Šest nových automobilových žebříků Iveco Magirus pořídil HZS České republiky s pomocí Evropské unie
Hasičský záchranný sbor České republiky realizuje v letech 2016 až 2018 projekt „Zvýšení připravenosti HZS ČR k řešení a řízení rizik způsobených změnou klimatu“. Projekt je spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů, konkrétně z Integrovaného regionálního operačního programu pro období 2014 až 2020.
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/qarhk8v5vu.800.jpg)
Podvozek
Základem šesti pořízených automobilových žebříků AZ 40 je dvounápravový podvozek Iveco Eurocargo ML180E32.
Podvozky jsou osazeny vodou chlazeným řadovým čtyřtaktním vznětovým šestiválcovým motorem o výkonu 235 kW, který je doplněn plně automatickou pětistupňovou převodovkou Allison S3000R s hydrodynamickým měničem a šestistupňovým hydrodynamickým retardérem.
Vozy jsou na obou nápravách osazeny kotoučovými brzdami s vnitřní ventilací a plovoucími třmeny.
Nástavba
Konstrukce nástavby je vyrobena z uzavřených podélných nosníků a příčníků z vysoce pevnostní konstrukční oceli.
O činnost hydraulického systému se stará hydraulické čerpadlo s proměnným výkonem, které je vestavěné v rámu podvozku a je poháněno vedlejším pomocným pohonem od motoru.
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/kontqicxqi.800.jpg)
Hydraulické čerpadlo je napojeno na hydraulickou nádrž o objemu 140 litrů. Hydraulický systém je vybaven ovládacími šoupátky s jemnou regulací pro plynulou regulaci pohybů.
Nouzový provoz hydraulického systému v případě výpadku motoru zajišťuje elektrické čerpadlo. Z toho důvodu jsou také žebříky vybaveny elektrocentrálou o výkonu 9 kVA.
Žebříky jsou dále vybaveny podpěrami typu „Vario“ s bezpečnostním systémem „ASS“ a hydraulicky ovládaným lanovým zajištěním pružin zadní nápravy. Systém „Vario“ umožňuje práci při jakémkoliv vysunutí stabilizačních podpěr variabilně od šíře vysunutí 2 500 mm až do šíře 5 200 mm.
Stabilizační podpěry mohou být vysunovány v páru nebo jednotlivě, takže je možné ustavení podle prostorových podmínek v okolí.
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/dfr1ebznzi.800.jpg)
Žebříková sada
Řízení pohybů žebříkové sady je umožněno z centrálního řídícího stanoviště umístěného na točnici a také z pracovního koše. Vůz používá filosofii ovládání, kdy má hlavní ovládací stanoviště vždy přednost před ovládáním z pracovního koše.
Žebříková sada je tvořena ze čtyř dílů, na jejím konci je manévrovací rameno o délce 4 813 mm zakončené pracovním košem. Ten umožňuje zatížení třemi osobami, respektive 300 kg.
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/2oh8uow2jd.800.jpg)
Sada také disponuje nivelačním regulačním systémem, který je plně automatický, a zajišťuje neustále vyrovnávání vodorovné pozice žebříkové sady (příčlí). Vyrovnávání probíhá mezi spodní otočnou částí točnice a horní částí se žebříkovou sadou.
Koš žebřík lze snadno spustit před automobil zeleným tlačítkem na pravé přední straně kabiny, samotná obsluha z koše si tak po stabilizaci strojníkem může připravit sadu k provedení zásahu.
Zároveň je také vyrovnáváno hlavní ovládací stanoviště se sedadlem obsluhy a pro usnadnění práce se přizpůsobuje sedadlo společně s pedálem „mrtvého muže“ úhlu zdvihu žebříkové sady.
Ovládací prvky na hlavním ovládacím stanovišti a na ovládacím místě v pracovním koši jsou shodné, což ulehčuje obsluze ovládání.
Iveca jsou dislokována vždy po jednom kuse u HZS kraje Karlovarského, Ústeckého, Libereckého, Zlínského, Moravskoslezského a Kraje Vysočina.
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/qarhk8v5vu.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/yp3kp9wfsl.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/dfr1ebznzi.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/wgjvgufyfh.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/vhvdvp7ou2.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/0vs788liio.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/jyo7ri3ou0.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/pjvynallsd.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/mrefkzqt7o.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/kontqicxqi.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/3ip4n9xfas.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/c887gr56gn.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/ezn3uwb3zi.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/x0ovno3ata.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/30wqobwcab.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/2ggbgyll23.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/v1aqgi57an.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/tonosmziam.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/t1h7lfo5w9.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/t2b2qmy0y6.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/jhwh3ruvwz.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/1ksmbfpyk0.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/d205gj7lor.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/c7icm2q0ff.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/o18x20le4l.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/99rklbaagr.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/ibfspfjn92.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/sy50o7ghey.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/2oh8uow2jd.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b320b17c7140/4w0a54a8d6.200.jpg)