Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Zářivě červenou Scanii pro dobrovolné hasiče obce Jedovnice dodala firma WISS Czech

V pátek 28. 9. 2018 proběhlo, při příležitosti oslav 100. výročí vzniku samostatné republiky, slavnostní předání cisternové automobilové stříkačky CAS 20 Scania jednotce obce Jedovnice.

Na parkovišti u kulturního domu se tak vedle sebe postavila nová cisterna, dopravní automobil a 32 let stará cisterna. Právě ta bude nahrazena novou, která bude lépe splňovat stále se zvyšující nároky na akceschopnost jednotky.

Jednotka SDH Jedovnice je zařazena dle požárního poplachového plánu Jihomoravského kraje okresu Blansko do kategorie JPO II/1, jako jednotka s územní působností. Jednotka vyjíždí ročně přibližně ke 100 událostem.

Nejdříve se slova ujali velitel jednotky Michal Prause a jeho zástupce Radek Doležel, kteří všechny přítomné seznámili s fungováním jednotky a blíže novou cisternu představili.

Zároveň se také symbolicky rozloučili za celou jednotku se starou cisternou CAS 24 Liaz, která bude odprodána jinému sboru.

Poté promluvili zástupci HZS, kteří vyzdvihli fungování jedovnické jednotky, která již několik let patří mezi nejvytěžovanější jednotky v celém kraji.

Zástupce dodavatelské firmy WISS Czech popřál, aby technika dobře sloužila a vždy dovezla posádku v pořádku na základnu. Poté starosta městyse předal veliteli jednotky symbolický klíč od nového vozidla.

Městys Jedovnice se nachází 25 km severně od Brna v okrese Blansko v Jihomoravském kraji. Žije zde přibližně 2 800 obyvatel a městys si zachovává ráz malého městečka s širokou občanskou vybaveností i společenským a kulturním životem.

Jako poslední se slova ujal místní děkan Václav Trmač, který novou cisternu a dopravní automobil požehnal. Na závěr provedli mladí hasiči symbolický první výstřik, čímž bylo slavnostní předávání ukončeno.

Všichni přítomní si mohli vystavenou techniku prohlédnout a porovnat, jaký je mezi cisternami rozdíl.

Podvozek nového vozu

Pro novou cisternovou automobilovou stříkačku byl použit dvounápravový podvozek Scania P480 s připojitelným pohonem přední nápravy a uzávěrkami diferenciálů.

Řadový šestiválec D13 má výkon 353 kW a splňuje emisní normu Euro 5, převodovka je automatizovaná Scania Opticruise GRS905R. Nechybí hydrodynamický retardér s 5stupňovou regulací.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.

V přední části je uchycen elektrický lanový naviják Ramsey Winch Patriot 15000 s tažnou silou 6,8 kN.

Šestimístná kabina pro mužstvo CP31 je prodloužená, šestimístná, v opěradlech zadní řady sedadel a sedadla velitele jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů.

V dobíjecích úchytech jsou umístěny čtyři ruční svítilny a šest ručních radiostanic, velitel má k dispozici tablet s výjezdovým softwarem GINA, řidič pak displej kamery umístěné na zádi vozidla.

Scania je vybavena digitální i analogovou vozidlovou radiostanicí.

Nástavba

Nástavba je vyrobena z hliníkových profilů a olepena plechem, na bocích je opatřena sklopnými stupadly pro lepší přístup k výše uložené výbavě.

Nádrž na hasivo je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny typu GFK. Vejde se do ní 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Čerpací zařízení Ruberg je bronzové, vyhřívané, se jmenovitým výkonem 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Samozřejmostí je možnost využít i vysokotlaký provoz o tlaku 40 barů.

Scania je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus, s následujícími funkcemi:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, skříní zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné oranžové rampy na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • zapnutí a vypnutí předních doplňkových výstražných modrých světel,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací),
  • systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS.

Bezprostřední okolí vozu je osvětleno LED světlomety, pro nasvícení místa zásahu je k dispozici pneumaticky výsuvný stožár se čtyřmi LED světlomety o celkovém světelném toku 20 000 lumenů.

Hygienické prostředky, tekuté mýdlo, tekutý dezinfekční prostředek na ruce v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném úložném prvku.

Do tohoto prostoru je vyvedena hadice, která je napojená na nádrž na vodu a je určena k základní hygieně osádky. Součástí je spirální hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu CAS.

Rozměry a barva

Vůz je do zářivě červeného odstínu RAL 3024 polepen speciální fólií. Scania je dlouhá 8 750 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 100 mm.

Sdílet