Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Scania pro družstvo dorazila do Prahy i s řezacím zařízením Cobra, vozy od firmy Kobit zefektivní zásahy hasičů

Deset nových cisternových automobilových stříkaček Scania od firmy Kobit THZ pořídil Magistrát hl. m. Prahy za bezmála 100 miliónů korun pro pražský Hasičský záchranný sbor.

Hasiči vozy převzali 15. září 2018 v rámci Dne IZS. Nákup deseti nových automobilových cisteren v jednom roce je historicky první takto velká zakázka v novodobé historii HZS hl. m. Prahy.

Pro hasiče je pořízení těchto nových vozidel velmi významný krok, který umožní nejen modernizovat stávající výjezdovou techniku, ale díky zařízení Cobra i změnit taktiku zásahu tak, aby byl rychlejší, efektivní a zmírnil následné škody.

Podvozek

Cisterna pro městský provoz je postavena na podvozku Scania P480 DB4×2HNB o rozvoru 4 100 mm a osazena kabinou pro mužstvo CrewCab CP28.

O pohon výhradně zadních kol se stará třináctilitrový šestiválec DC13 111 o výkonu 353 kW a krouticím momentu 2400 Nm, který splňuje emisní normu Euro 5. Maximální rychlost vozu je omezena na 100 km/h.

Automatická převodovka Allison GA866R s hydrodynamickým měničem umožňuje řazení bez přerušení točivého momentu, součástí převodovky je vícestupňový hydrodynamický retardér s ovládáním v dosahu volantu a přes brzdový pedál.

Šestimístná kabina je vybavena nezávislým naftovým topením a manuální klimatizací. Osvětlení zadní části pro posádku disponuje dvěma režimy a to intenzivním a se sníženou svítivostí.

Ve střední horní části kabiny je umístěna police na uložení vyváděcích masek a zásahových opasků včetně seker.

V opěradlech všech sedadel s výjimkou strojníka jsou integrovány dýchací přístroje.

Kabina je vybavena vozidlovou analogovou radiostanicí DM 4600 a vozidlovým digitálním terminálem TPM 700. Ruční radiostanice jsou ve čtyřech dobíjecích úchytech. V dalších šesti jsou ruční svítilny.

V dosahu sedadla velitele je tablet Samsung Galaxy Tab S2 LTE. Tablet je uložen v ochranném obalu, který je vybaven odolnou magnetickou externí zásuvkou s flexibilním ramenem.

Na čelním skle je uchycena kamera Lamax Drive C7 pro snímání prostoru před CAS.

Nápravy jsou osazeny kotoučovými brzdami s indikací opotřebení brzdových segmentů, hnací je vybavena uzávěrkou diferenciálu. Parkovací brzda působí na všechny nápravy. Součástí elektronické výbavy podvozku je i protiprokluzový systém a stabilizace.

V přední části vozu je uchycen elektronický lanový naviják Rhino 12 s tažnou sílou ve vodorovné rovině 51 kN. Úchytný prvek lanového navijáku je opatřen kotvícím okem pro možnost upevnění háku při práci s kladkou. Buben navijáku je osvětlen samostatným LED světlem ovládaným z prostoru řidiče.

Scania je pro dobíjení akumulátorů vybavená zásuvkou Rettbox Air 230 V se systémem inteligentního dobíjení sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu. Po nastartování se samočinně odpojí.

Na každém držáku bočního zpětného zrcátka je pracovní světlomet s intenzitou světelného toku 1000 lumenů, který osvětluje prostor podél boku.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je společně s vnitřními částmi úložných prostor vyrobena technologií lepení plechů ze slitiny lehkých kovů s rovným povrchem.

Konstrukce je vyrobena z profilů ze slitiny lehkých kovů spojených technologií prizmatických šroubovaných spojů. Dokončovací karosářské prvky účelové nástavby jsou z laminátového materiálu, který lze čistit a dekontaminovat.

Úložné prostory pro požární příslušenství v účelové nástavbě jsou upraveny pro samovolný odtok vody. Hrany a otvory pro vyjmutí přepravek jsou opatřeny ochranou proti poranění a lze je vyjmout v zásahových rukavicích.

Všechny výsuvné, otočné a výklopné prvky, které přesahují při použití základní rozměry CAS v přepravním stavu, jsou opatřeny zepředu, zezadu a ze strany retro-reflexními prvky.

Zařízení prvotního zásahu je umístěno v pravé zadní části účelové nástavby, tvoří jej hadice C 52, která je trvale připojená k výtlačnému hrdlu a umístěná do samostatného držáku včetně kombinované proudnice.

Nádrž na hasivo je z nerezavějící oceli a pojme 2 000 litrů vody a 120 litrů pěnidla.

Obslužné místo čerpacího zařízení je vybaveno mikrofonem a reproduktorem s regulací hlasitosti pro druhé ovládání vozidlového digitálního terminálu.

Pěnotvorný přiměšovač disponuje manuální regulací procenta přimísení.

Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu umožňuje samočinné a plynulé doplňování z vnějšího zdroje v závislosti na poklesu hladiny v nádrži.

V pravé prostřední schráně je na vertikálním výsuvném prvku umístěno zařízení pro provedení hygieny rukou po zásahu. Zařízení tvoří dávkovač tekutého mýdla, voděodolný držák na papírové ubrousky a voda v kanystru o objemu 10 l opatřeném kohoutem.

Součástí tohoto prostoru je spirální hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu CAS a ovládaná mechanickým kohoutem.

Pro osvětlení bezprostředního okolí vozu jsou na obou bocích nástavby umístěny zdroje bílého neoslňujícího světla v celé délce. Jednotlivé příčle žebříku pro výstup na horní pochůznou plochu jsou osvětleny LED lištami v jejich spodní části.

CAS je v prostoru mezi kabinou a nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem TVS – 01 o výšce 5 m od země se čtyřmi 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 32 000 lumenů.

Naklápění a natáčení světlometů je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem. Dálkové ovládání je umístěno v prostoru požárního čerpadla.

Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy. Napájení stožáru je vyvedeno z elektrické soustavy CAS.

Zadní část účelové nástavby je vybavena kamerou pro sledování prostoru za vozem. Kamera je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě a barevná zobrazovací část o velikosti 5“ je umístěna v zorném poli řidiče.

Hasicí a řezací zařízení Cobra

CAS je v levém předním prostoru účelové nástavby vybavena pevně zabudovaným zařízením pro řezání vodním paprskem Cobra 360HLS kit včetně nádrže na abrazivo s možností přimísení abraziva a pěnidla.

Řezací zařízení je určené pro řezání stavebních konstrukcí (zdivo, beton, ocel, sklo, pryž, dřevo) a následné hašení. Změnou proudnice lze zařízení použít pro vysokotlaké hašení vodou a pěnou.

Zařízení prořízne následující materiály o síle:

  1. beton 150 mm do 90 sekund,
  2. stavební ocel 10 mm do 40 sekund, při řezné rychlosti nejméně 40 mm/min.,
  3. vrstvená skla 10 mm do 30 sekund.

V pravé zadní roletě je umístěn průtokový naviják s hadicí o délce 100 m a s proudnicemi. Proudnice je s hadicí spojena přes nezáměnnou rychlospojku s pojistkou proti rozpojení, proudnice je vybavena bezpečnostním prvkem proti nechtěnému spuštění.

Řezací a hasící proudnice je v držáku, který zachycuje případné úkapy. Držák je konstruován pro samovolný odtok vody pod účelovou nástavbu.

Řezací a hasicí zařízení dále umožňuje:

  1. současné řezání a hašení, dále hašení roztříštěným proudem vody,
  2. variabilní možnost rozstřiku vody,
  3. prodloužení útočného vedení až na 200 metrů při zachování minimálních parametrů pro řezání i hašení,
  4. hašení pěnou,
  5. řezání paprskem o minimální šíři, nejvíce však 2,5 mm,
  6. s ohledem na použití zařízení jako náhrady za vysokotlaké hasicí zařízení a s ohledem na požadovanou efektivitu zásahu pracuje zařízení se spotřebou vody nejméně 50 l/min-1,
  7. bezpečnou manipulaci s proudnicí, minimalizující účinky zpětného rázu,
  8. zprovoznění zařízení do 90 vteřin,
  9. kontinuální řezání vodou s příměsí abraziva po dobu nejméně 4 minut bez nutnosti doplňování abraziva,
  10. napojení víceúčelové proudnice s možností plynulé změny tvaru proudu (mlha, kompaktní proud) bez nutnosti přerušení dodávky vody při hasebních pracích,
  11. ochranu před poškozením mrazem,
  12. ovládání průtoku vody, ovládání přimísení pěnidla a přimísení abraziva z obslužného místa strojníka CAS a z proudnice, prostřednictvím bezdrátového ovladače, který je s ohledem na případnou potřebu použití dalšího příslušenství od proudnice odnímatelný. Případné dobíjení zdroje ovladače na proudnici je možné v jedné ze dvou zásuvek 12 V, umístněných v kabině osádky,
  13. navíjení hadice na naviják elektrickým pohonem při obsluze jednou osobou,
  14. naviják s ochranou proti přetížení při navíjení,
  15. v případě poruchy navíjení ručním pohonem,
  16. současnou činnost řezacího zařízení a požárního čerpadla CAS,
  17. provoz při teplotách v rozmezí –20 °C až +40°C.

Rozměry a hmotnosti

Délka Scanie je 8 100 mm a výška v nezatíženém stavu 2 840 mm. Světlou výšku lze díky vzduchovému odpružení podvozku regulovat z místa řidiče v rozsahu +150 až –50 mm.

Pro barevnou úpravu karoserie CAS je použita červená barva OS 3117.

Sdílet