Pátek 11. října 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Vykolejený pantograf v Řevnicích

Jednotka HZS SŽDC Praha vyjela včera, 5. 8. 2009 krátce před polednem k nahlášené nehodové události, při které mělo dle ohlášení dojít k vykolejení osobní pantografové jednotky na řevnickém nádraží v Praze západ.

Jednotka HZS SŽDC Praha vyjela včera, 5. 8. 2009 krátce před polednem k nahlášené nehodové události, při které mělo dle ohlášení dojít k vykolejení osobní pantografové jednotky na řevnickém nádraží v Praze západ.

K události byla vysána technika CAS 24 a TA Tatra, neb z prvotního hlášení nebyl zřejmý rozsah nehody.

Po příjezdu na místo případu průzkume zjištěno, že se jedná o vykolejení posledních dvou vozidel soupravy řady 451, která stojí napříč přes dvě koleje. Z vlakové soupravy ihned po jejím zastavení strojvedoucí evakuoval všech cca 25 cestujících, nikomu se naštěstí nic nestalo.

Hasiči provedli zajištění místa nehody, což se neobešlo bez problémů, neboť vykolejený vlak byl pro lidi zajímavou věcí. Přes neustálé vykazování tzv. čumilů za pásku, vytyčující prostor zásahu, se jich neustále chtělo dostat velké množství. Páska holt není zeď a tak byla na pomoc povolána prostřednictvím COIS policie, ta se však dostavila pozdě, protože musela řešit odklon kamionové dopravy a to z důvodu uzavření důležitého železničního přejezdu v místě nehody, jenž se pochopitelně stala na nejhorším možném místě a část soupravy zůstala stát na přejezdu. Objízdná trasa byla sjízdná pouze pro osobní dopravu. Hasiči tak museli vykonávat hlídače prostoru a neustále z něj vykazovat lidi, za což si vyslechli velkou spoustu nadávek, ve večerních hodinách byl dokonce VZ hrubě označen kýmsi za viníka toho, že nemohl díky nehodě odjet na dovolenou.

Z rozsahu události bylo hned jasné, že SaP HZS SŽDC Praha na likvidaci nebudou stačit a tak VZ povolal přes operační středisko nehodový vlak z Vršovic s těžkotonážním jeřábem. Ten se k zásahu dostavil po necelých třech hodinách po povolání, což je dobrý čas. Pro poškození kolejí a nutnost obnovit provoz na železnici se však neustále odkládalo provedení likvidačních prací, spočívajících v nakolejení vagónů pantografové jednotky. Pracovníci elekrtoúseku provedli zajištění trolejového vedení, na kterém bylo pověšené návěstidlo, jenž smetl vykolejený vlak. Poté bylo započato oddělování vykolejených vozů od sebe za pomoci autogenu. Hasiči provedli jedním zavodněným C proudem požární asistenci při řezání plamenem. Ještě předtím byl pracovníky nehodového vlaku společně s hasiči odstraněn ze střechy poškozený sběrač. Po osmé večerní byl konečně za pomoci jeřábu první vůz zpět na kolejích, druhý šel o poznání hůře, jeho podvozek byl zaklesnutý hluboko do kolejového svršku, nebylo možné se k němu dostat a tak při vyprošťování se z něj vysunul skelet vozu. Muselo se tedy improvizovat, vagónový skelet byl jeřábem ustaven na pražce a následně byl na koleje vyzdvižen samotný podvozek, na který se poté umístil vagón.

Celý zásah hasičů trval téměř 12 hodin, nehoda velmi zkomplikovala železniční dopravu, která byla na zhruba dvě hodiny v místě zcela vyloučena, komplikace nadělala i silniční dopravě a to díky uzavřenému přejezdu. Předběžná škoda na vlaku a poškozeném kolejišti včetně návěstidla a trolejí je více jak jeden milion korun. Příčinou je pravděpodobné selhání lidského faktoru – podhození výhybky.

-wap-

Sdílet