Firma THT představila na Pyrocaru novou Tatru Terra, má prodlouženou kabinu a rozvor, LED světla i retardér
Modernizovanou Tatru 815–2 s obchodním označením Terra přivezla na Pyrocar firma THT Polička. Ačkoli bylo chybou kopřivnické automobilky tímto názvem v uplynulých letech označeno již několik produkčních vozidel, toto je první „opravdová“ Terra.
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/t2u2vzv1ub.800.jpg)
Co je jinak
Oproti řadě Terrno dostál nový podvozek několika změn. Především byl prodloužen rozvor z původních 4 090 mm na 4 300 mm a to z jednoho prostého důvodu – Terra bude mít prodlouženou kabinu, kterou částečně známe z rekonstrukcí velkokapacitních cisteren.
Zde – ve vnější délce – ale shoda končí. Vzhledem k tomu, že Terra využívá klasický tatrovácký vzduchem chlazený vidlicový osmiválec o výkonu 325 kW, bude před zadní řadou sedadel velkorysý prostor pro nohy. Kabina je svařovaná, zadní stěna je nově lepená.
Nabídka se nemění ani u převodovek – lze zvolit mechanickou čtrnáctistupňovou převodovku s manuálním nebo poloautomatickým řazením, pro moudřejší hasiče je k dispozici automatická převodovka s hydrodynamickým měničem.
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/tgsk8y6i06.800.jpg)
V kardanu mezi motorem a převodovkou je nově umístěn elektromagnetický retardér.
Nové jsou kliky dveří, ty známe z kabiny „Vojta“ modelu Force. Z řady Force pochází rovněž nově použitá palubní deska. Tatra tak své modely více unifikovala. V konkrétně představovaném voze jsou navíc místo analogových „budíků“ displeje, což je zatím řešení mimo sériovou produkci.
Dozadu byla posunuta sedačka velitele, vzniká tak pro něj více místa na nohy.
O plastové dílce přišly všechny čtyři dveře, nové je osvětlení nástupních schůdků.
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/84a0lm4mt9.800.jpg)
Díky prodloužení kabiny se pod ní na pravé straně vešla 160litrová palivová nádrž, což si vyžádalo změnu polohy čističe nasávaného vzduchu.
Za kabinou je plastový díl kryjící mezeru mezi ní a nástavbou. Jiný je vůz i z čelního pohledu – přepracována byla maska i světlomety, které nyní disponují LED technologií.
Podvozek konkrétního modelu
Terra je vybavena převodovkou Allison s automatickým řazením rychlostních stupňů a s hydrodynamickým měničem, u které nedochází k přerušení točivého momentu. Brzdy jsou kotoučové.
Přední část CAS v prostoru rámu podvozku je vybavena elektrickým lanovým navijákem s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50 kN. Úchytný prvek lanového navijáku je opatřen kotvícím okem pro možnost upevnění háku lana. Lanový naviják je opatřen nepromokavým obalem.
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/082mki33lu.800.jpg)
Přední část kabiny osádky je ve spodní části vybavena asanační lištou napojenou na pevně zabudované potrubí od požárního čerpadla a ovládanou z místa strojníka.
CAS vykazuje zvýšenou odolnost proti účinkům sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde nejsou chráněny podvozkovou částí. Pro zvýšení odolnosti jsou použity ochranné návleky, které dlouhodobě odolávají teplotě 200 °C a po dobu 15 minut odolávají teplotě 1000 °C.
Terra je v prostoru místa nástupu strojníka vybavena zásuvkou 230 V pro dobíjení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu typu Rettbox-Air. Sdružená zásuvka se při spuštění motoru samočinně odpojí, její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.
Nástavba
Karoserie nástavby je montovaná ze speciálních hliníkových profilů pomocí prizmatických šroubovaných spojů a oplechována hliníkovým plechem při použití technologie lepení. Pomocný rám karoserie je upevněn k rámu vozidla pomocí kotevních patek.
Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek a je svařena z nerezového plechu. Ve spodní části nádrže jsou navařeny konzoly, pomocí kterých je nádrž přišroubována na pomocném rámu podvozku. Vůz uveze 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.
V zadní skříni karoserie je namontováno požární čerpadlo THT PKA 2000 – 250 poháněné od motoru vozidla. Použité čerpadlo umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Proti přehřátí je chráněno automatickým teplotním odlehčovacím ventilem.
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/nj604mizh9.800.jpg)
Čerpadlo je vybaveno automatickou vývěvou s možností ručního vypnutí.
Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače, regulační klapky, elektronické regulace a propojovacího potrubí. Pěnidlo je přiváděno do sání vodního čerpadla.
Elektronická regulace má plynule volitelný rozsah přiměšování se zobrazovaným rozlišením 0,1 %. Pro rychlou volbu umožňuje elektronická regulace uložení dvou zvolených hodnot procenta přimísení do paměti.
CAS je opatřena odnímatelnou lafetovou proudnicí pro plný a roztříštěný proud se jmenovitým výkonem 2 000 litrů za minutu a délkou účinného dostřiku plným proudem 50 metrů.
Lafetová proudnice je řešena jako odnímatelná s napojením na propojovací prvek umístěný na horní pochůzné ploše účelové nástavby. Lafetová proudnice je konstruována současně jako přenosná, stativ je součástí výbavy Terry.
CAS je v prostoru mezi kabinou a účelovou nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem TEKLITE o výšce 5 m od země se dvěma 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 30 000 lumenů a krytím IP 44.
Naklápění světlometů podle vodorovné osy a otáčení osvětlovacího stožáru podle svislé osy v rozsahu 0–360° je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem o délce 5 m. Dálkové ovládání je umístěno v prostoru požárního čerpadla.
Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy, a to i po uvolnění parkovací brzdy. Napájení osvětlovacího stožáru je z elektrické soustavy CAS.
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/rio5dtak6x.800.jpg)
V horní části nástavby na obou bocích a na zádi vozidla jsou umístěna LED světla osvětlující okolí vozidla při zásahu.
Zadní část je vybavena kamerou pro sledování prostoru za CAS z místa řidiče. Kamera je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě a displej o velikosti 5“ je umístěn v zorném poli řidiče.
Barva, rozměry a hmotnosti
Vůz je nalakován do základního odstínu červené OS 3117, přední nárazník a pruh v bílé OS 9118. I s navijákem je Tatra dlouhá 8 400 mm (bez něj 7 950 mm), široká je 2 550 mm a vysoká 3 150 mm.
Světlá výška pod nápravami při celkové hmotnosti je 290 mm. Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 800 mm. Provozní hmotnost je 12 500 kg.
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/t2u2vzv1ub.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/j9l5ygd0te.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/ixmsqd6e50.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/ts9z5gar5k.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/utjm2e0qdc.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/el6es1jjlp.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/lh1sg5og31.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/efp33i1uc6.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/e4hzokvmuz.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/nlrzkl41ct.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/8qoygwfisk.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/fkc7s7k522.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/ny739b84qt.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/tjjh63y8sf.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/082mki33lu.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/mzvf0n7iy6.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/a783rjuzwt.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/zxr1gnlrad.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/2q1aniv2v9.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/wxbqxh8igq.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/5o4smlk5yb.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/zu7u0z21jd.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/9tbq4uaxz0.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/ochbenum69.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/lqnb85kee5.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/eiiw1h5yoe.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/yr3ac284oy.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/3pylz7hyc4.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/hducvsc33y.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/xoaqez78zu.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/7rsru9ooku.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/rkbhmwp7rk.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/dgsu2ax7au.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/fese1rgum7.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/ns6z22gnxm.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/v6hd7dtnxg.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/xskvbjhgyd.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/c9lx8ow76s.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/9s1mzbbggx.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/0vclwvx8cx.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/6caewgv4wp.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/tgsk8y6i06.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/0uvy2i8jse.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/gsbrrrfqt6.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/p66gyg9qf6.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/9cmpcksbhd.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/6jv78mz41q.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/xazlgeoa4f.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/43sc0yqvrt.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/g0jos5fe1e.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/nj604mizh9.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/wh0jiryl1q.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/tu8s1n5jwd.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/r41v689qm1.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/e8msrcdtt6.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/b5i10gtah5.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/shwotncj5o.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/8tyi7t44ji.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/84a0lm4mt9.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/rio5dtak6x.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/5m9m34tatu.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/srcfprkfas.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/b/5b6942952a593/36gw719wqk.200.jpg)