Bez spojení není velení 4 -část 2
…aneb lidové tvořivosti se meze nekladou ani v autě.
Montáž radiostanice do vozidla vyžaduje dodržení několika základních podmínek, není to ovšem nic složitého. Nejvíce problémů obvykle nastane s napájením radiostanice, pokud nechcete použít zdířku zapalovače. Obzvláště montujete-li rdst napevno (což ale kvůli zlodějům nelze příliš doporučit, jedná-li se o soukromé vozidlo), budete nuceni odněkud přitáhnou šťávu. Obvykle se doporučuje natáhnout napájení přímo od autobaterie, kvůli případnému rušení, novější mobilní rdst si však již s rušením, přicházejícím po napájecích kabelech, poradí (ruční, připojené přes napájecí adaptér, většinou nikoliv). Je nutno použít dostatečně dimenzované vodiče, obzvláště, jedná-li se o nějakou mobilní profistanici s vyšším výkonem (není výjimkou 50W) a nezapomeňte na pojistku. Stanici je vhodné namontovat tak, abychom měli dobrý přístup k ovládacím prvkům a dobrou viditelnost na displej (pokud jej stanice má), zároveň by na ni ale nemělo svítit slunce. Za čelním sklem sice vypadá pěkně, ale dostává tam v létě co proto, tudíž pokud už tam musí být, je vhodné jí udělat malý, ale vzdušný kastlík, který ji bude vhodně stínit jak proti sluníčku, tak proti pohledům nenechavců. Pokud stanici máte kdekoliv zastrčenou (šuplík pod rádiem, mezi sedačkou a středovým panelem aj.) pamatujte, že stanice se při provozu zahřívá a zejména pokud pracuje nějakým vyšším výkonem, je nutno ji uchladit, jinak… Některé rdst, zejména ty s vyšším výkonem, mívají na zadní straně chladič koncového tranzistoru, je nutno kolem něj nechat aspoň nějaký prostor. Některé dokonce mají vzadu malý ventilátorek, zde platí totéž. Vřele doporučuji k radiostanici připojit externí reproduktor, stanice jej totiž obvykle mívají umístěn na spodní straně. Úplně postačí ten obyčejný od Tesly, dá se sehnat po bazarech za pár desítek korun.Pokud hodláte ve voze z nějakého důvodu používat ruční radiostanici, budete potřebovat vhodný držák buď do mřížky větrání nebo na dveře vozu, nebo vůbec nejlépe nějaký držák na mobilní telefon. Osobně používám ten na husím krku, který se dá z obou stran stisknout a pak pevně svírá tělo radiostanice. Pro malé PMR staničky existují i šikovné přísavkové držáky na čelní sklo, kde tyto stanice, zejména s externím mikrofonem, kupodivu velmi dobře fungují. Případně je možné si jej vytvořit dle požadavků. A rozhodně nezapomeňte na přídavný mikrofon. Externí reproduktor budete rovněž potřebovat, protože přenosné radiostanice mají jen malé reproduktorky a při vyšší hlasitosti dochází ke zkreslení. Při připojení externího napájení k ruční rdst pečlivě prostudujte návod, některé přenosné rdst nelze napájet 12V napětím! To platí i pro stále ještě hojně používanou Motorolu GP300. Ta nemá pro jistotu ani napájecí konektor, pokud byste ale tuto stanici chtěli přeci jen provozovat na externí napájení, nepoužívejte více, jak 7 – 8V (neplatí pro dobíjení)! Mám tu i stanici, která nesnese více, jak 5,5V! A u jakékoliv rdst pečlivě zkontrolujte polaritu napájení (tj. neprohoďte plus a mínus), některé stanice to velmi nelibě nesou! Jakmile se stanice po připojení napájení a zapnutí nerozsvítí, okamžitě ji odpojte a vše znovu zkontrolujte. Při instalaci rdst do nějakého uzavřeného prostoru (šuplík) hrozí jinak i nebezpečí požáru vozidla! A nezapomeňte, že za jízdy nesmíte podle zákona v ruce držet mikrofon, tudíž je vhodné pořídit nějakou z mnoha podob zařízení, kterému se souhrnně říká VOX. Takové zařízení umí zaklíčovat stanici (neboli sepnout a vypnout vysílání) automaticky, tehdy, když promluvíte. Některé jednotky (asi pouze v zahraničí) mají podobný systém zabudován i v zásahových vozech, řidič má na hlavě soupravu sestávající ze sluchátek a mikrofonu na držáčku před ústy.
Seriál: Bez spojení není velení
Bez spojení není velení 8.4 aneb když se spojení nedaří
V minulém díle jsme se z velmi obecného hlediska věnovali závadám na radiostanicích a chybám při instalaci vysílacího zařízení, dnes dojde na nás, uživatele.V minulém…
Bez spojení není velení 8.3 aneb když se spojení nedaří
V této části miniseriálu Bez spojení není velení s podtitulem nesprávná instalace vysílací soustavy, se budeme věnovat anténám a problémům s instalací vysílací soustay…
Bez spojení není velení 8.2 aneb když se spojení nedaří
V této části miniseriálu Bez spojení není velení s podtitulem když se spojení nedaří, se budeme věnovat závadám na samotných radiostanicích, jejich kabelovém vedení či…
Bez spojení není velení 8.1 aneb když se spojení nedaří
Bez spojení není velení, praví jedno staré české rčení a není snad nikoho, kdo by jej neznal. Obzvláště při komplikovaných akcích jakéhokoliv charakteru je koordinace…
Bez spojení není velení 7.3
Přinášíme vám poslední díl seriálu, zabývající se problematikou radiostanic a dalších spojových prostředků všeho druhu, které používají či mohou používat hasičské…
Bez spojení není velení 7.2
Protože jsou takto odolné radiostanice obvykle poměrně dosti nákladné, bývají někdy používány i méně odolné typy. Zde potom pomůže dodržování několika základních…
Bez spojení není velení 7.1 aneb živly útočí
Po delší odmlce vám přinášíme již sedmé pokračování seriálu o radiostanicích od našeho vysílačkového experta, tedy Ruské vlaštovky. V této části se dozvíte něco o…
Bez spojení není velení 6
Bez spojení není velení – ani na dovolené! Vertex Standard VX-146 aneb Na PMR bez kompromisů.V dalším díle ptákova občasníku se zblízka podíváme na jednu velmi zajímavou…
Bez spojení není velení 5 aneb tentokráte posloucháme.
Doposud jsme zde probírali různé typy radiostanic, jejich provoz a příslušenství. Tentokráte se letmo podíváme do hájemství skupiny lidí, zabývajících se poslechem…
Bez spojení není velení 4 -část 3
…aneb vrtáme střechu.Montáž antény na vozidlo lze provést několika způsoby. Nejlepší je vyvrtat otvor do střechy a namontovat patici antény „natvrdo“. Toto řešení je…