Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Centrální hasičská stanice v Corku

V rámci své letošní dovolené v Irské republice jsem navštívil centrální hasičskou stanici v Corku, na jihu zmiňovaného ostrovního státu.

V rámci své letošní dovolené v Irské republice jsem navštívil centrální hasičskou stanici v Corku, na jihu zmiňovaného ostrovního státu.

Plán, že se ve svém letošním dovolenkovém roadtripu zastavím na nějaké hasičské stanici jsem měl v hlavě již delší dobu před odjezdem. Nakonec volba padla čirou náhodou právě na zmiňovaný Cork, kam jsme dorazili v pondělí 17. srpna v podvečer.

Na první pohled nás zaujala před stanicí stojící CAska na podvozku MB 1124AF v divokém barevném provedení. Podle nápisu Community Fire Safety Vehicle jsem usoudil, že se jedná o auto, které hasiči používají při preventivních akcích pro civilní obyvatelstvo, děti a podobně, což mi bylo později potvrzeno. Před touto cisternou parkovalo skříňové Volvo FL180 s vybavením pro zásahy na nebezpečné látky.

Ještě než jsme stihli zazvonit, všiml si naší aktivity kolem venku stojících vozidel hasič v tělocvičně v prvním patře budovy a velmi srdečně nás ihned zval dál. Byl to jeden z velitelů a z jeho přístupu bylo vidět nejen to, že jsou patrně na zájem veřejnosti zvyklí, ale i to, že s ním nemají problém. Ihned nám přidělil jednoho hasiče (ten nám řekl, že je na stanici služebně nejmladší, systém nováčků tedy funguje všude stejně :-)), který měl za úkol nás provést a ukázat vše, co si řekneme. Tak široce jsme však naši návštěvu nepojali, protože kdybych si začal opravdu říkat, asi by nás brzy vyhodili :-)

Vozový park v Irsku je postaven v drtivé většině na podvozcích Volvo. Sem tam se objeví Mercedes, na záloze Dennis, nicméně Volva jsou opravdu nejčastější technikou a to i u stanic dobrovolných hasičů. První vůz ze stanice v Corku byl navíc shodou okolností nejnovějším kouskem v okolí. Ve výbavě kabiny na místě velitele vozu tedy nechyběl dotykový displej s mapami, podklady pro velitele a modulem GPS, který dostává informace o místě zásahu přímo z operačního střediska. Jak jsem se ale dozvěděl od hasičů – navrhovaná trasa není dogma a pokud místo události znají, volí mnohdy trasu jinou, u které mají ověřenu lepší průjezdnost ve vztahu k dopravě apod.

Na stanici v Corku stojí v přední řadě čtyři čtyřkolová Volva FM 9, z nichž se ve dvou případech jedná o prvovýjezdové, víceúčelově vybavené vozy, jednou o kombinaci CAS/AP18 a jednou o automobil vybavený vyprošťovacími prostředky (velké zvedací vaky, páčidla apod. a také vybavení pro záchranu z vody) a hydraulickou rukou. Za nimi pak stojí velká cisterna o objemu 11000 litrů na Volvu FL 250, jeden záložní Dennis a AP Bronto Skylift na podvozku Mercedes-Benz. Z menších aut nalezneme na stanici ještě MB Sprinter a Ford F350 pro velitele. Sprinter je upraven jako vozidlo pro případný štáb velitele zásahu. Základní výjezd tedy tvoří osádka 1+5 z Volva a za nimi MB Sprinter s velitelem.

Na stanici Corku slouží 4 směny, na každé 19 hasičů. Z nich jsou 4 velitelé (dva mají vlastní vozy, viz výše, dva pak slouží zároveň jako velitelé podpůrných vozů (plošina, velká cisterna, kombinovaná CAS/AP, vyprošťovací automobil). Hasiči zároveň zajišťují záchranu osob z vody, dva ze směny jsou proto vyškoleni speciálně pro tuto činnost. Jak jsem již psal, hasiči slouží ve čtyřech směnách systémem ranní/noční a to tak, že ranní směna trvá od 9:00 do 18:00, noční pak od 18:00 do 9:00, přičemž o víkendech (ze soboty na neděli a z neděle na pondělí) je služba 24 hodinová, tzn. jedna směna slouží vždy ranní a noční za sebou. Počet výjezdů okolo dvou až tří za směnu.

Dojmy z návštěvy byly veskrze kladné – hodně nás překvapila vstřícnost a ochota ukázat nám techniku v podstatě jen tak, že jsme šli okolo a ještě jsme si o návštěvu ani nestihli říct :-) K technice bych však měl jednu výhradu – u nás jsme v uložení a rozmístění technických prostředků zhruba o dva kroky napřed. Patrně mají problematiku zmáknutou a vyhovuje jim, ale český hasič by zkrátka prostory v nástavbě využil do posledního centimetru, Irové však vozí litry vzduchu. A žlutý pruh na nástavbě? Co si budeme povídat, na RAL3024 by se taky vyjímal hezky :-)

Krátce TTD prvního vozu (dík patří Martinu Petrželovi)

Motor: D9B 300hp, Euro 5 se vstřikováním AdBlue
Nádrže: nafta 255 l, močovina 40 l
Převodovka: automatická 6-ti stupňováPowertronic
Pohon: 4×2, převod diferenciálu 3,36
Brzdy: Kotoučové 430 mm s vnitřním chlazením na obou nápravách, brzdový systém EBS (ABS, protiprokluz, podpora rozjezdu do kopce, automatická uzávěrka diferenciálu)
Pérování: vpředu listové pružiny, vzadu měchy + elektronická regulace jízdní výšky ECS s možností manuálního nastavení, stabilizátory a tlumiče na obou nápravách
Max. zatížení náprav: 8/13 t
Rozchod náprav: 4300 mm
Omezovač: 130 km/h

-kow-

Sdílet