Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

13 automobilových žebříků pořídil Hasičský záchranný sbor České republiky z Integrovaného regionálního operačního programu

Hasičský záchranný sbor České republiky realizuje v letech 2016 až 2018 projekt „Zvýšení připravenosti HZS ČR k řešení a řízení rizik způsobených změnou klimatu“. Projekt je spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů, konkrétně z Integrovaného regionálního operačního programu pro období 2014 až 2020.

V rámci projektu bylo pořízeno také 13 automobilových žebříků AZ 30.

Podvozek

Základem je dvounápravový podvozek Iveco Eurocargo ML160E32 s vodou chlazeným řadovým čtyřtaktním vznětovým šestiválcovým motorem o výkonu 235 kW, který je doplněn plně automatickou pětistupňovou převodovkou Allison S3000R s hydrodynamickým měničem a s šestistupňovým hydrodynamickým retardérem.

Vůz je na obou nápravách osazen kotoučovými brzdami s vnitřní ventilací a plovoucími třmeny.

Nástavba

Konstrukce nástavby je vyrobena z uzavřených podélných nosníků a příčníků z vysoce pevnostní konstrukční oceli. O činnost hydraulického systému se stará hydraulické čerpadlo s proměnným výkonem, které je vestavěné v rámu podvozku a je poháněno vedlejším pomocným pohonem od motoru.

Hydraulické čerpadlo je napojeno na hydraulickou nádrž o objemu 140 litrů. Systém je vybaven ovládacími šoupátky s jemnou regulací pro plynulou regulaci pohybů.

Nouzový provoz hydraulického systému v případě výpadku motoru podvozku zajišťuje elektrické čerpadlo. Z toho důvodu je také žebřík vybaven elektrocentrálou o výkonu 9 kVA.

Stabilizace je zajištěna podpěrami typu „Vario“ s bezpečnostním systémem „ASS“ a hydraulicky ovládaným lanovým zajištěním pružin zadní nápravy. Systém podpěr „Vario“ umožňuje práci při jakémkoliv vysunutí stabilizačních podpěr variabilně od šíře vysunutí 2 500 mm až do šíře 5 200 mm.

Stabilizační podpěry mohou být vysunovány v páru nebo jednotlivě, takže je možné ustavení podpěr podle prostorových podmínek v okolí vozu.

Řízení pohybů žebříkové sady je umožněno z centrálního řídícího stanoviště umístěného na točnici a dále také z pracovního koše. Žebřík používá filosofii ovládání, kdy má hlavní ovládací stanoviště vždy přednost před ovládáním z pracovního koše.

Žebříková sada

Žebříková sada je tvořena ze čtyř dílů, na jejím konci je manévrovací rameno o délce 4 813 mm zakončené pracovním košem. Pracovní koš umožňuje zatížení třemi osobami, respektive 300 kg.

Žebřík také disponuje nivelačním regulačním systémem, který je plně automatický, zajišťujícím neustále vyrovnávání vodorovné pozice žebříkové sady. Vyrovnávání probíhá mezi spodní otočnou částí točnice a horní částí se žebříkovou sadou.

Zároveň je také vyrovnáváno hlavní ovládací stanoviště se sedadlem obsluhy a pro usnadnění práce obsluhy se přizpůsobuje sedadlo společně s pedálem „mrtvého muže“ úhlu zdvihu žebříkové sady.

Ovládací prvky na hlavním ovládacím stanovišti a na ovládacím místě v pracovním koši jsou shodné, což ulehčuje obsluze ovládání.

Rozdělení do krajů

AZ 30 jsou v souladu s dotačním titulem dislokovány u HZS kraje Jihočeského (1 ks), Olomouckého (2 ks), Středočeského (1 ks), Karlovarského (1 ks), Ústeckého (2 ks), Plzeňského (2 ks), Královéhradeckého (2 ks) a Pardubického (2 ks).

Sdílet