Čtvrtek 19. prosince 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Bez spojení není velení 4 -část 2

…aneb lidové tvořivosti se meze nekladou ani v autě.

Montáž radiostanice do vozidla vyžaduje dodržení několika základních podmínek, není to ovšem nic složitého. Nejvíce problémů obvykle nastane s napájením radiostanice, pokud nechcete použít zdířku zapalovače. Obzvláště montujete-li rdst napevno (což ale kvůli zlodějům nelze příliš doporučit, jedná-li se o soukromé vozidlo), budete nuceni odněkud přitáhnou šťávu. Obvykle se doporučuje natáhnout napájení přímo od autobaterie, kvůli případnému rušení, novější mobilní rdst si však již s rušením, přicházejícím po napájecích kabelech, poradí (ruční, připojené přes napájecí adaptér, většinou nikoliv). Je nutno použít dostatečně dimenzované vodiče, obzvláště, jedná-li se o nějakou mobilní profistanici s vyšším výkonem (není výjimkou 50W) a nezapomeňte na pojistku. Stanici je vhodné namontovat tak, abychom měli dobrý přístup k ovládacím prvkům a dobrou viditelnost na displej (pokud jej stanice má), zároveň by na ni ale nemělo svítit slunce. Za čelním sklem sice vypadá pěkně, ale dostává tam v létě co proto, tudíž pokud už tam musí být, je vhodné jí udělat malý, ale vzdušný kastlík, který ji bude vhodně stínit jak proti sluníčku, tak proti pohledům nenechavců. Pokud stanici máte kdekoliv zastrčenou (šuplík pod rádiem, mezi sedačkou a středovým panelem aj.) pamatujte, že stanice se při provozu zahřívá a zejména pokud pracuje nějakým vyšším výkonem, je nutno ji uchladit, jinak… Některé rdst, zejména ty s vyšším výkonem, mívají na zadní straně chladič koncového tranzistoru, je nutno kolem něj nechat aspoň nějaký prostor. Některé dokonce mají vzadu malý ventilátorek, zde platí totéž. Vřele doporučuji k radiostanici připojit externí reproduktor, stanice jej totiž obvykle mívají umístěn na spodní straně. Úplně postačí ten obyčejný od Tesly, dá se sehnat po bazarech za pár desítek korun.

Pokud hodláte ve voze z nějakého důvodu používat ruční radiostanici, budete potřebovat vhodný držák buď do mřížky větrání nebo na dveře vozu, nebo vůbec nejlépe nějaký držák na mobilní telefon. Osobně používám ten na husím krku, který se dá z obou stran stisknout a pak pevně svírá tělo radiostanice. Pro malé PMR staničky existují i šikovné přísavkové držáky na čelní sklo, kde tyto stanice, zejména s externím mikrofonem, kupodivu velmi dobře fungují. Případně je možné si jej vytvořit dle požadavků. A rozhodně nezapomeňte na přídavný mikrofon. Externí reproduktor budete rovněž potřebovat, protože přenosné radiostanice mají jen malé reproduktorky a při vyšší hlasitosti dochází ke zkreslení. Při připojení externího napájení k ruční rdst pečlivě prostudujte návod, některé přenosné rdst nelze napájet 12V napětím! To platí i pro stále ještě hojně používanou Motorolu GP300. Ta nemá pro jistotu ani napájecí konektor, pokud byste ale tuto stanici chtěli přeci jen provozovat na externí napájení, nepoužívejte více, jak 7 – 8V (neplatí pro dobíjení)! Mám tu i stanici, která nesnese více, jak 5,5V! A u jakékoliv rdst pečlivě zkontrolujte polaritu napájení (tj. neprohoďte plus a mínus), některé stanice to velmi nelibě nesou! Jakmile se stanice po připojení napájení a zapnutí nerozsvítí, okamžitě ji odpojte a vše znovu zkontrolujte. Při instalaci rdst do nějakého uzavřeného prostoru (šuplík) hrozí jinak i nebezpečí požáru vozidla! A nezapomeňte, že za jízdy nesmíte podle zákona v ruce držet mikrofon, tudíž je vhodné pořídit nějakou z mnoha podob zařízení, kterému se souhrnně říká VOX. Takové zařízení umí zaklíčovat stanici (neboli sepnout a vypnout vysílání) automaticky, tehdy, když promluvíte. Některé jednotky (asi pouze v zahraničí) mají podobný systém zabudován i v zásahových vozech, řidič má na hlavě soupravu sestávající ze sluchátek a mikrofonu na držáčku před ústy.
Sdílet
Seriál: Bez spojení není velení