Čtyřroletové Terrno hasičů z Pacova uveze 4 600 litrů vody, do zářivě červeného odstínu je polepeno fólií
U jednotky sboru dobrovolných hasičů Pacov jezdí nová cisternová automobilová stříkačka Tatra Terrno, která nahradila dosluhující Tatru 148. Do doby, než byla nová cisterna zařazena do zásahu zajišťovala v Pacově výjezd zapůjčená velkokapacitní „osmsetpatnáctka“ zapůjčená Hasičským záchranným sborem Kraje Vysočina.
Nová CAS byla dodána koncem března roku 2018. Od té doby probíhala odborná příprava a ke slavnostnímu zařazení do výjezdu došlo 16. června 2018. Tento akt proběhl v rámci „Dne Mikroregionu“.
V 17:00 odpoledne dorazila Tatra před pódium, kde své zdravice pronesli představitelé města Pacov, Kraje Vysočina, Policie ČR, HZS Kraje Vysočina, SH ČMS a dodavatele THT Polička. Celou akci sledovalo více než tisíc diváků, kteří se nemohli dočkat slavnostního požehnání vozidla a následné ukázky zásahu. Po provedené ukázce byla cisterna připravena k nahlédnutí veřejnosti.
Vůz za 6 499 515 Kč s DPH byl spolufinancován z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů částkou 2,5 milionu a dále podporou Kraje Vysočina v hodnotě 500 000 korun. Zbylou částku zaplatilo město Pacov ze svého rozpočtu.
Jedná se o vozidlo, které se svou koncepcí řadí mezi cisterny pro zásah vodou nebo pěnou. Určené je pro provoz na pozemních komunikacích, lesních cestách a v terénu.
Tatra je polepena do zářivě červeného odstínu RAL 3024.
Podvozek
Automobil je postaven na dvounápravovém podvozku Tatra 815 – 231R55/413 4×4.2. Cisternu pohání vidlicový osmiválec Tatra T3D-928–30 o objemu 12 667 cm3 a výkonu 325 kW, který splňuje emisní normu Euro 5. Agregát je chlazený vzduchem, přeplňuje ho jedno turbodmychadlo.
Převodovka Tatra 14 TS 210 T je mechanická čtrnáctistupňová se synchronizací a posilovačem řazení. O řazení samotné se stará elektronický poloautomatický systém Norgren. Ten umožňuje provoz pomocného pohonu pro požární čerpadlo až do rychlosti 10 km/h.
Standardně je poháněna zadní náprava, pohon přední nápravy je připojitelný. Cisterna je vybavena zařízením ABS.
Na přední části podvozku je u rámu umístěna asanační lišta, která je osazena třemi tryskami. Asanační lišta je ovládána pomocí elektroventilu z místa řidiče. Odsud je také možné zapnout čerpadlo. Pro přehled strojníka je v kabině umístěn stavoznak signalizující zbývající množství vody v nádrži.
Přední část vozu je připravena na osazení lanového navijáku či nárazníkové lafety. Zadní část požární účelové nástavby je v prostoru rámu podvozku vybavena tažným zařízením pro přívěs s nájezdovou brzdou o hmotnosti 3 500 kg.
V zorném poli řidiče je 6,5" displej couvací kamery. Ke kameře jsou umístěny dva světlomety, které se automaticky rozsvítí se zařazeným zpátečním rychlostním stupněm. Umožňují i manuálního zapnutí.
CAS je vybavena na každém držáku bočního zpětného zrcátka jedním LED pracovním světlometem s intenzitou světelného toku 1 000 lumenů, který osvětluje prostor podél boku automobilu. Zapnutí pracovních světlometů je umožněno z místa řidiče, je nezávislé na zařazeném zpátečním rychlostním stupni a je řidiči opticky signalizováno sdělovačem žluté barvy.
Vozidlo disponuje centrálním zamykáním s možností uzamčení kabiny z obslužného místa čerpadla i při nastartovaném motoru. Kabina osádky je vybavena topením nezávislým na chodu motoru a jízdě.
Součástí úložného prostoru kabiny osádky jsou úchytné prvky pro uložení šesti láhví PET 1,5 l s pitnou vodou.
Odolnost podvozku proti sálavému teplu je zvýšena speciálními textilními návleky, které chrání rozvody paliva, vzduchu a elektroinstalace po dobu 15 minut.
Pacov je město okresu Pelhřimov v Kraji Vysočina, 17 km severozápadně od Pelhřimova, na západním okraji Českomoravské vysočiny. Žije zde necelých 5000 obyvatel. Na kraji města směrem k Táboru se nachází stanice HZS Kraje Vysočina, kde má také své výjezdové stanoviště ZZS a jednotka SDH města Pacov.
Jednotka používá dýchací techniku od firmy Dräger. Všechny přístroje jsou řady PSS 3000 s kompozitními lahvemi, z toho zatím dva jsou vybaveny vývodem druhého uživatele a vyváděcími kuklami.
Šestimístná kabina je v opěradlech zadní řady sedadel vybavena úchyty pro přetlakové dýchací přístroje. Jeden přístroj je umístěn v sedadle velitele od firmy Bostrom. Poslední nalezneme vedle sedadla strojníka. Náhradní tři tlakové lahve jsou uloženy v opěradlech druhé řady sedadel, čtvrtá náhradní lahev je v držáku pod sedadly.
Pro radioprovoz je CAS vybavena v místě velitele dvěma vozidlovými radiostanicemi. Obě jsou upevněny přímo v palubní desce. První je analogová vozidlová radiostanice Motorola Mototrbo DM 4600, druhou je digitální terminál Matra MC 9610.
Velitel má k dispozici tablet Samsung Tab S2 9,7 LTE se softwarem pro podporu výjezdu Gina. V tabletu jsou i další potřebné aplikace, které může velitel využít při zdolávání mimořádné události.
V dosahu velitele nalezneme druhé ovládání výstražného zvukového zařízení a dále spínač tlakové houkačky.
Čtyři dobíjecí úchyty jsou určeny pro ruční analogové radiostanice Motorola a jeden pro ruční terminál Matra Smart. Dále je v kabině umístěno šest dobíjecích úchytů pro svítilny od firmy Streamlight typu Survivor Led v provedení ATEX.
Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm, proto je cisterna vybavena přidruženou náhradou hlavních světlometů na čelní straně.
Cisterna je v prostoru místa nástupu strojníka (řidiče) do CAS vybavena sdruženou zásuvkou 230 V pro dobíjení akumulátorových baterií s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu Rettbox-Air od výrobce. Sdružená zásuvka se při spuštění motoru samočinně odpojí, její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.
Nástavba
Nástavba je modulová. Přední a zadní skříň je vyrobena z hliníkových profilů a olepena plechem. Všechny skříně jsou osvětleny z obou stran led osvětlením. Mezi nimi je uložena nádrž na hasivo z nerezavějící oceli, ta pojme 4 600 litrů vody a 300 litrů pěnidla. Na obou bocích nástavby jsou umístěny LED stavoznaky, signalizující zbývající množství hasiva.
Mezi kabinou a účelovou nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný teleskopický stožár se čtyřmi LED světlomety o celkovém světelném toku 20 000 lumenů. Napájen je z podvozkové soustavy Tatry, v případě uvolnění parkovací brzdy se samočinně složí do parkovací polohy. Osvětlovací stožár je ovládán pomocí bezdrátového dálkového ovládání.
Poděkování ==
Velmi bych chtěl poděkovat městu Pacov, Kraji Vysočina a dále příslušníkům Hasičského záchranného sboru, kteří byli vždy nápomocni při realizaci tohoto projektu.
Dále děkuji jednotkám, které nám věnovaly svůj čas a byly ochotny ukázat svou cisternu.
Na závěr nesmím opomenout i server Požáry.cz, jelikož jsem zde nalezl inspiraci při tvorbě technické specifikace této cisterny.
SDH Pacov