Sobota 21. prosince 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

První hasičský žebřík vymyslel Conrad Magirus z Ulmu už v roce 1864, nyní firma poskytuje kompletní servis

Před 154 lety měl hasič Conrad Dietrich Magirus z německého Ulmu jediný cíl: Zjednodušit život sobě a svým kolegům a zásahy při požárech udělat bezpečnější.

Vyvinul proto dvoukolový výsuvný žebřík s dostupnou výškou až 14 metrů, kterému se dle místa vzniku začalo brzy říkat Ulmský žebřík.

Ve své době to byla pro zasahující hasiče skutečná revoluce. Poprvé bylo možné vylézt po volně stojícím žebříku, který šlo i po vysunutí druhého dílu přesouvat dle potřeby.

Tato technologická revoluce získala zlatou medaili na světovém veletrhu ve Vídni a firma pojmenovaná po svém zakladateli získala brzy celosvětovou proslulost.

Patent získala firma nejen na svůj původní dřevěný výsuvný žebřík, ale také na koňmi taženou motorovou stříkačku a první samohybný elektřinou otočný žebřík. Od roku 1870 do roku 1895 získala firma Magirus se svými výrobky více než 50 zlatých, stříbrných a bronzových medailí.

Když 26. června 1895 zemřel zakladatel Conrad Dietrich ve věku 70 let, jeho tři synové převzali vedení firmy a pokračovali v celoživotním díle svého otce.

Už na přelomu století měla firma přibližně 300 zaměstnanců, dnes je to více než 1200. V roce 1921 vyjela z dílen firmy v ulmské čtvrti Söflingen první automobilová stříkačka na 1,5 tunovém podvozku, které se začalo říkat Bavorská pumpa (Bayernspritze).

Brzy poté následovaly také cisternové stříkačky s vlastním zdrojem vody k hašení.

Výroba

Většina produkce dnes probíhá přímo v sídle firmy v německém městě Ulm. V jedné hale probíhá svařování, lakování a kompletace všech automobilových žebříků včetně výroby košů.

Zajímavostí je, že veškeré svařování žebříkových sad a dalšího příslušenství probíhá ručně bez automatizace či svařovacích linek. Svářeč totiž dokáže na rozdíl od stroje reagovat na průhyb sady a pružnost jednotlivých dílu žebříku, které jsou nezbytné pro jeho správné fungování.

Poté, co se na dodaný podvozek namontuje přídavný rám a vyrobí se kompletní žebříková nástavba, je vše namontováno na vozidlo a z haly již vyjíždí hotový žebřík. Hned poté probíhá venku testování nového AZ a to včetně zkoušky maximální dostupnosti, práce pod úrovní terénu i vyrovnání točny při stání na nerovném terénu.

U speciální pogumované věže se také zkouší náraz žebříku do překážky a nouzové ovládání. Všechno prostě musí fungovat na 100 %.


V druhé hale zase probíhá výroba ostatních typů automobilů jako jsou CAS, TA, DA, RZA atd. Na různé typy podvozků se dle přání zákazníka montují nástavby včetně vlastních čerpadel, nádrží, majáků atd.

Na začátku výrobní linky přijede holý podvozek a postupně je na něj přidělán skelet, rolety a veškeré vybavení. Na konci haly už se zkouší čerpadla a dodělávají se poslední detaily.

Opravují se tu také dříve vyrobená vozidla a probíhá tu servis a repase starších cisteren a žebříků. Mimo pobočku v Ulmu se pak vyrábějí velké letištní speciály – Magirus Dragon, Impact atd.


Součástí areálu je také muzeum, které mapuje bohatou historii firmy a představuje aktuálně nabízené produkty. Potenciální zákazníci si tak mohou vozidlo detailně prohlédnout a vyzkoušet, než pošlou objednávku na nový stroj.

Předání nového automobilu hasičům pak probíhá ve speciálním sále, jehož součástí je prosklená stěna do garáže, kde je novým majitelům vozidlo předvedeno.

Podnikoví hasiči

Požární bezpečnost ve výrobním areálu a jeho nejbližším okolí zajišťují podnikoví hasiči (Werkfeuerwehr Magirus), kteří mají stanici přímo uprostřed továrny.

Většinu jejich výjezdů tvoří signalizace EPS a drobná zranění při výrobě, protože kromě AZ a 2 CAS mají v garážích také jednu sanitku.

Překvapivě je veškerá technika stojící v garážích vyrobená v hale naproti a nese logo firmy „M“ se slavnou věží ulmské katedrály, které se používá od roku 1925.

Součástí stanice je operační středisko, kam je svedena signalizace EPS z celého závodu a kde se přebírají výzvy k výjezdu mimo areál firmy. Čtyři směny po 6 hasičích slouží 12 hodin.

Jakub Morávek

Zdroj: www.magirusgroup.com
Sdílet
Seriál: Jakub Morávek představuje světové hasiče