Mack Super Pumper System
Tento vysoce výkonný čerpací systém byl vyvinut a postaven pro požární sbor města New York v roce 1963 firmami Gibbs a Cox a Mack Trucks Inc.
Nápad vznikl z důvodu potřeby dostávat na požářiště co největší množství vody pokud možno beze ztrát v hadicovém vedení.V té době měl takový výkon čerpadel pouze požární člun,vyrobený také firmou Gibbs a Cox.Do služby byl zařazen ke speciálnímu oddílu hasičů na požární stanici Tillary Street 172 v Brooklynu v roce 1965 ze které měl také 12.srpna toho roku první ,,ostrý,, výjezd.Zde strávil většinu doby svého služebního zařazení.Vyřazen byl v roce 1982,za celou dobu zařazení ve výjezdu se zúčastnil více než 2200 alarmních výjezdů.
Součástí tohoto systému dále byly vozy Super Tender a Super Satelite.Jejich výjezdy se Super Pumperem záviseli na situaci. Většinou však jezdily společně.
Na službu v oddíle Super Pumper vzpomínají pamětníci sboru jako na to nejlepší v jejich hasičském životě.Zvuk a pohled na tohoto ,,netvora,, se prý nemůže nikdy zapomenout.,,Obsluha musela mít chrániče sluchu,takový to byl jekot motoru s turbodmychadlem,,.Na PS Tillary St. se o oddíle Super Pumper dodnes vypráví legendy. V USA o něm dokonce vyšla kniha.
V dnešní době je už celý vozový park Super Pumper Systém mimo službu.Jednotlivé vozy jsou v držení soukromých sbírek a dle dostupných informací jsou stále plně funkční!Na veřejnosti se objevují vždy,když je nějaké hasičské výročí či slavnosti NYFD.
Super Pumper
Jako jeho tahač slouží třínápravový Mack typ F-715-ST s krátkou kabinou.K pohonu 6-stupňového odstředivého čerpadla DeLaval umístěném na návěsu sloužil dieselový motor Napier-Deltic-18V s výkonem 2400 koní.Čerpadlo mělo jmenovitý výkon 8800 galonů vody za minutu při paralelním zapojení a 4400 g/m při sériovém zapojení do 4 ½ palcového hadicového přívodního vedení z 8 výtlačných hrdel.Jako sací hadice používal 12 ½ palcové.Z tohoto důvodu osádka vozila s sebou mapy vodovodního potrubí celého New Yorku,protože se mohla kromě vodních ploch napojit pouze na speciální hasičské hydranty s tímto průměrem.Na vodní plochy se sací hadice umísťují pomocným jeřábem z nástavby.
Super Pumper se také velmi dobře osvědčil při likvidaci různých lokálních záplav v New Yorku.
Super Tender
Tento vůz slouží jako pomocný,jeho hlavní činnosti je regulace přívodního vedení od Super Pumper,dále hašení velkoprůtokovou lafetou Stang Intellegiant–průtok 10 000 galonů za minutu!A hlavně veze 1 míli 4 ½ hadic na přívodní vedení.Jako jeho tahač slouží také Mack F-715-ST,na němž je umístěna výše zmiňovaná lafeta.Jinak je ze Super Tenderu možné již tvořit útočné vedení a to hadicemi 2 ½ palce ze 4 vývodů.
V zádní části návěsu bylo ze začátku umístěno pomocné stanoviště obsluhy s volantem pro lepší manévrovací schopnosti,po nějaké době bylo však odstraněno.
Super Satelite
Také tento vůz je vyroben na podvozku Mack typ C s prodlouženou kabinou,slouží jako pomocný,na nástavbě je opět umístěna velkoprůtoková lafetová proudnice tentokrát typu McIntyre-až 4000 g/m.Tato lafeta byla schopna prorazit cihlovou zeď o síle 16 palců.Kvůli účinkům této lafety se Super Satelite umístil vždy co nejblíže k požáru,aby byl hasební efekt co nejlepší.Krom toho,že vozil družstvo hasičů,tak z něj bylo samozřejmě možné též provádět útočné vedení 2 ½ hadicemi.Tento typ vozu byl ještě v počtu dalších 4ks rozmístěn po různých newyorských požárních stanicích.
Pro Požáry.cz Václav Porkát HZS ČD
Zdroj info:web,NYFD
načíst další obrázky ↓