Na skok do Číny
Čína je zemí s největším počtem obyvatel, Číňanů je téměř ¼ lidstva.
Čína současně představuje zemí s největším meziročním růstem HDP na světě. Ekonomika letí raketově vzhůru, podporovaná přísunem moderních technologií, zahraničních investic i uvolňováním a postupnou liberalizací politického systému.Připočteme-li k tomu krásné historické památky, moderní města a historii této civilizace, která znala knihtisk, banky, papírové bankovky, střelný prach a další vynálezy podstatně dříve než naše civilizace, tak je určitě zajímavé se do této země podívat trochu více, třeba i na fungování nebo vybavení policie, hasičů a záchranných služeb.
Pokud se podíváme blíže na fungování bezpečnostních a záchranných složek, zjistíme, že jejich struktura je velmi podobná té naší. Samozřejmě, vzhledem k velikosti země je poněkud rozsáhlejší. Tradičně nemá Čína problémy s dostatkem lidských sil. Z toho plyne, že si může vybírat a služby rozhodně není žádný med. Vzhledem k tradiční orientaci Číny má v zemi velké výkonné pravomoci armáda, která částečně může suplovat i činnost policie, zejména v případech většího ohrožení veřejné bezpečnosti nebo ohrožení bezpečnosti státu. V rámci vnitřní bezpečnosti funguje policie, řízená obdobou ministerstva vnitra. Tomuto ministerstvu jsou podřízení i hasiči, tedy obdobně jako u nás. Hasiči nosí zelené uniformy vojenského střihu a hasičské stanice trochu připomínají kasárna. Možná i proto, že u brány stojí v pozoru dva hasiči na stráži. Bohužel hasičská technika na ulicích téměř vidět není, takže podrobnosti se mi získat nepodařilo.
O bezpečnost v ulicích se stará velké množství policistů. Téměř na každé křižovatce potkáte policistu nebo policejní auto. Pouliční kriminalita je mizivá, policie funguje dobře a má respekt. Mimochodem, pojem útok na veřejného činitele mnozí policisté vůbec neznají, nechápou, jak by si někdo mohl něco takového dovolit. Vozový park policie sestává většinou z vozidel licenčně vyráběných v Číně, zejména VW, Jeep nebo Iveco. Vybavení je poměrně kvalitní. Je s podivem, že policisté většinou nejsou ozbrojeni střelnými zbraněmi. Prostě je nepotřebují.
Záchranná služba naproti tomu disponuje sice zachovalými, ale ne zrovna nejnovějšími vozy. Na ulicích jich mnoho vidět není, rozhodně méně, než u nás. Do Číny zatím nepronikly speciální oděvy pro záchranáře, zdravotníci jezdí v klasických bílých pláštích jako u nás před 15 lety. Přestože sanitky používají modré majáky, potkal jsem i sanitku, která měla majáky zelené. Zjistil jsem, že je to převozová sanitka spermobanky. Možná náhoda, ale zajímavé, ne?
Zastavím se u výstražných majáků. Vzhledem k tomu, že v Číně se vyrábí velmi mnoho výstražných zařízení, tak je to pastva pro oči. Člověk může shlédnout rozličné vybavení počínaje magnetickým majáčkem na kraji střechy až po výkonné rampy osazené stroboskopy nebo diodami. Situace s vybavením je zde dosti zajímavá. Vzhledem k tomu, že se zde prolínají rozdílné přístupy západu a východu, může zde člověk vidět typickou „ameriku“, tedy maják na stínítku nebo za sklem vozidla, stejně jako kompletně osvětlená vozidla jako dnešní vozidla záchranné služby u nás. U dodávkových vozidel se většinou používá pouze rampa na přední části vozidla. Přídavný maják vzadu nebo přídavná světla vpředu se zde moc nenosí. Přídavná světla známá z našich silnic jsou k vidění spíše na motocyklech nebo skrytá pod maskou civilních vozidel armády, policie a vlády.
Čína má využití výstražných majáků velmi přísně rozděleno podle barevného spektra. Oranžová barvy je určena pro nejrůznější pracovní a servisní vozy, prostě jako u nás. Modrá barva je určena pro vozidla záchranné služby, červené majáky mají hasiči, armáda a policie. Policie, jako jediná, může používat, a většinou také používá, kombinaci červená-modrá. Zajímavostí je, že ačkoli se v Číně mnoho majáků vyrábí, je téměř nemožné si nějaký koupit. Již nákup je totiž nutno řádně zdůvodnit. Číňané si ani neumí představit, že by auto, které má na střeše magnetický majáček v červeno-modré barvě nepatřilo policii. To je věc nemyslitelná.
Pokud jde o jízdu za použití VRZ, tak by řidiči v Číně potřebovali aspoň malý kurs u našich policistů a záchranářů. Obecně Číňani moc dobří řidiči nejsou, prostě na 100m mají zařazeno za pět a trápí auto v nízkých otáčkách, ale co občas předvádějí při jízdě na VRZ je nepochopitelné. Často je vidět policejní vozidlo prodírající se provozem pouze na maják, občas prohoukne hornem, ale přesto, že evidentně spěchá, tak si sirénu nepustí naplno, aby o něm řidiči věděli. Na druhou stranu, řidiči ostatních aut vozidla jedoucí na VRZ dost často ignorují, možná je to i tím, že různé náklaďáčky často řídí negramotní vesničani. Člověk by se nedivil, kdyby ani nevěděli, co VRZ znamená. Druhým extrémem jsou vozidla jedoucí se zapnutou sirénou a majáky po tříproudové silnici, kde jede jedno auto rychlostí 30 km/h. Holt jiný kraj, jiný mrav.
Čína je rozhodně země, která stojí za shlédnutí. Je krásná, plná neuvěřitelných kontrastů a mění se před očima.
Autor: Michal 911
načíst další obrázky ↓