Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Pro jednotku v Senetářově dodal Kobit novou Scanii s automatickou převodovku Allison

Dne 14. října 2018 proběhlo slavnostní předání a žehnání nové zásahové velkokapacitní cisterny Scania, kterou dodala firma Kobit – THZ pro jednotku JSDH Senetářov. Slavnostní akt započal v 10:00 hodin po Mši svaté v kapli sv. Josefa v Senetářově.

Po přivítání hostů a úvodním proslovu starosty sboru proběhla krátká zdravice hostů a následovalo slovo starostky obce. Po předání klíčů do rukou velitele jednotky novou cisternu požehnal místní kněz.

Následně byla možnost prohlídky nové cisterny s občerstvením v místní hasičské zbrojnici, v odpoledních hodinách proběhla malá ukázka techniky.

Náklady na pořízení cisterny i s požárním vybavením se vyšplhaly na téměř 8 milionů Kč. Na financování byly použity prostředky ve výši 7 milionů Kč z EU, zbývající část uhradila ze svého rozpočtu obec Senetářov.

Obec Senetářov se nachází v okrese Blansko v Jihomoravském kraji, asi 32 kilometrů od Brna. Žije zde 579 obyvatel. Jednotka sboru dobrovolných hasičů obce spadá do kategorie JPO III.

Podvozek a kabina nové cisterny

Podvozek vozidla Scania P480 6×6 s kabinou pro mužstvo CrewCab CP28 byl vyroben ve Švédsku, má automatickou převodovku Allison .

V opěradlech zadní řady a v sedadle velitele jsou integrovány dýchací přístroje, poslední povinný kus je uložen na krytu motoru. Tři náhradní tlakové lahve jsou uchyceny mezi dýchacími přístroji v zadní řadě sedadel.

Všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostními pásy.

Pro komunikaci s operačním střediskem slouží vozidlová analogová a digitální radiostanice.

Interiér kabiny je dále osazen šesticí dobíjecích úchytů pro svítilny Survivor a také pro ruční radiostanice Hytera PD705. U velitele je uchycen výjezdový tablet.

Pro komfort osádky je vůz vybaven klimatizací, samozřejmostí je pak nezávislé topení.

Nástavba

Nástavba je šroubovaná z hliníkových profilů s nerezovou nádrží a pojme 8000 litrů vody a 480 litrů pěnidla.

V přední části kabiny je zabudovaný lanový naviják s tažnou silou 58 kN a přední lafetovou proudnicí s dostřikem až 30 metrů.

Místo zásahu lze nasvítit osvětlovacím stožárem. Ten je pneumaticky výsuvný a disponuje i funkcí automatického zaparkování při odjištění ruční brzdy automobilu. Stožár je vybaven čtveřicí LED světlometů napájených z palubní soustavy nebo elektrocentrály, dosáhne výšky až 5 metrů nad úrovní terénu. Jeho celkový světelný tok činí 20 000 lumenů.

Ovládání nástavby je řešeno elektronicky přes systém CAN bus, proto i ovládání čerpadla je možné za jízdy z kabiny a existuje možnost hašení přední lafetovou proudnicí.

Po boku nástavby jsou zabudovány LED diody, které ukazují hladinu vody a pěny v nádrži. Na pravé straně je 60m vysokotlak s průtokem 250 l/min při tlaku 40 barů.

Čerpadlo má průtok 3000 l/min při tlaku 10 barů.

V zadní části nástavby je zabudovaná couvací kamera.

Na levé straně je u dveří řidiče sdružená zásuvka pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox-Air, která se po nastartování samočinně odpojí.

Barva, rozměry a hmotnost

Vozidlo je v barvě RAL 3024 doplněnou o bílý pruh přes celé auto. Scania je dlouhá 9500 mm, široká 2550 mm, vysoká 3100 mm. Hmotnost je 26 000 kg, brodivost 750 mm.

Tomáš Šebela
JSDH Senetářov

Foto: Pavel Kuchař, Jolana Vávrová
Sdílet