Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Scanie se zvýšenou střechou doveze k zásahu hasiče z Jilemnice, dodal ji WISS Czech

Hasiči města Jilemnice slavnostně převzali dne 15. září 2018 novou cisternovou automobilovou stříkačku CAS 20 Scania od společnosti WISS Czech. S financováním automobilu za 6 238 179 korun včetně DPH pomohl příspěvek z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů ve výši 2,5 milionu korun, další milion přidal Liberecký kraj.

Hasičům cisternu předali zástupci města Jilemnice, profesionálních hasičů a Libereckého kraje v čele s hejtmanem Martinem Půtou.

Novou cisternu také pokřtil duchovní František Mráz z Římskokatolické církve. Po slavnostním aktu si vozidlo mohla prohlédnout i přítomná veřejnost.

Chtěl bych jednotce popřát, aby s vozidlem jezdila pouze za účelem podobných exhibicí nebo kondičních jízd a ostrých výjezdů bylo co nejméně.

Je totiž rozhodně lepší, když hasičské vozidlo stojí za garáží, než kdyby denně muselo jezdit k těžkým zásahům,

popřál jednotce i nové cisterně velitel dobrovolných hasičů Josef Cerman.

Vybavení celého vozidla je sestaveno přímo na míru jilemnické jednotce, jejíž členové se na kompletaci vozu aktivně podíleli.

Jilemnice je podkrkonošské město v okrese Semily. Žije zde přibližně 5 400 obyvatel. Jednotka je zařazena do kategorie JPO II, předurčena je i na výjezdy k dopravním nehodám.

Podvozek

Zářivě červená cisterna je postavena na šasi Scania P480 s pohonem všech kol a prodlouženou kabinou pro mužstvo CrewCab CP 31 se zvýšenou střechou.

Kabina je vybavena klimatizací a topením nezávislým na chodu motoru a jízdě. Nad každým ze šesti sedadel – všechna jsou s bezpečnostními pásy – je samostatně zapínatelné LED světlo, v opěradlech zadní řady jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů.

Vozidlová radiostanice je analogová, její druhé obslužné místo je v zadní části automobilu u ovládacího panelu čerpadla. Ruční radiostanice jsou v šesti dobíjecích úchytech, v dalších šesti jsou ruční svítilny.

Velitel má k dispozici výjezdový tablet, nad čelním oknem je zásuvka pro připojení kamery zaznamenávající jízdu. V zorném poli řidiče je 5" displej couvací kamery.

O pohon se stará řadový přeplňovaný šestiválec Scania o výkonu 353 kW, který splňuje emisní normu Euro 5. Je však spřažen pouze s manuálně řazenou mechanickou převodovkou. Ta standardně pohání zadní kola, pohon přední nápravy je připojitelný. Obě nápravy disponují uzávěrkou diferenciálů, brzdy jsou bubnové.

Vzduchové pérování umožňuje změnu světlé výšky v rozsahu přibližně 80 mm oběma směry.

U dveří řidiče je zásuvka pro dobíjení a konzervaci akumulátorů a samostatné přípojné místo pro doplňování tlakového vzduchu.

V přední části je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN a jištěním proti přetížení, osvětlen je LED diodami ze spojleru nad předním oknem.

Scania dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm, vybavena je podmetacími řetězy.

Nástavba

Karoserie nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení.

Bezprostřední okolí vozu osvětlují LED světlomety částečně zapuštěné do boků a zadní části nástavby.

Nádrž na hasivo je vyrobena z nerezavějící oceli, pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Bronzové čerpací zařízení Ruberg je poháněno od motoru vozidla. Dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a 250 litrů za minutu při tlaku 40 barů. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

Za kabinou je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi 24V LED světlomety o celkovém světelném toku 20 000 lumenů. Vybaven je funkcí automatického složení do přepravní polohy, napájen je z podvozkové soustavy cisterny.

V pravé zadní skříni jsou na výsuvném platu hygienické prostředky. Ty představuje tekuté mýdlo a papírové ručníky, do tohoto prostoru je přivedena i voda a tlakový vzduch s ofukovací pistolí.

Na horní pochůzné plošině nástavby je přípojný prvek pro lafetovou proudnici.

Cisterna také veze zcela nové vyprošťovací zařízení značky Holmatro, to vyšlo na 750 tisíc korun.

Rozměry vozu

Scania o rozvoru 4 500 mm je dlouhá 5 700 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 300 mm.

Sdílet