Bronto Skylift nad letištěm Leoše Janáčka
Dnes vám v naší rubrice představíme další přírustek do vozového parku Hasičské záchranné služby letiště Ostrava. Tentokrát se jedná o automobilní plošinu Bronto-Skylift na podvozku Mercedes-Benz Econic 1833 LL 4×2.2 s nástavbou Švýcarské firmy Rusterholz.
Dnes vám v naší rubrice představíme další přírustek do vozového parku Hasičské záchranné služby letiště Ostrava. Tentokrát se jedná o automobilní plošinu Bronto-Skylift na podvozku Mercedes-Benz Econic 1833 LL 4×2.2 s nástavbou Švýcarské firmy Rusterholz.
Tento zásahový hasičský automobil slouží jak při činnosti zásahové, tak při činnosti evakuační. Umožňuje represivní zásah vodou nebo pěnou z potřebné výšky. Efektivitu a přesnost zásahu lze sledovat pomocí snímací kamery a jejího obrazu přeneseného na monitor u obsluhy. K evakuaci osob z výšky je možno využívat několik možností a to přesun ohrožených v záchranném koši, sestup evakuovaných osob po postranním žebříku nebo varianta použití záchranného rukávu.
Samotná plošina s teleskopickým ramenem se příliš neliší od plošiny z HS 3 Nošovice (HZS Moravskoslezského kraje), o které jsme přinesli článek nedávno. Právě nošovickou plošinu můžete vidět na několika fotografiích u tohoto článku – byla totiž součástí výcviku, který u letištních hasičů v době naší návštěvy probíhal.
Podvozek je osazen motorem o výkonu 240 kW (330 k) a je ve verzi se sníženou průjezdní výškou (MB dodává Econic i s vyšší kabinou pro komunální účely). Kabina je třímístná, kdy jsou sedadla spolujezdců umístěna vůči sedadlu řidiče mírně vzadu. Celková hmotnost vozidla je 17,6 tun.
Ovládání plošiny je systému Bronto 3+ (Electronic Control System) s barevnými displeji a dálkovou diagnózou na bázi GSM. S tímto ovládáním lze teleskopické „H“ opěry lze zastavit v jakékoliv pozici a počítač podle toho automaticky upraví pracovní diagram. Minimální pracovní šířka podpěr je 2800 mm, při plném vysunutí je šířka podpěr 6100 mm, podélně se pak jedná o 5700 mm. Podpěry zvládnou korigovat podélné i stranové nerovnosti v rozmezí do 9°. Podpěrné talíře jsou výkyvné do 15° ve všech rovinách.
Podél teleskopického ramene je namontován rovněž teleskopický žebřík a suchovod, na koši o nosnosti 500 kg je namontován elektronicky ovládaný monitor o výkonu 3800 l/min. Ten lze obsluhovat jak z koše, tak z pracoviště strojníka. Koš lze stranově natáčet (doleva v úhlu 45°, doprava v úhlu zhruba 40°, z důvodu prostorového omezení žebříkovou sadou) a nechybí samozřejmě ani ochranné skrápěcí trysky. Na koši je oproti vozidlu z Nošovic navíc naviják s hadicí pro rychlý zásah přímo ze sluchovodu.
Rozdíl mezi oběma plošinami je však znát již na druhý pohled – zatímco nošovické Bronto vyšlo z dílny „dvorního“ nástavbáře HZS MSK, kterým je THT Polička, plošina letištních hasičů pochází z dílny Švýcarské firmy Rusterholz. Nutno objektivně dodat, že je to znát v tom lepším slova smyslu.
Kabina hasičů z letiště má dveře spolujezdce otevírací alá autobus (toto řešení lze vidět i u některých dříve zakoupených Econiců HZS MSK). Před spolujezdcem vpravo je na palubní desce uchycen výkonný reflektor s možností použití i volně. Ve dvou sedadlech pro posádku jsou integrovány dýchací přístroje. Zajímavostí – u nás ne zcela obvyklou – je to, že ačkoli zůstaly radiostanice instalovány pod stropem vozidla, mikrofony jsou vyvedeny až na palubní desku. Problém, který má většina hasičů (především strojníků) s houpajícími se kroucenými kabely od stanic k mikrofonům je tak velmi elegantně vyřešen. V kabině najdeme taktéž tři terminály Matra třetí generace – TPH 700.
Díky tomu, že u Rusterholzu přemístili vzduchojemy z levé části podvozku na pravou a zároveň přemístili akumulátory do prostoru za kabinou, podařilo se jim na levé straně vytvořit prostornou skříň pro umístění evakuačního rukávu, který je u Bronta z Nošovic právě na nástavbě za kabinou – THT totiž do konstrukce podvozku nijak nezasahovala. Nosítka (vana) jsou umístěna v male „skříňce“, rovněž za kabinou. Na stejné pozici (i když již ne za zmiňovanými dvířky) je i adaptér pro uchycení nosítek v nebo na koši plošiny. Dalším zajímavým prvkem je čtveřice svisle umístěných LED blikaček na každém zadním rohu nástavby. Dvě z nich blikají oranžově, dvě modře. Když zmiňujeme modrou, nemůžeme zapomenout na majáky, kterými je osazena kabina vozidla – na střeše totiž najdeme půlenou verzi majáků Federal Signal Vama. Prostor kolem vozidla může být osvětlen čtveřicí halogenových světlometů, vnitřek skříní je pak osvětlen LED diodami.
Za kabinou na pravé straně vozidla je umístěna kamera. Její obraz lze přenášet na monitor u obsluhy a pomáhá tak zvýšit efektivitu a přesnost zásahu.
Seznam příslušenství ve vozidle:
Kabina
2 ks ruční svítilna ADALIT L 2000-L/LB s dobíjecími akumulátory a rychlonabíjecími miskami
1 ks zdravotnická brašna velikosti II
2 ks dýchací přístroj DRAGER PSS 7000 s maskami FPS 7000 s kandaháry a komunikátorem, (láhve kevlar 6,9 l, 30 MPa v nomexovém ochranném obalu)
2 ks vzduchová kevlarová láhev 6,9 l, Drager 30 MPa v nomexovém ochranném obalu
1 ks reflexní vesta červená s nápisem HASIČI (typ VISIBLE XXL)
3 ks polohovací pás SJ-1 model H
1 ks laserový měřič vzdálenosti HILTI PD 42
1 ks dalekohled 10×50
1 ks nůžky na plech
2 ks řezák na bezpečnostní pásy
1 ks vozidlová radiostanice pracující v let. fr. pásmu 121,7 MHz
1 ks vozidlová radiostanice pracující ve fr. pásmu HZS
1 ks vozidlová digitální radiostanice Matra pracující v systému Pegas
3 ks přenosná digitální radiostanice Matra
Levá přední schrána:
1 ks evakuační rukáv EUROACE
3 ks klíč 75/52
1 ks ploché páčidlo 70 cm
1 ks práškový přenosný hasící přístroj 55 B
1 ks kulový hydrantový nástavec
1 ks klíč k podzemnímu hydrantu
1 ks ořech na klíč k podzemnímu hydrantu 20 mm x 20 mm
1 ks ořech na klíč k podzemnímu hydrantu 38 mm x 38 mm
1 ks klíč k nadzemnímu hydrantu
1 ks hadice C dlouhá cca 3 m
1 ks kombinovaná proudnice
1 ks izolovaná požární hadice 52×20 m
2 ks přechod B/C
Levá zadní schrána:
2 ks halogenový světlomet 1000 W
1 ks trn pro nasazení „U“ rampy
1 ks „U“ rampa pro nasazení reflektorů
1 ks plastová nádoba na posypový materiál se širokým víkem, objem cca 25 l
1 ks přenosný kulový kohout 75
1 ks hydraulický zvedák 12 t
1 ks podkladní deska k hydraulickému zvedáku
Pravá zadní schrána:
4 ks vazák na hadice v obalu
1 ks záchytné lano s karabinou v brašně
1 ks mezikus s trnem pro nasazení základového rámu nosítek na koš
1 ks rameno s okem pro uvázání lana
1 ks rameno „L“ pro evakuační rukáv
2 ks držák pro uchycení nosítek na základový rám
1 ks vytyčovací folie (role 500 m)
5 ks výstražný kužel výška 380 mm
1 ks vymezovací podložka spenser na nosítka
3 ks popruh např. Spenser na nosítka
1 ks nízkoprůtažné lano s opláštěným jádrem typu A 60 m, průměr 11 mm
1 ks nepromokavý obal kulatého tvaru modré barvy s vázací tkanicí na lano 60 m
Hliníková bedna vzadu na nástavbě:
1 ks plochá kovová lopata
1 ks široká hliníková lopata
1 ks štípací sekera (velká, pantok)
1 ks krumpáč
1 ks rýžový smeták
1 ks univerzální teleskopická souprava FIREMAN – T verze FMT 5,5
Mezi košem a kabinou:
1 ks základový kovový rám nosítek Spenser Lise Support
1 ks nosítka Spenser Lise Support
Díky serveru Požáry.CZ máte možnost sledovat významný vývoj ve vybavování hasičů letiště Mošnov novou technikou. Obměna však bude pokračovat – i na Mošnov již míří Panther. A ani tato známá a oceňovaná cisterna nebude technikou poslední. Vzhledem k tomu, že naše redakce postupně navázala cestou velitele letištních hasičů Bc. Ivana Korbeláře velmi dobrou spolupráci, určitě vám budeme nové vybavení i nadále postupně představovat.
-kow-