Plastový RZA Mercedes-Benz Sprinter/KEB-EGE
Představujeme vám v ČR první celoplastovou nástavbu z materiálu Polybilt v podobě rychlého zásahového automobilu na podvozku Mercedes-Benz Sprinter, která má unikátně řešenou vodní nádrž. Vozidlo pochází z dílen kájovské firmy KEB-EGE a je zařazeno ve výjezdu u HZS Jihočeského kraje na táborské požární stanici.
Představujeme vám v ČR první celoplastovou nástavbu z materiálu Polybilt v podobě rychlého zásahového automobilu na podvozku Mercedes-Benz Sprinter, která má unikátní umístění vodní nádrže. Vozidlo pochází z dílen kájovské firmy KEB-EGE a je zařazeno ve výjezdu u HZS Jihočeského kraje na táborské požární stanici.
Firma KEB-EGE anoncovala již minulý rok, že z jejich dílen vyjede automobil s celoplastovou nástavbou. Tak se okolo loňských vánoc i stalo. Samotné vozidlo bylo předáno o měsíc později a jen organizační důvody pozdržely jeho zařazení. Brány kájovské továrny tedy opustil první z řady požárních automobilů, který má tuto nástavbu. Jedná se o rychlý zásahový automobil, který je svojí specifikací určený nejen pro zásahy u dopravních nehod, ale zejména v městské zástavbě historického centra Tábora. Prostě všude tam, kde bude moci být díky své velikosti rychleji, než klasická CASka. Vybavení si sebou pro provedení prvotního, či zdolání menšího zásahu při požáru veze více než dostatečné. Osádku tvoří čtveřice hasičů. Tolik v kostce stručné představení vozu, přejděme na podrobnější data, neb redakce serveru Požáry.cz ve složení Václav Porkát a Petr Svoboda si vyjela do Tábora nový RZA osobně prohlédnout a zhodnotit.
Jako podvozek byl vybrán osvědčený Mercedes-Benz Sprinter 518 DoKa, samotné označení nám sděluje parametry podvozku, tedy 5 tun celkové hmotnosti, 180 koní sílu motoru a model kabiny DoKa, čili zkratka Doppelkabine, což je prodloužená čtyřdveřová kabina, v tomto případě pro osádku 1+3. Jako agregát je namontovaný šestiválcový turbodiesel Mercedes-Benz OM 642 DE30LA (Common Rail) o objemu 2987 ccm, splňující emisní normu EURO 4. Jeho výkon je 135 kW/184 koní při 3800 ot/min. Brzdy jsou dvoukruhové hydraulické s posilovačem, vpředu i vzadu kotoučové s mechanickou parkovací brzdou. Vozidlo je ovládáno pomocí servořízení Mercedes-Benz LZ S54, převodovka je synchronizovaná šestistupňová. Z dalšího vybavení podvozku jmenujme systémy ABS, ASR, ESP (adaptivní stabilizační systém), předehřívání paliva, dálkové centrální zamykání včetně nástavby atd. Lakování vozu je provedeno v červené základní, stadartně dodávané výrobcem.
Prostorná prodloužená kabina je spaciálně upravena, v zadní části nenajdeme běžnou čtyřlavici, ale jen dvě sedačky Rosenbauer s integrovaným držákem dýchacích přístrojů v opěradle. Pod nimi je úložný prostor na vybavení, do kterého je zajištěn přístup odklopením sedaček či jen středového krytu mezi nimi. Přístup do zadní části kabiny je pohodlný díky dostatečnému úhlu otevření dveří, komfort pro vzadu sedící hasiče je také dostatečný. V přední části najdeme sedačky strojníka a velitele vozu. Oba mají taktéž dostatek prostoru, co nás však překvapilo, že sedadlo velitele není posuvné. Mezi nimi je pak pult pro nabíjení ručních svítilen. Středovému panelu přístrojové desky vévodí velký dotykový displej palubního počítače KEB-EGE, kterým strojník či velitel ovládá a zjišťuje údaje např. o osvětlení nástavby, zadní oranžové sváděcí aleji, zapojení konzervace, stav uzavření nástavby atd. Ovládání počítače je intuitivní záležitostí jednotlivce. Palubní počítač je aktivován s nastartováním vozidla, kdy se na barevném displeji zobrazí základní menu pro jeho další použití. V kabině dále najdeme dvě radiostanice a to klasickou analogovou typ Motorola GM 360 a také digitální typ MATRA. Co se elektroniky týče, je zde ještě ovládání světelného a zvukového výstražného zařízení, které je od domácího výrobce Tesla Holomý, stejně tak i samotný VRZ. Na střeše je světelná rampa modré barvy v provedení LED, v přední masce pak dvojice malých modrých LED světel.
Za kabinou se nachází plastová požární nástavba. Její skelet vyrobila britská firma Strongs Plastic Products Ltd. z velmi odolného materiálu Polybilt, chcete-li polypropylen, který byl již na našem webu představený v několika článcích. Nástavba na tomto Mercedesu je unikátní umístěním integrované vodní nádrže o objemu 1000 l. Ta je uložena de facto přímo na šasi vozu, tím je docíleno nízkého těžiště a tudíž výborných jízdních vlastností automobilu. Toto řešení se zrodilo v hlavách pracovníků KEB-EBE, firma Strongs, výrobce skeletu, ho následně zrealizovala. Nad nádrží se nachází přední úložný prostor na vybavení, který kryjí z pravé i levé strany hliníkové roletky s podélným madlem od výrobce AS Fire. V pravé části najdeme výklopný box pro uložení sorbentu, za ním pak do boku výklopné plato pro uložení vybavení a držáky hasících přístrojů. Vedle sorbentu je pak výsuvné plato pro vyprošťovací zařízení včetně agregátu, nad tím je středová police pro další vybavení a hydrantové příslušenství. V levé části najdeme opět výklopný box na sorbent, za ním je velké do boku výklopné plato, na kterém jsou z venkovní strany umístěny dýchací přístroje a VRVN, z vnitřní strany je na něm přetlakový ventilátor, box na tlakovou láhev a prostor pro pneumatické zvedací vaky.
Zadní části nástavby dominují velké nahoru výklopné dveře, za kterými nalezneme ovládací pult a za ním pak vysokotlaké čerpadlo Rosenabuer H5 s elektropneumatickým ovládáním a navijákem se 60 m vysokotlaké hadice, jenž je zakončena proudnicí NEPIRO. Jedná se o vůbec první externí montáž čerpadla H5 jinou firmou, než je samotný Rosenbauer. Je poháněné pomocným náhonem, který dokáže vyvinout výkon až 40 kW. Aby toto fungovalo, musela firma KEB-EGE vytvořit nucené chlazení převodovky. Toto je také relativně unikátním počinem, neboť nucené chlazení vyrábí v Německu pro firmu Mercedes-Benz pouze jedna firma. KEB-EGE se to podařilo také a mateřský závod Mercedesu jí to posvětil. S čerpadlem je spojený pěnový přiměšovač pro případ použití pěnidla. Pěnidlo je uloženo v kanystru. V tomto prostoru dále nalezneme trojici výsuvných boxů na vybavení, armatury C, hadicové příslušenství s uzavíratelnou proudnicí C, schránky na náhradní lahve dýchacích přístrojů a vyváděcí/evakuační masky. Nad dveřmi je namontována oranžová sváděcí alej a nad ní pak zadní malý LED maják modré barvy. Sváděcí alej je dobře viditelná i v případě otevření dveří, což můžete vidět na tomto videu:
Vnitřní osvětlení nástavby je zajištěno pomocí klasických světel a LED hadů. Do většiny prostor s vybavením je snadný přístup, samotné vybavení je uchyceno pomocí pásku KEB-EGE a držáků PAC. Hůře se člověk dostane do středové části nástavby. Při naší návštěvě ještě nebyl Sprinter plně vybavený.
Jako celek lze hodnotit automobil RZA Mercedes-Benz Sprinter/KEB-EBE v hodnotě cca 3.000 000,– Kč včetně DPH kladně. Jeho zpracování je na dobré úrovni a použití odolného materiálu Polybilt je krok správným směrem. Nástavby z tohoto materiálu jsou v současnosti namontovány na dalších dvou požárních automobilech Mercedes-Benz Sprinter od KEB-EGE, informace o nich vám přineseme v průběhu prázdninových měsíců. O letošních prázdninách také projdou všechny Sprintery s plastovou nástavbou zkouškou v TÚPO.
TTD
Podvozek: Mercedes-Benz Sprinter 518 CDi DoKa
Motor: MB turbodiesel OM 642 DE30LA (Common Rail) – 6 válců
Zdvihový objem: 2 987 ccm, EURO 4
Výkon: 135 kW (184 PS ) při 3 800 ot/min
Osádka: 1+3
Převodovka: MB synchronizovaná ( 6-ti stupňová )
Rozvor: 3665 mm
Délka: 6325 mm
Šířka: 2000 mm
Výška: 2520 mm
Nástavba: Strongs Plastic Products Ltd. – UK/KEB-EGE, spol. s.r.o. – ČR
Materiál: Polybilt
Vodní nádrž: integrovaná do nástavby, 1000 l
Čerpadlo: vysokotlaké Rosenbauer H5 o výkonu až 150 l/min při 40 barech
Hadicový naviják: 60 m s pistolovou proudnicí NEPIRO včetně pěnového nástavce
Pozn. závěrem: Firma KEB-EGE v současnosti staví velkoobjemovou CAS s plastovou nástavbou na osmikolovém podvozku Scania a také se chystá na svojí první celoplastovou nástavbu v rámci repase vozu CAS 32 Tatra 815.
-wap-