Neděle 22. prosince 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Zářivě červené Volvo přijelo do obce Maršovice, novou cisternu pro jednotku vyrobila firma Kobit

Společnost Kobit – THZ dodala do Maršovic na Jablonecku novou cisternovou automobilovou stříkačku Volvo pro jednotku sboru dobrovolných hasičů.

S financováním automobilu za 6 190 360 korun včetně DPH pomohl Fond zábrany škod České kanceláře pojistitelů částkou 2,5 milionu, další milion přidal Liberecký kraj. Zbytek částky uhradila obec, část peněz získá i prodejem stávající techniky.

První myšlenka na koupi nového vozidla vznikla v roce 2016 na jednání zastupitelstva obce. Impulzem zahájení jednání bylo stáří stávajícího vozidla, jeho velká poruchovost a s tím spojené náklady na opravu.

Zastupitelstvo rozhodlo o podání žádosti na koupi, bohužel bezúspěšně. Proto se obec v roce 2017 rozhodla žádost podat opětovně a již vše vyšlo,

uvedl starosta obce Maršovice Jiří Ouhrabka.

Historie hasičů v Maršovicích

Sbor dobrovolných hasičů byl na Maršovicích založen v roce 1883. 9. ledna 1883 byly povoleny stanovy spolku a již 21. ledna se konala první valná hromada.

Císař uložil darovat na pořízení stříkačky 80 zlatých a za tento dar byla zakoupena stříkačka v Liberci. Byla uložena v první malé požární zbrojnici, která se ještě nyní nachází na levé straně hlavní silnice nedaleko budovy Obecního úřadu (směrem z Jablonce na Ž. Brod).

Ale již od roku 1872 docházeli maršovičtí muži v počtu 11 do hasičského spolku v Kokoníně, a bylo jim slíbeno, až se přihlásí další, bude zřízena na Maršovicích samostatná četa, a rovněž jmenován trubač.

Novodobá historie pokračuje založením ryze českého spolku dobrovolných hasičů po skončení 2. světové války v roce 1945. Prvním starostou byl tehdy zvolen František Halama (nar. 1881), jednatelem František Bárta a vzdělavatelem prof. Ing. Václav Páv.

V roce 1981 ukončili hasiči výstavbu (od roku 1976) a slavnostně otevřeli vlastní „Dům požárníků“, jehož název byl změněn po tzv. „sametové revoluci“ na „Dům hasičů“.

V roce 2015 došlo na objektu hasičské zbrojnice k zlepšení tepelně technických parametrů z prostředků EU, v rámci operačního programu Životního prostředí.

V roce 2005 obec Maršovice prodala cisternu CAS 24 Trambus, kterou vlastnila od roku 1983 a zakoupila zánovní KAROSU LIAZ CAS 25.

K další změně ve vozovém parku došlo v roce 2015, kdy prodala Renault Master r. v. 2001 a místo něj zakoupila 9místné vozidlo FORD Tranzit r. v. 2008, který slouží jak výjezdovému družstvu jako rychlý zásahový automobil, tak družstvu soutěžnímu, ale i k obecním službám.

Jednotka je zařazena v kategorii JPO III/1 a má necelých 20 členů.

Obec Maršovice se nachází v okrese Jablonec nad Nisou v Libereckém kraji na jihozápadních svazích Maršovického vrchu. V obci žije 584 obyvatel. První písemná zmínka pochází z roku 1543.

Podvozek

Dvounápravový podvozek Volvo FMX o rozvoru 4 300 mm je osazen motorem DC11C450 o výkonu 338 kW a krouticím momentu 2 150 Nm. Splňuje emisní normu Euro 5.

Převodovka I-Shift je automatizovaná. Diferenciály obou náprav jsou vybaveny uzávěrkou, pohon přední se připojuje automaticky za jízdy.

Obě nápravy jsou vybaveny stabilizátorem, přední je odpružena parabolickými péry, zadní vzduchem s možností volby tří jízdních úrovní.

U dveří řidiče je 24V zásuvka pro dobíjení a konzervaci akumulátorů a samostatný přípojný bod pro doplňování tlakového vzduchu.

Kabina osádky je šestimístná, čtyřdveřová, samozřejmostí je topení nezávislé na chodu motoru a jízdě. V opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány držáky pro dýchací přístroje, mezi nimi jsou náhradní tlakové láhve.

Vozidlové radiostanice jsou ve Volvu dvě – digitální i analogová. Druhé obslužné místo je v zadní části vozu u ovládacího panelu čerpadla. Ve čtyřech dobíjecích úchytech jsou umístěny ruční radiostanice, v dalších čtyřech pak svítilny.

Velitel má ve svém dosahu pracovní světlomet a také výjezdový tablet. V palubní desce je integrován 5" displej couvací kamery. Ta je vyhřívaná a odolná proti prachu i vodě.

Volvo je na každém držáku bočního zpětného zrcátka vybaveno jedním LED pracovním světlometem, který osvětluje prostor podél boku.

Přední část je v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým navijákem s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50 kN s jištěním proti přetížení.

CAS vykazuje zvýšenou odolnost proti účinků sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde nejsou chráněny podvozkovou částí.

Pro zvýšení odolnosti jsou použity ochranné návleky, které dlouhodobě odolávají teplotě 200 °C a po dobu 15 minut teplotě 1000 °C.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm. Na zadní nápravě jsou instalovány podmetací řetězy.

CAS je vysoká 3 300 mm, dlouhá 8 400 mm a široká 2 550 mm.

Nástavba

Karoserie nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Požární příslušenství je v postranních a v zadní skříni účelové nástavby uloženo tak, aby jej bylo možné vyjímat a vkládat ze země, bez potřeby užití stupaček.

Nádrž na hasivo je vyrobena z nerezavějící oceli, pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi 24V LED světlomety o celkovém světelném toku 20 000 lumenů. Vybaven je funkcí automatického složení do parkovací polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy.

Osvětlení bezprostředního okolí nástavby zajišťují LED světlomety na obou bocích a v zadní části.

Čerpací zařízení THZ 3000 dosahuje jmenovitého průtoku 2 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

Hygienické prostředky, tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném úložném prvku.

Do tohoto prostoru je vyvedena hadice s uzavírací armaturou, která je napojená na nádrž na vodu a je určena k základní hygieně osádky. Součástí prostoru je spirální hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu podvozku.

Do vybavení vozidla patří i nové vyprošťovací nástroje Lukas z řady eDRAULIC – tedy verze, která se zcela obejde bez pohonného agregátu a hadic. Na jejich pořízení byla vyhlášena veřejná sbírka, do níž přispívali nejen obyvatelé obce.

Sdílet