Návštěva v THT Polička
Velitelé dobrovolných jednotek ze severu Čech navštívili našeho největšího výrobce požární techniky. Informuje nás Jiří Sucharda, velitel JSDH Varnsdorf.
V úterý 13. ledna 2004 jsem se vydal s mými dvěma kolegy, veliteli JSDH kategorie JPO II z Jiříkova a Rumburku, na návštěvu do firmy THT s.r.o. Polička vybrat si nový automobil.Před závodem na nás již čekal pan Ing. Milan Kužel, obchodní zástupce firmy Croy (oficiální dovozce nákladních automobilů Mercedes Benz v ČR). Ve své pracovně nás přijal ředitel společnosti THT s.r.o. pan Ing. Červený. Po krátkém úvodu, ve kterém jsme si vysvětlili naše požadavky na nový automobil, jsme si prohlédli výrobní závod. Nás zajímala především v současné době vyrobená, či vyráběná vozidla.
Mým „horkým“ favoritem je MB Unimog U 5000, proto jsme využili záruční servisní prohlídky nového trutnovského automobilu k jeho důkladnému prozkoumání. V druhé hale jsme měli možnost vidět jak kompletní rekonstrukce T 148 CAS 32 včetně podvozkové části a motoru (dodavatelsky), tak např. přestavbu či spíše nový kabát přívěsné čerpací stanice z Brna. Velmi zajímavá byla montáž nástavby CAS 24 na podvozek Scania v provedení 4×4 s motorem o výkonu 340 k pro HZS Středočeského kraje.
Na nádvoří zaplesal kolega z Rumburku nad již dokončeným vozidlem Scania (340 k, 4×2) ve verzi CAS 24 pro HZS Ústeckého kraje. Automobil s podvozkem ve verzi 4×4 je cca o 10 cm vyšší než ve verzi 4×2 a lépe tak vyhovuje v mírném terénu. Oba automobily mají ocelovou konstrukci nástavby.
Firma THT Polička na rozdíl od jiných výrobců nástaveb preferuje ocelové nosníky s nalepenými oboustranně pozinkovanými plechy. Základem nástavby je nerezová nádrž, standardně o objemu 3.200 litrů vody a 400 litrů pěnidla, ke které jsou připojeny tři moduly – pravé a levé prostory na výzbroj (přední a prostřední roleta na boku) a zadní modul s čerpacím zařízením (zadní roleta na obou stranách a výklopná vrata v zadním čele nástavby). Tyto nástavby se běžně montují na Tatry 815 Terrno, nebo například na Scanie v provedení 4×2 nebo 4×4.
Na nádvoří byly k vidění nové podvozky Tatra 815 Terrno, které v současné době představují nejnižší „čtyřkolku“ na našem trhu. A jelikož štěstí stálo při nás, viděli jsme i další zajímavé věci, např. v době naší návštěvy dorazili do THT zástupci HZS Spolana Neratovice, aby odevzdali do přestavby speciální práškový automobil T 148, který nikdy neměl přílišné využití. Na závěr jsme využili možnosti prohlédnout si právě servisovaný vůz CAS na podvozku MB Atego v zářivě oranžové barvě RAL 3024, určený pro HZS Moravskoslezského kraje.
Technické údaje pro CAS 24/3000/400 v provedení S3LP (těžký – terénní – pro lesní požáry) na podvozku Mercedes Unimog U 5000/3850 DOKA (doppelkabine) s nástavbou THT:
Parametry:
D x Š x V = (6670 × 2550 × 3200) mm
Světlost při celkové hmotnosti: 480 mm.
Nájezdové úhly (přední a zadní): 35 stupňů.
Pohotovostní hmotnost: 9.500 kg
Užitečná hmotnost: 4.600 kg
Celková hmotnost: 14.100 kg
Podvozek a pohonná jednotka:
Motor vznětový, přeplňovaný, o výkonu 160 kW, tempomat/temposet, převodovka 8+6 plně synchronizovaná, elektropneumatické řazení Telligent s počítačem řízenou předvolbou, 4 okruhové kotoučové brzdy s ABS, zátěžová regulace ALB, vysoušeč stlačeného vzduchu, řízení se servem, napětí 24 V. Vozidlo má kolové redukce pro zvýšení světlé výšky.
Kabina:
Počet míst k sezení 1+4, samonavíjecí pásy, sedadla s opěrkami hlavy. Kabina řidiče doplněna čelním sklápěcím ochranným rámem, čelním a bočním skrápěním.
Požární nástavba:
Nádrž na vodu 3 000 l, nádrž na pěnidlo 400 l (obě nerezové), čerpadlo Godiva – 2.400 l/min při 0,8 MPa – vysokotlak 250 l/min při 4,0 MPa, přiměšovač s úpravou na Pyrocool, v pravé zadní skříni průtokový naviják DN 25 v délce 60 m s průtokem do 200 l/min a zpětným navíjení el. motorem, přední vyprošťovací lanový naviják s elektropohonem – délka ocelového lana 30,5 m – tažná síla 5440 kg, na střeše nástavby dvě skříně (2000 × 600 × 400) mm. Vozidlo je vybaveno předepsanou výbavou dle vyhl. č. 49/2003 Sb. a podle požadavků zákazníka. Barevné provedení RAL 3000, bílá RAL 9003, doplněné reflexními proužky červené a bílé barvy po obvodě vozidla.
Výstražná zařízení:
Výbojková rampa, doplněná dvěma výbojkovými světly vpředu, rotační maják a dvě výstražná oranžová světla vzadu, všechna světelná zařízení kryta ochrannými mřížkami.
Text a foto: Jiří Sucharda, velitel SDH Varnsdorf
Redakční úprava: Ing. Michal Brunner
načíst další obrázky ↓