Drážní hasiči mají nové cisterny od Kobitu, šest prvovýjezdových a deset velkokapacitních Scanií
Forma KOBIT dodá hasičům Správy železniční dopravní cesty postupně celkem šestnáct nových cisternových automobilových stříkaček Scania. Šest z nich je určeno pro první výjezd, zbylých deset pro velkoobjemové hašení.
Prvovýjezdová CAS 20 byla pořízena za 8 450 640 korun, velkokapacitní CAS 30 za 8 440 960 korun včetně DPH.
Předání první várky
Představitelé Hasičské záchranné služby Správy železniční dopravní cesty (HZS SŽDC) dne 12. července 2018 převzali v Jičíně, v areálu firmy Kobit, prvních deset cisteren.
V letošním roce dosáhnou investice do obnovy zásahové techniky drážních hasičů téměř 300 milionů korun a do jejich výzbroje přibude 48 vozidel.
Jedná se nejen o obnovu stávající techniky, která si žádá modernizaci, ale také o zakoupení zcela nových druhů vozidel.
Drážní hasiči jen za měsíc červen vyjeli k 677 zásahům, z toho bylo 459 mimořádných událostí, 107 dopravních nehod a 218 preventivních a technických zákroků. Práce drážních hasičů má velký záběr a podle toho jsou zapotřebí i speciální vozidla.
Díky podpoře Ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury i samotné Správy železniční dopravní cesty budeme nyní vyzbrojeni moderní technikou,
upřesnil David Soukup, ředitel Hasičské záchranné služby SŽDC.
Slavnostní předání je součástí první etapy projektu Obnova vozového parku – Hasičská záchranná služba SŽDC – speciální vozidla, financovaného z prostředků SFDI.
Vozidla předaná v první etapě jsou určené pro jednotky v Havlíčkově Brodě, Chomutově, Přerově, Liberci a Kralupech nad Vltavou.
V následujících etapách bude hasičská flotila doplněna ještě o další cisterny a chemický technický automobil na podvozku FUSO CANTER používaný pro likvidaci uniklých nebezpečných látek.
Přibude i vyprošťovací speciál na podvozku SCANIA, automobilový jeřáb LIEBHERR nebo automobilová plošina pro práci ve výškách. Plošina je kontejnerová a na jeden podvozek se dá umístit více nástaveb.
CAS 20 – prvovýjezdová cisterna
Podvozek
Vozidla určená pro technické zásahy na železnici jsou postavena na podvozcích Scania P450 CD 4×4 EHZ s kabinou pro mužstvo CrewCab CP 28.
Dvounápravový automobil disponuje pohonem všech kol, osazen je čtyřdobým vznětovým šestiválcem DC13 o výkonu 331 kW, který splňuje emisní normu Euro 6. Převodovka Opticruise s retardérem je automatizovaná, pomocný pohon lze použít až do rychlosti 10 km/h.
Obě hnané nápravy jsou vybaveny uzávěrkou diferenciálů, před zadní jsou instalovány podmetací řetězy.
Šestimístná kabina je vybavená nezávislým topením a klimatizací. Velitel má k dispozici výjezdový tablet Samsung Galaxy S2, k navigaci slouží jeho menší verze. Nechybí couvací kamera, ani kamera pro záznam jízdy TrueCam A4.
Dýchací přístroje pro posádku jsou uloženy v opěradlech zadní řady sedadel, pro řidiče a strojníka v kabině. Mezi opěradly jsou náhradní tlakové láhve. Na levém boku kabiny je sdružená zásuvka pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox-Air, která se po nastartování samočinně odpojí.
V šesti dobíjecích úchytech jsou ruční radiostanice, v dalších šesti svítilny. Pro spojení slouží vozidlová analogová radiostanice s druhým obslužným místem u ovládacího panelu čerpadla v zadní části vozu.
Na přední části vozu je uchycen elektrický lanový naviják Rhino 12 o tažné síle 51 kN s 30metrovým lanem a pořadačem. Pod zrcátky jsou přídavné LED světlomety se samostatným vypínačem.
Na nárazníku v přední části vozidla je umístěna lafetová proudnice PROTEK Style 922 o výkonu 800 litrů za mimnutu ovládaná z kabiny. Proudnice umožňuje plynulé nastavení od plného k roztříštěnému proudu.
Nástavba
Karoserie nástavby je smontována ze speciálních hliníkových profilů za pomoci prizmatických šroubovaných spojů s oplechováním hliníkovým plechem při použití technologie lepení. Pomocný rám karoserie je upevněn k rámu vozidla pomocí kotevních patek.
Vnější osvětlení nástavby je zajištěno LED neoslňujícím světlem a je integrováno do okapnicových lišt. Zadní část je osvětlena LED světlem v levé i pravé části.
V přední části skříně nástavby je vytvořen prostor s uchycením pro uložení skládacího ručního kolejového vozíku s nosností 500 kg.
Hliníková bedna na střeše nástavby je uzpůsobena a utěsněna pro přepravu zkratovacích tyčí s příslušenstvím a tažné řetězy v pevně oddělených přihrádkách.
Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek a je svařena z nerezového plechu. Do nádrže se vejde 3 000 litrů vody a 180 litrů pěnidla, zbývající množství je signalizováno LED stavoznaky na obou bocích nástavby.
Čerpadlo umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Proti přehřátí je vybaveno automatickým teplotním odlehčovacím ventilem a dále automatickou vývěvou s možností ručního vypnutí. Při tlaku 10 barů dosahuje výkonu 2 000 litrů za minutu, ve vysokotlakém režimu – 40 barů – 250 litrů za minutu.
Přiměšovací zařízení sestává z proudového ručně nastavitelného přiměšovače, regulační klapky a propojovacího potrubí. Pěnidlo je přiváděno do sání vodního čerpadla.
V levé přední skříni je umístěn výsuvný osvětlovací stožár TVS-01 s automatickým naklápěním a otáčením o 360° pro rovnoměrné osvětlení místa zásahu. Ten je vybaven funkcí automatického zasunutí do parkovací polohy po odbrzdění automobilu ruční brzdou, osazen je čtyřmi LED reflektory o celkovém světelném toku 29 000 lumenů. Napájen je z elektrické sítě vozidla.
Rozměry
Scania je i s navijákem dlouhá 8 500 mm, vysoká 3 100 mm a široká 2 550 mm.
CAS 30 – velkokapacitní
Podvozek
Pro velkoobjemovou cisternu byl použit podvozek Scania P440 CB 6×6 EHZ s krátkou kabinou CP 16.
Třínápravové šasi je osazeno uzávěrkami diferenciálů na všech nápravách, poháněno je šestiválcovým přeplňovaným motorem DC13 o výkonu 323 kW skrze automatizovanou převodovku Opticruise s hydrodynamickým retardérem. Před první zadní nápravou jsou podmetací řetězy.
V třímístné kabině (dvě místa vedle řidiče jsou řešena pevnou lavicí) s nezávislým vytápěním a klimatizací jsou k dispozici tablety pro podporu výjezdu a navigaci, kamera TrueCam A4 pro záznam jízdy a také výstup z couvací kamery – ta je vyhřívaná a odolná proti prachu i vodě.
V dobíjecích úchytech jsou umístěny tři ruční radiostanice a tři ruční svítilny. Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice Motorola. Její druhé obslužné místo je u ovládacího panelu čerpadla v zadní části vozu.
Automobil je vybaven automatickou přípojkou RettBox-Air pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu.
Na přední části automobilu je umístěn v prostoru předního nárazníku lanový naviják RHINO 12 s elektropohonem, ukladačem lana a jištěním proti přetížení s pořadačem. Tažná síla je 51 kN.
Na nárazníku v přední části vozidla je umístěna lafetová proudnice PROTEK Style 922 o výkonu 800 litrů za minutu ovládaná z kabiny. Proudnice umožňuje plynulé nastavení od plného k roztříštěnému proudu.
Nástavba
Karoserie nástavby ze speciálních hliníkových profilů je montovaná za pomoci prizmatických šroubovaných spojů s oplechováním hliníkovým plechem při použití technologie lepení.
Pomocný rám karoserie je upevněn k rámu vozidla pomocí kotevních patek. Boční části tvoří úložné skříně opatřené na bocích vozidla uzavíracími roletkami s průběžným madlem.
Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek, svařena je z nerezového plechu a je pohledová. Na obou bocích nástavby jsou LED stavoznaky pro signalizaci zbývajícího množství hasiva v nádrži. Ta pojme celkem 8 000 litrů vody a 480 litrů pěnidla.
Kombinované čerpadlo dosahuje výkonu 3 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu, umožňuje i kombinovaný provoz. Přiměšovací zařízení umožňuje přisávat pěnidlo v rozsahu 2 – 165 litrů za minutu.
V levé přední skříni je umístěn výsuvný osvětlovací stožár TVS-01 s automatickým naklápěním a otáčením o 360° pro rovnoměrné osvětlení místa zásahu. Ten je vybaven funkcí automatického zasunutí do parkovací polohy po odbrzdění automobilu ruční brzdou, osazen je čtyřmi LED reflektory o celkovém světelném toku 29 000 lumenů. Napájen je z elektrické sítě vozidla.
Rozměry
Scania je i s navijákem dlouhá 9 000 mm, široká je 2 550 mm a vysoká 3 100 mm.
Foto: POŽÁRY.cz & KOBIT