Pondělí 25. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

V Zalužanech mají hasiči Scanii od firmy WISS Czech, nahradila Tatru 148

Novou cisternovou automobilovou stříkačku v redukovaném vybavení pořídila pro svou jednotku sboru dobrovolných hasičů obec Zalužany. Scanii za 6 488 746 korun včetně DPH dodala firma WISS Czech.

Slavnostní předání se uskutečnilo v sobotu 13. října 2018 u místní hasičárny a obecního úřadu. Dorazili na něj i zástupci okolních jednotek s několika novými vozidly.

Po proslovech následovala cesta ke kostelu, kde po mši proběhlo požehnání vozidla. Pak se průvod vrátil zpět před hasičárnu, kde se konaly ukázky nové cisterny – jak vybavení, tak i samotného zásahu.

Z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů na cisternu putovalo dva a půl milionu korun, Středočeský kraj přidal milion. Obec Bukovany přispěla na vozidlo částkou 50 tisíc korun, Zemědělská společnost Zalužany 70 tisíc korun a firma Autometal dalších 15 tisíc.

Při slavnostním předání zároveň proběhlo rozloučení se starým zásahovým vozidlem Tatra 148.

Přečtěte siVlastní repase T148 u JSDH Zalužany

Obec Zalužany se nachází v okrese Příbram ve Středočeském kraji u hranice Jihočeského kraje, asi 20 km od Příbrami. Rozkládá se u silnice I. třídy č. 4, jež spojuje Prahu se Strakonicemi a Německem. Žije zde asi 330 obyvatel.

Jednotka sboru dobrovolných hasičů obce Zalužany spadá do kategorie JPO III/1, vyjet musí do deseti minut. Průměrná doba výjezdu je však přibližně 4 minuty.

Jednotka je předurčena k zásahům u dopravních nehod, na hlavním silničním tahu nedaleko obce zasahuje bohužel až moc často.

Podvozek

Vůz je postaven na dvounápravovém podvozku Scania P480 4×4 s prodlouženou kabinou pro mužstvo CrewCab CP 31. Motor DC 113 dosahuje výkonu 353 kW a splňuje emisní normu Euro 5. Automatizovaná převodovka Opticruise je doplněna retardérem.

Na levé straně je sdružená zásuvka Rettbox-Air pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu. Po nastartování cisterny se samočinně odpojí.

V kabině je namontovaná analogová vozidlová radiostanice, její druhé obslužné místo v reproduktorem a mikrofonem je v zadní části automobilu u ovládacího panelu čerpadla.

V zadní řadě sedadel jsou v opěradlech uchyceny dýchací přístroje, zbylé dva jsou umístěny v nástavbě vozu. Mezi opěradly je trojice náhradních tlakových lahví.

V kabině je celkem osm dobíjecích úchytů, čtyři pro ruční radiostanice, další čtyři pro LED svítilny.

Velitel má u sebe v držáku výjezdový tablet.

Přední část kabiny osádky je v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým navijákem s tažnou sílou ve vodorovné rovině 35 kN a s jištěním proti přetížení.

Vůz je rovněž vybaven dálkově ovládanou nárazníkovou lafetovou proudnicí s možností plynulé změny tvaru výstřikového kužele se jmenovitým průtokem nastavitelným v rozsahu od 200 do 800 l/min a délkou účinného dostřiku plným proudem 30 metrů.

Na každém držáku bočního zpětného zrcátka je pracovní světlomet s intenzitou světelného toku 1000 lumenů, který osvětluje prostor podél boků.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny.

Osvětlovací stožár se čtyřmi 24V LED reflektory je umístěn mezi kabinou a nástavbou, jeho celkový světelný tok je 30 000 lumenů. Vysunout jej lze pneumaticky až do výšky 5 metrů nad úrovní terénu, je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy.

Nádrž na hasivo je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Vejde se do ní 4 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla.

Čerpací zařízení Ruberg je bronzové, dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

Hygienické prostředky tekuté mýdlo a tekutý dezinfekční prostředek na ruce v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném úložném prvku.

Do tohoto prostoru je vyvedena hadice, která je napojená na nádrž na vodu a je určena k základní hygieně osádky. Součástí je spirální hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu CAS.

Scania je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus, s následujícími funkcemi:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, skříní zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné oranžové rampy na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • zapnutí a vypnutí předních doplňkových výstražných modrých světel,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací),
  • systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS.

Zadní část účelové nástavby je vybavena kamerou pro sledování prostoru za vozem z místa řidiče. Kamera je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě, displej o velikosti 5“ je umístěn v zorném poli řidiče.

Sdílet