Velkoobjemová Tatra Force hasičů města Jablunkov má automatickou převodovku, spolufinancována byla z mezinárodního projektu Evropské unie
Město Jablunkov pořídilo pro svou jednotku sboru dobrovolných hasičů novou cisternovou automobilovou stříkačku pro velkoobjemové hašení. Tatru modelové řady Force dodala městu firma THT Polička za 8 310 885 korun včetně DPH.
Na financování Tatry se podílela Evropská unie prostřednictvím projektu „Posílení přeshraniční akceschopnosti a zvyšování kompatibility v řešení mimořádných událostí.“
Cílem projektu je posílení akceschopnosti jednotek dobrovolných hasičů v příhraničním území, kterým protéká řeka Olše, při řešení mimořádných událostí, zvláště při požárech, bleskových povodních, přívalových deštích, větrných smrštích, prostřednictvím zkvalitnění přeshraničního spojení a komunikace jednotek hasičů a krizových štábů na obou stranách hranice, pořízením vozidel, které zvýší přeshraniční akceschopnost jednotek při řešení mimořádných událostí a krizových situací.
Mezi partnery projektu patří šest českých a devět polských dobrovolných hasičských jednotek. Patří do něj kromě společně odborné přípravy také realizace systémů pro GPS navigaci jednotek na společné zájmové body a propojení krizových štábů videokonferencí.
Vůz hasiči slavnostně převzali 15. září 2018 za přítomnosti představitelů města, Hasičského záchranného sboru i okolních jednotek.
Podvozek cisterny
Jablunkovská Tatra Force je šestikolový terénní speciál s uzávěrkami všech diferenciálů a přiřaditelným pohonem přední nápravy. Poháněn je klasickým osmiválcovým vzduchem chlazeným agregátem o výkonu 325 kW splňujícím emisní normu Euro 5. Převodovka Allison je automatická s hydrodynamickým měničem.
Kabina řidiče je čtyřmístná, uvnitř je v dobíjecích úchytech pět ručních radiostanic – jedna digitální a čtyři analogové. Stejně – pro analogové i digitální spojení – slouží dvojice vozidlových radiostanic. Nechybí čtyři dobíjecí držáky ručních svítilen.
V zorném poli řidiče je displej couvací kamery, velitel má k dispozici tablet se softwarem pro navigaci a podporu výjezdu. Prostor před vozidlem je snímán Full HD kamerou s úhlem záběru 170 stupňů.
Zpětná zrcátka jsou chráněna nerezovými mřížkami.
V přední části je na podélnících rámu u předního nárazníku uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 53 kN a jištěním proti přetížení. Pod ním je asanační lišta.
Podvozek je chráněn proti sálavému teplu speciálními návleky na rozvodech paliva, tlakového vzduchu a elektroinstalaci. Tatra tak dlouhodobě odolá teplotám do 200 °C, po dobu 15 minut až 1 000 °C.
O dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu se stará sdružená zásuvka Rettbox-air na levé straně kabiny. Po nastartování se samočinně odpojí.
Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.
Nástavba
Nástavba je modulová a sestává ze tří částí. Přední a zadní skříně jsou konstrukčně shodné – jsou sešroubované z hliníkových profilů a olepené plechem. Mezi nimi je uložena nádrž na hasivo z nerezavějící oceli. Vejde se do ní 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla.
Bezprostřední okolí nástavby osvětlují LED světlomety na bocích a v zadní části.
Čerpadlo THT PKA 3000–250 je vybaveno automatickou vývěvou a dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů, ve vysokotlakém režimu – tedy při 40 barech – je jeho výkon 250 litrů za minutu.
Na horní pochůzné plošině nástavby je přípojný prvek pro uchycení lafetové proudnice.
Ve výbavě automobilu zaujmou záchranářské přilby pro zásah u požárů mimo hořící budovy a pro technické a záchranné operace. Pro zásahy při povodních jsou k dispozici čtyři kompletní oděvy pro práci ve vodě i s příslušenstvím a záchrannými vestami.
V příčné hliníkové bedně na střeše nástavby jsou uloženy protipovodňové zábrany, které se plní vodou.
Zábran je celkem šest, každá je dlouhá 10 metrů, jejich průměr je 40 centimetrů. Je možné je spojit za sebe nebo skládat do pyramidy na sebe – tedy dvě dole a jedna nahoře. Každá má objem 1 250 litrů, Tatra je tedy ze své nádrže na vodu naplní všechny.
Rozměry a hmotnosti
Tatra v zářivě červeném odstínu RAL 3024 je dlouhá i s navijákem 9 450 mm, vysoká je 2 870 mm a široká 2 550 mm. Provozní hmotnost automobilu je 14 500 kg.
Projekt s názvem Posílení přeshraniční akceschopnosti a zvyšování kompatibility v řešení mimořádných událostí, reg. č. CZ.11.1.23/0.0/0.0/16_023/0000906 je spolufinancován z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj – Programu Interreg V-A Česká republika – Polsko a ze státního rozpočtu.
Vedoucí partner: město Jablunkov
Partneři projektu: obec Istebna, obec Bukovec