104 metrů, kam až to půjde?
Světoznámý výrobce automobilových vysokozdvižných plošin, kterým je dnes již nadnárodní společnost Bronto Skylift, představil přesně před měsícem svojí horkou novinku. Jedná se o automobilovou plošinu řady HLA v montážní verzi, její maximální dostupná pracovní výška je 104 metrů!
Světoznámý výrobce automobilových vysokozdvižných plošin, kterým je dnes již nadnárodní společnost Bronto Skylift, představil přesně před měsícem svojí horkou novinku. Jedná se o automobilovou plošinu řady HLA v montážní verzi, její maximální dostupná pracovní výška je 104 metrů!
Před časem vám server Požáry.cz přinesl článek o požární plošině Bronto Skylift F 101 HLA s dostupem 101 metrů, ve svou dobu se jednalo o plošinu s největším dostupem na světě. Rekord Brontu však dlouho nevydržel, odebral mu jej další výrobce výškové techniky, německý Wumag, spadající pod koncern Palfinger, jenž je i u nás známý díky produkci hydraulických zdvihacích mechanismů (ruce, zvedáky atd.). Jeho plošina s označením WT 1000 má maximální dostup 102,5 m.
Bronto to pochopitelně nemohlo nechat bez odezvy a tak dne 28. 8. 2009 v rámci veletrhu plošin ,,Platformers' Days" v německém městě Hohenroda, nacházejícím se severně od Frankfurtu nad Mohanem, představilo svojí horkou novinku, automobilovou plošinu s označením S 104 HLA. Její označení snadno napoví dostupnou pracovní výšku. 104 metrů je tedy nový světový rekord. Plošina je kategorie S, čili montážní verze, hasičské mají F. Novinka vychází z předchozího typu 101 HLA, technické parametry jsou velmi podobné, de facto jen dostup je vyšší a také celkové provedení je modernější s využitím všech technických novinek. První kus je namontovaný na speciální šestinápravový podvozek MAN TGS 41.480 12×8 s předsunutou kabinou. Výškový dostup již víme, stranové vyložení je 33 m, ve výšce 64 m je to pak jen 28 m, užitečná nosnost pracovního koše 440 kg. Od zastavení je pro vysunutí stabilizačních vzpor typu H potřeba méně času, než 3 minuty. Úplné ustavení, vysunutí do 104 metrů a eventuálně i otočení o 90° netrvá déle jak 15 minut. Plošina je vybavena počítačovým ovládáním včetně dálkové diagnostiky problému a jeho možného odstranění přes satelit.
Jediný dosud vyrobený a na veletrhu představený automobil je určený pro finskou firmu Janneniska, zabývající se pronájmem výškové techniky. Bronto Skylift anoncovalo vývoj modelu 104 HLA již v květnu 2008, o necelý rok a půl se stal skutečností.
Stručná TTD
Bronto Skylift S 104 HLA
Podvozek: MAN TGS 41.480 12×8
Nástavba: S 104 HLA
Max. dostup: 104 m
Max. boční vyložení: 33 m
Nosnost koše: 440 kg
Délka: 16,7 m/dle typu použitého podvozku
Šířka: 2,55 m
Výška: 3,95 m/dle typu použitého podvozku
Hmotnost: 63 000 kg
Wumag WT 1000
Podvozek: jeřábový nosič FAUN 10×10
Nástavba: Wumag/Palfinger WT 1000
Max. dostup: 102,5 m
Max. boční vyložení: 36 m
Nosnost koše: až 600 kg/optimální je 530 kg/při max. bočním vyložení je 200 kg
Délka: 16,6 m
Výška: 4,0 m
Šířka: 2,55 m
Hmotnost: 62 000 kg
Když si uvědomíme, že v roce 2000 byla jako horká novinka na veletrhu Interschutz představena sériově vyráběná plošina Bronto Skylift F 88 HDT s maximálním dostupem 88 m a dnes tato firma vyrábí již plošiny s dostupem o 16 m vyšším, kam to půjde dál? 150 metrů? On je u zásahu někdy každý metr dobrý a leckdy může i jeden jediný zachránit lidský život, ale představa ještě vyšší plošiny se jeví jako něco, co nelze vyrobit, resp. používat. Kdy se vyrobí první hasičská verze modelu 104 HLA, je zřejmě jen otázkou času. Její model už existuje…
Foto a info: Bronto Skylift, Wumag Palfinger, Platformers' Days, internet
-wap-