Vojáci z Kopřivnice míří k hasičům
Server Požáry.CZ měl jako vůbec první veřejné médium exkluzivní možnost seznámit se s tolik očekávaným podvozkem Tatra T815–7 6×6, určeným pro kompletaci s hasičskou nástavbou. THT Polička na tomto podvozku pro HZS postaví v první fázi čtyři devítikubíkové cisternové automobilové stříkačky.
Server Požáry.CZ měl jako vůbec první veřejné médium exkluzivní možnost seznámit se s tolik očekávaným podvozkem Tatra T815–7 6×6, určeným pro kompletaci s hasičskou nástavbou. THT Polička na tomto podvozku pro HZS postaví v první fázi čtyři devítikubíkové cisternové automobilové stříkačky.
My jsme měli možnost fotit tuto Tatru přímo v areálu automobilky ještě před dokončením všech úprav, vážení a měření. Samozřejmě jsme nepohrdli ani krátkým svezením po polygonu, čas ovšem tlačil, na autě se muselo intenzivně pracovat, neboť se kvapem blížil termín pro předání nástavbáři do Poličky. Těsně před našim focením ještě probíhalo měření nájezdových úhlů, hmotnosti a podobných parametrů. Poté vozidlo spěchalo opět na dílnu.
Vývoj vozu
Původně pro vojáky vyvíjený „sedmičkový“ podvozek prošel úspěšnou homologací pro civilní provoz a dostal se tak do hledáčku hasičských sborů, především vzhledem k tomu, že je ještě nižší, než dosud u hasičů jezdící modelová řada Terrno, která už tak neměla v tomto parametru žádnou konkurenci. Kromě výšky se od Terrna liší také svým určením – jedná se o vozidlo, které je určeno pro provoz na pozemních komunikacích a v těžkých terénních podmínkách, na rozdíl hasičské verze modelové řady Terrno (podvozek R55), která je určena pro provoz na pozemních komunikacích a smíšený provoz.
Podvozek Tatra 815–7
Podvozek Tatra T815–731R32 26.325.6×6.1/411 je osazen nízkou střední kabinou, oproti vojenskému standardnímu provedení je montovaná laminátová střecha zvýšená o přibližně 20 cm. Dle vyhlášky ČSN EN 1846 má být totiž prostor mezi sedáky a stropem vozidla 1050 mm, Tatra pro vojáky má standardně 950 mm. Vozidlo je totiž osazeno čtyřmi plnohodnotnými sedadly, včetně hlavových opěrek a samonavíjecích pásů (u vojenské verze je řidičovo sedadlo plnohodnotné včetně 3 bodového pásu a zbylé 3 sedačky jsou nouzového typu, tedy skořepinové s 2 bodovým břišním pásem bez opěrek hlavy), hasiči by tedy neměli dostatek místa nad hlavou. Na přístrojové desce je před spolujezdci montováno madlo, aby byla při jízdě k zásahu zabezpečena stabilní pozice hasičů v kabině – zkrátka aby se bylo čeho chytit.
Po konzultaci s nástavbářem byly v předních rozích laminátové střechy kabiny ponechány výklenky pro instalaci majáků. Do plastového dílu je na pravé straně vyvedeno rovněž sání motoru, aby byla zachována co nejmenší celková výška vozidla. Celá konstrukce nástavby pak nepřevýší samotnou střechu kabiny vozidla. Čalounění stropu v kabině, stejně, jako výbavu (vysílačka, anténa pod.) si provede opět sám nástavbář. Pro pohodlí při delších jízdách je ve vozidle instalována příprava pro autorádio včetně antény (na přání lze dodat s rádiem již z továrny).
Ačkoli má THT v plánu toto vozidlo nabízet jako plnohodnotnou náhradu T148, objednala si podvozek rámové konstrukce, z čehož lze vyvodit, že se o žádné tvarové experimenty s nádrží na vodu – jako je tomu u zmiňované T148 (bezrámová) – nebude pokoušet. To je podle nás docela škoda, kdo zná konstrukci nádrže Tatry 148 CAS32 ví, že je tvarovaná až k nosné rouře, čímž se těžiště dostává do téměř ideální pozice. Bohužel je to pracnější (tudíž asi i dražší) a tak uvidíme nádrž opět jen jako krabici posazenou na rámu vozidla. Výška těžiště tím oproti T148 možná trochu naroste (i když T148 nemá vzadu rám o šíři 1000 mm, T815–7 ano, takže se část hmotnosti rozloží i do šířky, není to tedy zcela jisté), nicméně stejně jako u T815 zůstane v daném provedení a kategorii bezkonkurenčně nejnižší.
Na předním nárazníku jsou dva pomocné závěsy, které jsou přímo součástí podélníků rámu, takže při případném vyprošťování nedochází k žádné deformaci – v tahu zvládnou 145 kN. Zvykem je uchycovat do těchto závěsů naviják, nicméně z našich zdrojů se ozývá, že by se na předním nárazníku mohla objevit lafetová proudnice, takže si nejsme jistí, zda se tam vejde obojí. Uvidíme tedy, jak to v Poličce vyřeší a také jaké bylo přání zadavatele.
Motor
Vozidlo je poháněno hasičům známým, vzduchem chlazeným motorem Tatra T3D-928.30 s mechanickým vstřikováním paliva a technologií SCR (Selective Catalytic Reduction) o výkonu 325 kW s maximálním krouticím momentem 2100 Nm, splňujícím normu Euro 5, přeplňovaným jedním výfukovým turbodmychadlem s regulací plnícího tlaku obtokem turbíny a chlazením plnícího vzduchu. Zdvihový objem motoru je 12 667 cm3, motor má valivě uložený klikový hřídel, samostatné litinové válce, hliníkové hlavy a rozvod OHV. Přímo na motoru je uložen chladicí ventilátor i chladiče oleje a plnicího vzduchu, takže motor s chladicí soupravou tvoří jediný kompaktní celek.
Nápravy
Přední náprava je řízená, hnaná s výkyvnými polonápravami, zapínatelným pohonem a osovým diferenciálem. Pérována je vzduchovými vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči. V námi představovaném provedení byla osazena i příčným stabilizátorem, ten však bude nadále nabízen jako volitelná výbava.
Zadní nápravy jsou stále hnané, s výkyvnými polonápravami, mezinápravovým diferenciálem a osovými diferenciály. Pérováni je stejně jako vpředu vzduchovými vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči. Stabilizátory jsou u obou zadních náprav jako standard. Vozidlo umožňuje úpravu světlé výšky pomocí ovládacích prvků přímo z kabiny.
Vozidlo je vybaveno čtyřmi na sobě nezávislými brzdovými systémy: provozním s ABS a AZR, nouzovým, parkovacím a odlehčovacím.
Převodové ústrojí
Všechny tyto podvozky jsou osazeny čtrnáctistupňovou synchronizovanou převodovkou TATRA 14TS 210T s automatizovaným řazením Norgren. To znamená, že vozidlo řadí samo po sešlápnutí spojky. Rychlostní stupeň navrhuje počítač automaticky a zobrazuje jej na displeji na palubní desce. Systém umožňuje i manuální volbu rychlostních stupňů joystickem na místě běžné řadicí páky. Přídavná převodovka TATRA 2.30 TRS 2,91 (1,24) je sestupná, dvoustupňová a zvyšuje počet převodových stupňů v převodovce. Pomocný pohon TATRA 1TP300CH je pak vyveden přímo z převodovky.
Závěrem
Vozidlo je přesně šité na míru hasičům, je tedy mimo jiné vybaveno i dvojitým ovládáním spojky, sekundárním ovládáním otáček motoru, je standardně osazeno mlhovkami apod.
Jak již bylo zmíněno v úvodu článku, GŘ HZS objednalo u THT Polička tři tato vozidla v provedení CAS s objemem nádrže na vodu 9000 litrů. Čtvrté si pak bere Polička pro sebe jako ukázkovou techniku. Samotná Tatra Kopřivnice je v případě zájmu připravena nabídnout tento podvozek i v provedení 4×4, popřípadě s dvoumístnou kabinou dle přání zákazníka.
Takticko-technická data podvozku
MOTOR | ||
Typ TATRA T3D-928–30 EURO V | ||
Počet válců | 8 | |
Vrtání/Zdvih | 120/140 mm | |
Zdvihový objem | 12 667 cm3 | |
Čistý výkon | 325 kW/ 1 800 min-1 | |
Čistý točivý moment | 2 100 Nm/ 1 100 –1 200 min-1 | |
| ||
SPOJKA | ||
Typ TATRA MFZ 1×430, jednolamelová. | ||
| ||
PŘEVODOVý AGREGÁT | ||
PŘEVODOVKA Typ TATRA 14TS 210T synchronizovaná | ||
počet stupňů vpřed | 14 | |
vzad | 2 | |
PŘÍDAVNÁ PŘEVODOVKA Typ TATRA 2.30 TRS 2,91 (1,24) sestupná, dvoustupňová, zvyšuje počet převodových stupňů v převodovce. | ||
| ||
POMOCNÉ POHONY | ||
Typ TATRA 1TP300CH z převodovky. | ||
| ||
NÁPRAVA PŘEDNÍ | ||
Řízená, hnaná s výkyvnými polonápravami, zapinatelný pohon, osový diferenciál. | ||
Pérováni vzduchovými vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči. Stabilizátor. | ||
| ||
NÁPRAVY ZADNÍ | ||
Hnané, s výkyvnými polonápravami, mezinápravový diferenciál a osové diferenciály. | ||
Pérováni vzduchovými vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči. Stabilizátory. | ||
| ||
ŘÍZENÍ | ||
Levostranné, dvouokruhové, monoblok. | ||
| ||
BRZDY | ||
Čtyři nezávislé brzdové systémy: provozní s ABS a AZR, nouzový, parkovací, odlehčovací. | ||
| ||
PNEUMATIKY, DISKY | ||
Pneumatiky | | 14,00 R20 |
Disky | | 20–10.00 V |
| ||
KABINA ŘIDIČE | ||
Trambusová, střední, sklopná, topná a klimatizační jednotka, nezávislé naftové topení. Počet sedadel 2÷4. | ||
| ||
NÁDRŽ PALIVA | ||
220 litrů |
ROZMĚRY | |
Šířka | 2 550 mm |
Rozchod kol: předních | 2 044 mm |
zadních | 2 044 mm |
Světlá výška Výška zatíženého vozidla Délka | 385 mm 2865 mm 9465 mm |
| |
HMOTNOSTI | |
Provozní hmotnost vozidla | 10 500 kg |
Podíl na přední nápravu | 5 750 kg |
Podíl na zadní nápravy | 2 × 2 375 kg |
Užitečné zatížení | 15 500 kg |
Největší tech. příp. hmotnost vozidla | 26 000 kg |
Největší tech. příp. hmot. na přední nápravu | 8 000 kg |
Největší tech. příp. hmot. na zadní nápravy | 2 × 9 000 kg |
| |
ELEKTROVýSTROJ | |
Napětí el. sítě | 24 V |
Akumulátor | 2×12V 170 Ah |
Alternátor | 28 V/55–80 A |
| |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI | |
Stoupavost při  26 000 kg | 99,9 % |
Max. rychlost | 100 km/h |
Vnější stopový průměr zatáčení | 21,0±1,0 m |
| |
ZÁKLADNÍ VýBAVA | |
Nádrž pro AdBlue – 67 litrů. | |
Automatizované řazení NORGREN |
-kow-