Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči z pražských Kolovrat mají novou Scanii, velkokapacitní cisternu dodal WISS Czech

Jednotce sboru dobrovolných hasičů z Kolovrat dodala firma WISS Czech novou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Scania. Velkokapacitní cisterna stála 7 257 217 korun včetně DPH a nahradila model starý 32 let.

Už se na ní projevoval zub času, několikrát už byla na podstatně rozsáhlejší opravě, takže jsme rádi, že z magistrátu přišlo rozhodnutí, že zakoupí novou velkokapacitní cisternu, protože nám to usnadní práci i uspoří spoustu času,

řekl Martin Dynybil, velitel JSDH Kolovraty.

Tato jednotka se nachází v části Prahy, kde není to plošné pokrytí profesionálními hasiči až tak velké. Takže vlastně pokrývá pokrývá všechny jednotky dobrovolných hasičů v rámci hl. m. Prahy,

řekl Libor Hadrava, radní hl. m. Prahy.

Aby hasiči dostali do nového vozu vše co potřebují, projevili během vývoje vozidla také vlastní iniciativu. Např. některé části nového vozidla si navrhovali sami.

Je tam dvojnásobný počet hadic než u klasické cisterny. Další věc je, že tam máme větší množství CO přístrojů, hlavně z důvodu koridoru Praha – České Budějovice,

řekl Martin Dynybil.

Pozvání na slavnostní předání, které proběhlo 20. dubna 2018, přijali Bc. Libor Hadrava (radní Hlavního města Prahy pro bezpečnost a prevenci kriminality), mjr. ThDr. Jiří Ignác Laňka, Ph.D., SChLJ. (jáhen v kostele sv. Karla Velikého a šéfinstruktor URNA), brig. gen. Ing. Roman Hlinovský (ředitel Hasičského záchranného sboru hl. m. Prahy), Mgr. Antonín Klecanda (starosta MČ Praha-Kolovraty) a mnozí další.

Technické parametry

Třínápravový podvozek Scania P440 je osazen řadovým přeplňovaným šestiválcem o výkonu 323 kW. O přenos hnacích sil na kola zadních náprav se stará automatizovaná převodovka Opticruise s retardérem, pohon přední nápravy je připojitelný.

Šestimístná kabina CrewCab CP28 je v zadní řadě vybavena měničem napětí 24/230 V pro zapojení přenosné lednice o kapacitě 6 PET lahví.

V opěradlech druhé řady sedadel jsou integrovány dýchací přístroje Dräger PSS 3000, mezi nimi pak náhradní tlakové lahve.

Samozřejmostí je nezávislé naftové topení, nechybí ani klimatizace.

V dosahu velitele je uchycen 10" tablet a přenosný světlomet. V zorném poli řidiče je 5" displej couvací kamery.

Vozidlová radiostanice je analogová, stejně jako čtveřice ručních radiostanic v dobíjecích úchytech i pátá u velitele vozu.

V prostoru nástupu řidiče do kabiny je sdružená zásuvka pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu, která se po nastartování samočinně odpojí.

Mezi velitelem a strojníkem je ovládací panel sloužící k zapnutí čerpadla a provoz s přední asanační lištou, signalizuje také zbývající množství hasiv v nádrži.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení.

Nádrž na hasivo je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny typu GFK. Pojme 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla.

V nástavbě jsou mimo jiné uloženy dva zbývající dýchací přístroje a také výsuvné plato s hygienickými prostředky pro rychlou očistu hasičů na místě zásahu.

Čerpací zařízení umožňuje zásah v nízkotlakém – 10 barů a 3 000 litrů za minutu – a nebo ve vysokotlakém – 40 barů a 250 litrů za minutu – režimu, popřípadě kombinovaný provoz.

Veškeré rozvody vody jsou provedeny z nerezavějící o­celi.

Odnímatelná lafetová proudnice na střeše nástavby dosahuje průtoku 2 000 litrů za minutu při tlaku 8 barů, její dostřik je až 50 metrů při tlaku 10 barů. Součástí je přenosný podstavec, umožňující samostatné použití mimo vozidlo.

Osvětlovací stožár je osazen čtyřmi LED reflektory o celkovém světelném toku 20 000 lumenů. Napájen je z podvozkové soustavy automobilu a do parkovací polohy se vrací automaticky.

Další možností je využít osvětlovací balón se stojanem z výbavy automobilu.

Hasiči Kolovraty – www.hasicikolovraty.cz

Foto: Pavel Klikar
Sdílet