Neděle 24. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Společnost Rosenbauer působí na trhu pro hasiče již více než 150 let, Panthery staví v novém závodě

Společnost Rosenbauer působí na trhu pro hasiče již od roku 1866, kdy ji v rakouském Linci založil Johann Rosenbauer jako obchodní společnost pro hasičskou techniku.

Zpočátku se jednalo pouze o prodejní firmu bez vlastní výroby, od roku 1906 se už jedná o výrobu vlastních čerpadel a dalšího hasičského vybavení. První hasičské vozy byly postaveny v roce 1919 a o 7 let později došlo k začátku vývozu vozidel do Číny.

V roce 1968 se výroba přesunula do nové továrny v Leondingu poblíž Lince, kde firma sídlí dodnes.

Přečtěte siTatra 813 8x8: Pěnový speciál ze Slovnaftu

Na české podvozky Tatra montuje Rosenbauer nástavby i dnes, ale v roce 1975 vyrobil první unikátní speciál PHA 18000 na podvozku osmikolové Tatry 813, který byl určen pro ZPÚ Slovnaft Bratislava.

Přečtěte siOsmikolová Tatra 813 SLF 18000 od Rosenbauera jezdí u dobrovolné jednotky v Praze-Libuši

Již v roce 1976 představoval export do zahraničí více než 50 % celkového prodeje. V důsledku neustálé inovace a vynalézavosti má společnost Rosenbauer významný vliv na hasičské sbory v Rakousku, Německu a dalších státech.

Vstup koncernu na burzu cenných papírů v roce 1994 a následná systematická politika internacionalizace dovedla firmu mezi přední dodavatele zařízení pro hasičské sbory po celém světě.

Významný byl rok 1998, kdy došlo ke koupi německé hasičské firmy Metz, která se mimo jiné specializuje na výrobu automobilových žebříků a plošin.

Přečtěte siAutomobilový žebřík Metz pořídili němečtí hasiči společně pro dvě města, dislokovaný je v Bocholtu

Dalším milníkem byla největší jednorázová objednávka v historii, když společnost Rosenbauer dodala Saudské Arábii vozidla v celkové hodnotě 245 milionů EUR.

Výroba

Mimo 2 hlavních výrobních závodů v rakouském Leondingu má firma dalších 16 továren po celém světě. Další 3 jsou přímo v Rakousku, 3 v sousedním Německu, 4 montážní závody najdeme v USA a po jedné továrně pak mají ve Slovinsku, Itálii, Rusku, Španělsku, Saudské Arábii a Singapuru.

Celosvětová výroba je pak poměrně dobře zastoupena také sítí prodejců a servisů v dalších zemích, protože vozidla od firmy Rosenbauer jezdí ve více než 150 státech.

Ředitelství celé skupiny a centrum vývoje najdeme ve starém závodě č. 1 ve městě Leonding. Zde se vyrábí speciální vozidla pro podnikové hasiče, zařízení pro ochranu průmyslových areálů a soukromé hasičské firmy, stabilní hasící systémy a další vybavení včetně čerpadel, která se poté odesílají do druhého závodu.

Dále zde probíhá servis a repasovaní starších vozidel, výroba unikátních CAS a speciálních vozidel, které nespadají do sériové produkce. Až do otevření nového závodu č. 2 zde probíhala výroba většiny nástaveb na evropský trh. Pracuje tu zhruba 900 zaměstnanců.

Mimo kanceláří pro vývoj a vedení celého podniku najdeme v přízemí administrativní budovy také podnikovou prodejnu. Ta spíše než reklamní předměty s logem firmy prodává vybavení a výstroj pro hasiče, kteří si přijedou pro novou cisternu. Takže tu k prodeji mají kalová čerpadla, ženijní nářadí, přejezdové můstky, helmy, boty a zásahové či slavnostní uniformy.

Protože závod č. 1 nestíhal vyrábět a pokrývat vzrůstající poptávku, postavila firma druhý závod jen 3 kilometry daleko od toho prvního. Zde najdeme dvě nově synchronizované výrobní linky pro vozidla PANTHER ARFF a pro klasická městská vozidla AT.

Přečtěte siHasiči na Letišti Václava Havla v Praze mají dva nové Panthery od Rosenbauera

Montáž probíhá v souladu s průmyslovými standardy automobilového a strojírenského průmyslu, kdy jsou všechny procesy synchronizovány. To v praxi znamená, že na každé vozidlo je přesně stanovená doba pro výrobu a namontování jednotlivých částí nástavby.

Tato doba odbíhá na obrazovkách přímo nad linkou, takže každý zaměstnanec přesně ví, kolik času mu na jednotlivý úkon zbývá. Jestliže dojdou na montážní lince šrouby, matky nebo dojde akumulátor u vrtačky nebo brusky, hodí zaměstnanec prázdnou krabici či zdroj do speciální nádoby, která hned dle čárového kódu nahlásí na logistické oddělení chybějící komponent.

Jiný kolega tak vzápětí může vyrazit a chybějící věc na linku doplnit. To znamená, že zaměstnanci nemusí nikam pro chybějící materiál chodit, tím se zdržovat a odpadá taky možnost, že dotyčný zapomene, který šroub utahoval nebo na čem zrovna pracoval.

Výroba v novém závodě byla úspěšně zahájena v dubnu roku 2014 a první vozidla z nových výrobních linek byla dokončena již několik dní po uvedení do provozu.

Závod zvládne za rok postavit přibližně 150 vozidel typu PANTHER a cca 250 běžných CAS. Areál má rozlohu 52 000 m², s prostorem pro samotnou výrobu na halách cca 15 000 m² a zhruba 5000 m² kancelářských prostor. Pracuje tu celkově 300 zaměstnanců.

Přečtěte siOsmikolový kombinovaný hasicí automobil na podvozku MAN TGS dodal hasičům ze Synthosu Rosenbauer

Mimo samotnou výrobu zde najdeme také množství trenažerů a simulátorů. Pro výcvik obsluhy letištních speciálů Panther tu mají originální a plně vybavenou kabinu napojenou na obsluhu trenažeru. Ta může strojníkovi promítat před kabinu reálné letiště a nasimulovat nejrůznější typy zásahů.

Další je simulátor pro jízdu v městském prostředí, který by měli absolvovat hlavně noví strojníci bez zkušeností s jízdou k zásahu.

Dále je možnost domluvit výcvik s čerpadly Rosenbauer jehož součástí je také teoretický rozbor konstrukce a údržby těchto čerpadel.

Přečtěte siDobrovolní hasiči z Prahy 1 mají své Volvo od Rosenbauera vybaveno pro zásahy při povodních
Jakub Morávek
Chrudim

www.rosenbauer.com
Sdílet