Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičské Tatry v Německu a Rakousku

Za totality bylo do bývalé NDR dovezeno v rámci RVHP velké množství hasičské techniky z tehdejšího Československa.

A to zejména vozů CAS 32/T 138/148/815,protože východní Německo neprodukovalo velkoobjemové cisternové vozy jako jsou naše Tatry.DDR nejvíce produkovala vozy TLF/LF 16 pro požární družstvo a AZ 30 na podvozku Ifa W 50 L(A),které na oplátku dodávala do většiny zemí východního bloku včetně ČSSR.Do tehdejšího západního Německa bylo dovezeno od nás jen ,,pár,,Tater a to ještě většinou bez nástavby.
Cisterny Tatra se průběžně dodávají do SRN pro svojí kvalitu téměř dodnes.Samozřejmě že ne v takové míře,jako v dobách totality.
Stejně jako u našich,tak i u německých dobrovolných i profesionálních hasičů se stále uchovávají pro své skvělé jízdní vlastnosti ve výjezduschopném stavu Tatry staré i několik desetiletí.
Musím zde uvést,že krom klasických 32 cisteren je v SRN také několik velmi zajímavých speciálů:velko­objemové cisterny GTLF 18/T 815,letištní zásahový speciál T 813,vyprošťovací speciál T 815/4×4,kombinovaný vůz PLF 6000 Tatra 138 TOTAL,TLF 32/70 T 148 s nástavbou Rosenbauer.

Zde je několik málo TTD o výše uvedených vozech:

GTLF 18/T 815 6×6-je původně vojenská cisterna PHM s objemem vodní nádrže 17.500–18.000l.Dislo­kace:Freiwilli­ge Feuerwehr Schwedt/Oder,FF Borkheide,FF Amt-Burg/Spreewald a další sbory.Většina těchto vozů pochází z 80 let minulého století.

TLF 32/70 T 148-je původně klasická CAS 32 s nástavbou Karosa.Do nynější podoby byla předělána členy Freiwillige Feuerwehr Bad Doberan a firmou Rosenbauer,která dodala nové čerpadlo o jm.výkonu 3200 l/min a další díly požární nástavby včetně nádrže na vodu o objemu 7000 l.Na hašení pěnou je 12/20 l kanystrů umístěných na nástavbě vozu.Zvukové a světelné výstražné zařízení je od firmy Federal Signal Co.

PLF 6000 TOTAL/T 138-je kombinovaný hasící vůz se zásobníkem na 3000 kg prášku,dále má zásobu pěny a vody.Výkon čerpadla je 2400 l/min.Vůz byl vyroben v roce 1971,nástavbu a požární vybavení provedla firma TOTAL ve spolupráci s firmou Racher-BRD(západní Německo).

LF CO2 T 148-je unikátní hasící vůz se zásobníkem CO2 ,byl používán podnikovým hasičským sborem Leuna Werke,v současné době je k vidění v muzeu požárních automobilů v německém městě Haidemuehl.

TLF 16 T 815-je původně klasická CAS 32,nicméně léta služby u FF Stadt Grossräschen s vozem udělala své.Tatra se nechala repasovat u firmy Schultz,Franci­e(mimochodem stejná firma dělala nástavby pro naše drážní Mercedesy),nástavba je kompletně nová včetně čerpadla o jmenovitém výkonu 1600 l/min.Tento sbor si také v polovině 90 let minulého století objednal u firmy Karosa/THT Polička pro své kvality další vůz Tatra.Tentokrát T 815 4×4-TLF(CAS) 25 pro dopravu požárního družstva.Čtyřkolku používá v SRN hodně sborů.

Dále je zde ve zkratce velmi zajímavá historie jeřábu AD 28/T 815,,jezevčík,,.Ten byl dovezen na konci 80 let minulého století do bývalé DDR v počtu 2 ks.Jeden pro hasičský sbor východního Berlína a druhý pro hasičský sbor Lipska.Za více jak 15 let služby měl AD 28 z Lipska mnoho úspěšně zvládnutých alarmních výjezdů,bohužel jeho berlínský kolega takové štěstí neměl.V polovině 90 let minulého století se při likvidaci jedné z mnoha nehodových událostí převrátil na bok.Jeho poškození bylo tak rozsáhlé,že nebylo možné jej opravit.A tak zůstal na území SRN pouze jeden jeřáb tohoto typu,dislokovaný na požární stanici v Lipsku,kde byl pro svojí jedinečnost stále častěji terčem objektivu fotoaparátů hasičských fandů z celého Německa.V letošním roce byl z operační služby vyřazen a 23. července absolvoval svojí poslední jízdu a to do muzea automobilů Riesa.

Vozidla Tatra stále dobře slouží u všech druhů hasičských sborů na území SRN-jak dobrovolných,pro­fesionálních,pod­nikových i vojenských.Ať už mají požární nástavbu Rosenbauer, Karosa/THT či úplně jinou.

V Rakousku byl na konci 20 let minulého století firmou Rosenbauer využíván jako servisní vůz Tatra 26 a v 60 letech bylo dodáno rakouským hasičům několik vyprošťovacích speciálů AV 8 na podvozku Tatra 138.Některé z nich jsou ve skvělém a hlavně plně funkčním stavu dodnes.Bohužel je jen otázka času,kdy AV 8 doslouží úplně.Náklady na jejich údržbu a provoz vzhledem k jejich stáří neustále narůstají.V Ra­kousku také jezdí několik Tater 815-čtyřkolek jako RLF 2000-klasická caska pro požární družstvo.Dále firma Rosenbauer stavěla také na vozech Tatra 148 a 815 vozy ULF(KHA) dobře známé i u nás.

Nesmím zapomenout na vyprošťovací speciály Tatra 813 8×8 i 6×6(obdoba AV 30),které s různými nástavbami slouží v obou zemích u firem,které se zabývají technickou záchrannou činností již mnoho let.A také na AV 14 T 815 sloužící u německé THW.


Pro požáry.cz. Václav Porkát HZS ČD
Sdílet