V Nové Vsi oslavili výročí 100 let od vzniku Československé republiky a 90 let od založení sboru dobrovolných hasičů
Oslavy započaly v sobotu 26. 5. 2018. Po obědě se za krásného letního počasí sešli zástupci sboru na slavnostně vyzdobené návsi, kde se seřadil průvod. Ten se dvě hodiny po poledni vydal v čele s četou praporečníků ke zvoničce, kde obětoval římskokatolický kněz a hasič R.D. Mgr. Tomáš Holcner mši svatou „Za živé a zemřelé občany“.
V úvodu mše starostka obce paní Jitka Chocholáčová připomenula okolnosti vzniku republiky. Obec věnovala hasičům k výročí pamětní stuhu. Po mši paní starostka předala děkovné listy zasloužilým občanům obce.
Následoval průvod k pomníku padlých v 1. světové válce, kde položením věnce uctili památku obětí z řad obyvatel obce. Po pietním aktu a státní hymně se průvod za doprovodu kapely Bobrůvanka vydal k přátelskému posezení v kulturním domě. Při této příležitosti předal starosta sboru vyznamenání místním hasičům.
V neděli 27. 5. oslavy pokračovaly v místním areálu u hasičského rybníka soutěží požárních družstev okrsků. Této soutěže se zúčastnilo celkem 22 družstev v kategoriích mužů, žen a mladších a starších žáků. V soutěži mladších žáků zvítězil tým ze Březí, mezi staršími žáky poté mužstvo z Radňovse.
V kategorii žen skončil na třetím místě rovněž sbor z Radňovse, 2. místo obsadil Milešín a soutěž vyhrály ženy z Meziboří. V hlavní kategorii, tedy soutěži mužů, skončil na 3. místě sbor z Heřmanova, 2. místo obsadilo Meziboří a soutěž ovládl sbor z Radňovse. Domácí tým z Nové Vsi poté skončil v těsném odstupu na 4. místě.
V roce 1922 vyzvalo předsednictvo župy Velkobítešské vedení obce Nová Ves k založení hasičského sboru. První přípravná schůze k založení hasičského sboru byla konána 10. 7. 1928. Poté byl proveden mezi členy obce nábor členů.
Ustavující členská schůze hasičského sboru se konala 21. 7. 1928 za účasti 9 členů, kteří se do sboru přihlásili. První výbor byl zvolený na další schůzi 1. 9. 1928 – starosta Alois Křen, učitel; náčelník Josef Krátký, rolník; podnáčelník František havránek, rolník; pokladník František Lola, rolník; jednatel Josef Dostál, rolník. Při svém ustavení neměl sbor žádné vybavení. Teprve v roce 1929 byla zakoupena motorová stříkačka zn.
Vystrčil s potřebným vybavením. Hasičská zbrojnice byla postavena svépomocí v roce 1930 a do užívání byla předána 1. 1. 1930. U požáru poprvé zasáhli 11. 10. 1932 nad obytným stavením u pana Richarda Neubauera ve Vidoníně č. 18. V roce 1961 převzal SDH Nová Ves od Opravny hasičských zařízení ve Velké Bíteši opravenou automobilní stříkačku italské výroby zn. Isota FRANCHINI AD 16, vyrobená v roce 1927 v FABBRICA AUTOMOBILI MILANO TIP 08-CHASSIS N. Toto vozidlo je raritou v širokém okolí.
Automobil vlastnil Zámecký hasičský sbor Jindřicha Haugwitze v Náměšti nad Oslavou. Byl to osmimístný automobil opatřený žebříkem a dvěma háky, na obou nápravách byla kola vyplněna dráty s pneumatikami zn. Kudrnáč, motor byl osmiválec. Brněnská královopolská firma Hrček a Neugebauer v roce 1930 namontovala na přední část automobilu třístupňové čerpadlo, které bylo schopné tlačit vodu od řeky až na zámek.
Hasičský sbor zanedbal přípravu na zimu a motor byl roztržen mrazem. Motor s převodovkou byl demontován a odvezen na opravu do kovářské dílny do Telče. Ale co se nestalo. Kovář během krátké doby zemřel a pozůstalí kovárnu zrušili. Motor s převodovkou odvezli do šrotu. Pan Robert Hladík z Nové Vsi (1925–1986), který byl vedoucím autoopravny a opravny pro hasičská zařízení pro okres Žďár nad Sázavou a Třebíč, se dozvěděl o tomto autě, které parkovalo na zámku v Náměšti nad Oslavou, a nechal ho převést do opravny. Vozidlo bylo kromě zlikvidovaného motoru a převodovky okradené o vnější příslušenství.
Do vozidla namontoval americký motor zn. Dodge – šestiválec s převodovkou z traktoru. Po této výměně motoru s menším výkonem se třístupňové čerpadlo změnilo na jednostupňové, protože tento motor by původní čerpadlo neutáhl. Automobil byl zprovozněn a byla mu přidělena SPZ – ZR 01–34. Vozidlo bylo přivezeno do obce Nová Ves do soukromé dílny, kde ho malíř Ladislav Jízdný v roce 1961 nalakoval, a vozidlo bylo předáno hasičskému sboru z Nové Vsi. Po roce 1970 byla zadní náprava nahrazena z vozidla zn. Praga RN.
Od té doby jsou na zadní nápravě ocelové ráfky a hydraulicky ovládané brzdy. Na přední nápravě jsou brzdy ovládány mechanicky. V roce 1970 dostali hasiči dvoukolovou přívěsnou stříkačku PPS 12. Aby mohla být používaná, muselo být na Isottu Fraschini namontované tažené zařízení. Po smrti pana Roberta Hladíka péči o toto vozidlo převzal jeho syn Robert Hladík (nar. 1956), později se svým synem Milanem Hladíkem (nar. 1981).
V roce 1980 bylo auto znovu nalakováno. V roce 2003 se motor porouchal a nebylo možné sehnat náhradní díly. Proto bylo rozhodnuto celý motor vyměnit za jiný. Motor byl podobný – ruské výroby zn. Zil 131. Automobil Isotta Fraschini je stále pojízdný, jednou za rok se provádí technická kontrola a je stále zásahuschopný.
Nová ves se 159 trvale přihlášenými obyvateli leží v okrese Žďár nad Sázavou. V písemných pramenech se osada objevuje poprvé v roce 1364.
Foto: Tomáš Bojanovský