Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Šestikolová devítikubíková Tatra Force od THT nahradila v Kamýku nad Vltavou starší sestru

V sobotu 14. dubna roku 2018 hasiči v Kamýku nad Vltavou hasiči spojili předání nového zásahového vozidla Tatra Force od společnosti THT Polička s celodenním programem pro obyvatele obce.

Slavnostní akt se uskutečnil po poledni před místním kulturním domem a zúčastnili se ho jak členové jednotky a sboru, tak samozřejmě představitelé obce a také místní občané.

Tatra stála 7 229 145 Kč včetně DPH a finance na ní obec Kamýk nad Vltavou získala díky Integrovanému regionálnímu operačnímu programu.

Přiznám se, že jsem nikdy nevěřil tomu, že by kamýčtí hasiči mohli získat nové krásné a ještě tak funkční auto. Až v roce 2016 se objevily dotace z Integrovaného regionálního operačního programu, které umožnily jeho nákup.

Chtěl bych poděkovat zastupitelům obce, kteří byli tak odvážní, a zvedli ruku pro to, abychom jako obec toto vozidlo mohli koupit a v druhé řadě bych poděkoval všem hasičům, kteří se podíleli na přípravě,

uvedl starosta obce Josef Vencovský.

Sbor dobrovolných hasičů v Kamýku nad Vltavou vznikl v roce 1883 a podle dochovaných zápisů z členských schůzí je známo, že v roce 1904 měl sbor 20 členů. Členská základna se postupně rozšiřovala a rozšiřuje dodnes.

Kamýcký sbor je vedený jako výjezdová jednotka ve skupině JPO III, vyjíždí i k zásahům do okolí.

Největší zkouška kamýckého sboru byla povodeň v roce 1954, kdy se Kamýkem prohnala 100letá voda a v roce 2002, kdy se podívala do Kamýku nad Vltavou velká voda údajně tisíciletá.

Podvozek nové Tatry

Šestikolová Tatra Force je poháněna vznětovým vidlicovým osmiválcem o výkonu 325 kW splňujícím emisní normu Euro 5. Poháněna jsou standardně kola zadních náprav, pohon přední je připojitelný. Všechny diferenciály jsou vybaveny uzávěrkou. O přenos hnacích sil se stará čtrnáctistupňová převodovka Tatra 14 TS 210 T s poloautomatickým řazením Norgren.

Kabina je dvoudveřová, čtyřmístná, s nezávislým naftovým topením. Nechybí čtyři dobíjecí úchyty pro radiostanice a dvě pro svítilny. V zorném poli řidiče je 5" displej couvací kamery. Ta je vyhřívaná a odolná proti prachu i vodě. Vozidlová radiostanice je digitální.

CAS je upravena pro zvýšení odolnosti proti sálavému teplu textilními návleky na rozvodech vzduchu, paliva a elektřiny, se kterými zvládne teploty až 200 °C, krátkodobě – po dobu 15 minut – dokonce až 1 000 °C.

O dobíjení akumulátorů se stará zásuvka MagCode na levé straně kabiny. Samostatný přípojný bod slouží pro doplňování tlakového vzduchu.

Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.

Nástavba vozu

Nástavba je u tohoto vozu řešena jako jeden celek z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny s pevně vestavěnými nádržemi na vodu a pěnidlo. Ty mají objem 9 000, respektive 540 litrů. Aktuální stav hasiva signalizují LED diody na obou bocích.

Čerpací zařízení THT PKA 3000 – 250 umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Jmenovitý výkon čerpadla je 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů.

CAS je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus.

V horní části je přípojný prvek pro lafetovou proudnici.

Rozměry a hmotnosti

Tatra v běžné červené barvě RAL 3000 je dlouhá 9 190 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 050 mm. Její provozní hmotnost je 14 500 kg, celková pak 25 000 kg.

Kamýk nad Vltavou leží v půvabném údolí připomínajícím dvě otevřené dlaně, v nichž se vine široký proud Vltavy. Po obou stranách se doširoka rozvírají svahy a stráně povolně i prudce klesajícím břehům.

Hluboké lesy střídají louky a pole, které prostupují osaměle skupiny borovic a mohutných bludných kamenů. Žije zde přibližně 900 obyvatel.

Sdílet