Za 5 499 995 korun včetně DPH ji dodala firma Kobit, s financováním pomohla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod.
Podvozek
Podvozek MAN TGM 18.340 4×4 BB s připojitelným pohonem přední nápravy je osazen motorem o výkonu 250 kW a manuální převodovkou ZF 9S-1310 OD. Rozvor náprav je 3 900 mm, obě jsou vybaveny uzávěrkou diferenciálu.
Na zadní nápravě jsou pro usnadnění jízdy za nepříznivého stavu vozovky instalovány podmetací řetězy.
V přední části je uchycen elektrický lanový naviják Rhino s tažnou silou 50 kN a jištěním proti přetížení. Na nárazníku je rovněž uchycena lafetová proudnice o průtoku 750 litrů za minutu a dostřikem až 50 metrů s dálkovým ovládáním joystickem z kabiny řidiče.
CAS je u dveří řidiče vybavena sdruženou zásuvkou pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox Air. Ta se po nastartování motoru samočinně odpojí.
Kabina je šestimístná, vybavená nezávislým topením a klimatizací. V opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů Dräger PSS 3000, zbývající dva přístroje jsou uloženy v nástavbě. Náhradní tlakové láhve jsou umístěny mezi jednotlivými opěradly.
V úložném prostoru pod sedadly je kompresorová chladnička Waeco CoolMatic napájená z palubní soustavy podvozku.
Kabina osádky je vybavena analogovou i digitální radiostanicí, velitel má k dispozici tablet se softwarem pro podporu výjezdu. V dobíjecích úchytech jsou uloženy ruční radiostanice a svítilny.
Pro záznam jízdy k zásahu slouží kamera s nočním přísvitem a úhlem záběru 120 °. V zorném poli řidiče je 7" displej couvací kamery.
Podvozek je upraven pro zvýšení odolnosti proti sálavému teplu a to až do 200 °C. Krátkodobě – po dobu 15 minut – odolá až 1000 °C.
Okolí podvozku je na pravé a levé straně osvětleno pracovními LED světlomety, další je umístěn na zádi.
MAN dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.
Nástavba
Karoserie nástavby je vyrobena z hliníkových profilů a olepena plechem ze stejného materiálu. Pro usnadnění přístupu k příslušenství je po obou stranách opatřena stupačkami. Na střeše je přípojný bod pro lafetovou proudnici.
Nádrž na hasivo pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.
Vůz je vybaven systémem sledování a řízení jednotlivých funkčních prvků přes sběrnici CAN bus. Veškeré informace jsou zobrazeny na displeji jak v prostoru obslužného místa, tak v kabině řidiče.
Systém umožňuje:
- záznam dat,
- chybový deník,
- max. dosažené otáčky čerpadla,
- diagnostika, uzavření rolet a dveří,
- zasunutí osvětlovacího stožáru,
- automatizovaný provoz, zavodnění čerpadla,
- tlaková regulace,
- upozornění na chybnou obsluhu,
- systém plánované údržby v nástavbě požárního automobilu.
Na ovládacím panelu čerpacího zařízení je umístěn displej, na kterém jsou zobrazeny parametry a provozní stavy podvozku a nástavby.
Prostor čerpacího zařízení je vyhříván, jmenovitý průtok čerpadla je 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a sací výšce 3 metry.
Mezi nástavbou a kabinou je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi LED světlomety s celkovým světelným tokem 40 000 lumenů. Vybaven je funkcí samočinného složení do přepravní polohy, napájen je z podvozkové soustavy, samozřejmostí je možnost připojení na externí zdroj.
Pro základní očistu je vůz vybaven hygienickým výsuvným platem se zásobníkem na tekuté mýdlo, desinfekční prostředek a papírové ručníky. Nechybí 10litrová nádoba na vodu ani hadice s tlakovým vzduchem.