Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Novou velkokapacitní Tatru slavnostně převzali hasiči ze Šenova, vůz jim dodala firma THT Polička

V sobotu 1. září 2018 proběhlo v Šenově slavnostní předání nové velkokapacitní cisternové automobilové stříkačky na podvozku Tatra Force. Automobil hasičům dodala firma THT Polička za 7 439 080 korun včetně DPH. Celý nákup financovalo ze svých prostředků město Šenov.

Samotné předání bylo součástí tradičního Šenovského jarmarku a doprovázel ho mimo jiné průjezd kolony hasičských vozů městem.

Cisterna u jednotky nahradí původní velkokapacitní Tatru 815, která byla zničena při tragické dopravní nehodě v únoru 2017.

Podvozek nové Tatry Force

Třínápravový podvozek Tatra 815–7 6×6.1 má rozvor 4 090 mm mezi první a druhou nápravou, mezi druhou a třetí je to 1 450 mm. Poháněn je tatrováckým vidlicovým osmiválcem o objemu 12 667 cm3 a výkonu 325 kW. Agregát splňuje emisní normu Euro 5 systémem selektivní katalytické redukce.

Převodovka je mechanická, čtrnáctistupňová Tatra 14 TS 210 T se synchronizací a posilovačem řazení. Osazena je systémem poloautomatického řazení Norgren. Pomocný pohon pro vodní čerpadlo může být použit i při jízdě až do rychlosti 10 km/h.

Na všech nápravách jsou stabilizátory, všechny diferenciály jsou vybaveny elektropneumaticky zapínanými uzávěrkami, odpružení je provedeno vzduchovými vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči.

Kabina je čtyřmístná, vybavená nezávislým naftovým topením. Ve dvou dobíjecích úchytech jsou ruční svítilny, v dalších dvou ruční radiostanice. Vozidlové jsou v Tatře dvě – analogová i digitální.

V zorném poli řidiče je 5" displej couvací kamery odolné proti prachu i vodě. Na levé straně je u dveří sdružená zásuvka pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox-Air. Po nastartování automobilu se samočinně odpojí.

V přední části vozu je na podélnících rámu uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 35 kN. Pod ním je asanační lišta se třemi hubicemi.

Na rozvodech tlakového vzduchu, paliva a elektřiny je textilními návleky upravena odolnost proti sálavému teplu a to až do 200 °C. Krátkodobě – po dobu 15 minut – podvozek odolá teplotám až do 1 000 °C.

Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.

Nástavba

Nástavba je modulová a sestává ze tří částí – přední skříně, nádrže na hasivo a zadní skříně. Přední a zadní skříně jsou konstrukčně shodné – tvoří je kostra z hliníkových profilů olepená plechem. Boční schrány pro příslušenství jsou kryté hliníkovými roletkami, k čerpadlu se přistupuje nahoru výklopnými dveřmi.

Čerpací zařízení THT PKA 3000–250 umožňuje zásah v nízkotlakém či vysokotlakém režimu i kombinovaný provoz. Při tlaku 10 barů je jeho jmenovitý výkon 3 000 litrů za minutu, ve vysokotlakém režimu – při 40 barech – 250 litrů za minutu.

Průtokový naviják s tvarově stálou hadicí je zakončen kombinovanou proudnicí, navíjení je elektrické.

U ovládacího panelu je druhé obslužné místo vozidlové radiostanice s mikrofonem a reproduktorem.

Na obou bocích nástavby jsou LED stavoznaky signalizující zbývající množství vody v nádrži na hasivo. Ta je vyrobena z nerezavějící oceli, pojme 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla.

O osvětlení bezprostředního okolí nástavby se starají LED světlomety zapuštěné do bočních stěn a zádi, ve výbavě nechybí dvojice 24V LED světlometů s magnetickým uchycením a světelným tokem 1 300 lumenů.

Na horní pochůzné plošině nástavby je přípojný prvek pro lafetovou proudnici.

Rozměry a hmotnosti

Tatra v zářivě červeném odstínu RAL 3024 a šrafováním chevron na zádi je i s navijákem dlouhá 9 450 mm. Vysoká je 2 870 mm a široká 2 550 mm. Světlá výška je 360 mm, pneumaticky ji lze zvýšit až o 90 mm.

Provozní hmotnost automobilu je 14 500 kg, maximální rychlost je 100 km/h.

Foto a video z předání: Jan Poláček
Sdílet