Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Na letišti v Mošnově disponují nejmodernějším vyprošťovacím vybavením v zemi

Firma MHZ Praha spol. s r. o. dodala jednotce Hasičské záchranné služby letiště Ostrava kontejner s unikátním vyprošťovacím vybavením společnosti Resqtec, určeným pro vyprošťování havarovaných a poškozených letadel od těch nejmenších až po Airbus A380.

My jsme se na pozvání ředitele letištních hasičů Bc. Ivana Korbeláře mohli s touto moderní technikou blíže seznámit. Kontejner obsahuje nízkotlaké zvedací vaky, systém pro zvedání letadel Multisling, strukturované desky Q-MAT a sadu upevňovacích prvků WB.

Nízkotlaké zvedací vaky

Nízkotlaké zvedací vaky jsou určeny na vyprošťování a následné odstranění neprovozuschopných letadel. Maximální zvedací síla dílu/sady je 43 t. V kontejneru jsou celkem tři sady těchto vaků, z nichž každá obsahuje 20 kusů. Vaky jsou spojeny Velkro páskami nebo polštářky připevněnými na horní a dolní části každého dílu. Nízkotlaké vaky jsou dodávány s řídícím panelem pro 15 dílů. Pomocí spojovací hadice lze takto spojit i více ovládacích panelů. Jelikož vaky jsou samostatnými díly, teoreticky lze postavit velmi vysoké sloupce. Vzhledem ke zhoršené stabilitě vyšších „komínů“ je maximální počet dílů ve sloupci 20, což představuje celkovou zdvíhací výšku 4 metry. K plnění slouží samostatný kompresor ATLAS XATS 67.

Systém pro zvedání letadel Multisling

Systém pro zvedání letadel Multisling je svazek popruhů pro zdvíhání všech trupů letadel. Sada je určena pro zvedání přední nebo zadní části trupu rozsáhlé řady letadel od malých až k nejširším včetně A380. Sada je stavebnicová. Velké příčníky se dělí na tři části a vnější z nich mají nastavitelné části, jež dovolují přesné ustavení šířky popruhů dle průměru trupu.

Všechny popruhy (ploché i kulaté) jsou vyrobeny z polyesteru a mají ochranné návleky. Sada je vybavena digitálním siloměrem (Dynafor) s radiovým přenosem dat. To umožňuje čtení dat z ručního přijímače a spolu s PC rozhraním umožňuje uložení dat a jejich sledování na jediném místě (tzn. není nutné, aby u každého Dynaforu stál hasič a hlásil hodnotu na displeji obsluze např. radiostanicí, jako je tomu u starších siloměrů).

Podélná rozpěrná tyč má různé otvory k připevnění zkracovacích řetězů a následně popruhů. Nastavovací řetězy jsou používány kvůli vyrovnání zdvíhacích popruhů při zakřiveném trupu letadla.

Strukturované desky Q-MAT

Strukturované desky Q-MAT jsou používány pro pokrytí měkkého, nebo nerovného povrchu při operacích v obtížném terénu a to zvláště na letištích. Jsou vyrobeny z extrémě pevného laminátu a mohou být použity v jakémkoli počasí.

Na větších plochách jsou desky naskládány na zem tak, aby se částečně překrývaly a je možné je okamžitě zatížit těžkými vozidly. Standardní panely mohou být položeny bez speciálního nářadí. Panely Q-MAT jsou dodávány s hřeby, tažnými háky a kladivem. Každý panel má 6 otvorů pro hřeby. Panely měří 4 × 2 metry a mohou být položeny na délku, nebo na šířku v závislosti na šířce auta, či šířce kol podvozku. Desky mohou být snadno taženy jednou, nebo dvěma osobami za použití speciálních háků.

Sada upevňovacích prvků WB A/C

Sada upevňovacích prvků WB A/C je vyrobena pro zajištění upevnění letadel se širokým i úzkým trupem. Sada obsahuje zemní kotvy, siloměry, lana, ruční lanové vrátky (tirfors) a další příslušenství. Každá z linií (a popruhů) může být napnuta na maximální zátěž 3,2 tuny. V sadě je 6 souprav jednotlivých linií, nebo 4 soupravy pro jednotlivé linie a 2 soupravy pro zdvojenou sílu.

Vyvazovací prvky mají funkci stabilizace kostry letadla při vyprošťovacích akcích, aby bylo možno se vyvarovat náhlých nechtěných pohybů, jestliže je zvedáno nízkotlakými zvedacími vaky nebe zdvíhacími popruhy.

Kontejner bude transportován na kontejnerovém podvozku Mercedes-Benz Actros 6×6, který bude ZPSL v Mošnově dodán v nejbližších dnech. V současné době je v případě nutnosti použití kontejneru využíváno součinnosti s jednotkami HZS Moravskoslezského kraje – jak využíváním kontejnerových nosičů, tak využíváním jeřábů (na snímcích AD28, HS 1 Zábřeh). HZS Moravskoslezského kraje taktéž nově disponuje jeřábem Terex Demag AC60 60t/40m (článek o jeřábu je samozřejmě v naší sekci Technika), takže lze vyvodit budoucí spolupráci státních a letištních hasičů i v tomto směru.

Sdílet