Dobrovolní hasiči z Veselí nad Lužnicí převzali novou Scanii od firmy WISS, pro jednotku je to první zcela nová cisterna
V pátek 18. ledna 2019 slavnostně převzali členové zásahové jednotky sboru dobrovolných hasičů města Veselí nad Lužnicí do užívání novou cisternovou automobilovou stříkačku CAS 30 Scania.
Někdy kolem roku 1965 se v garážích veselských dobrovolných hasičů po převodu od táborských profesionálních hasičů objevila první cisternová automobilová stříkačka. Jednalo se o legendární terénní hasičské auto CAS 16 Praga V3S.
Od té doby jim postupně sloužily cisterny CAS 25 Škoda 706 RTHP, CAS 8 Avia 31 K, CAS 32 Tatra 148 a CAS 32 Tatra 815. Vždy se však jednalo o starší auta, převedená od jiných hasičských jednotek.
První zcela novou cisternovou automobilovou stříkačku v historii veselských hasičů slavnostně předali zásahové jednotce do užívání starosta města Veselí nad Lužnicí Ing. Vít Rada, místostarosta Města Veselí nad Lužnicí Mgr. Ladislav Sýkora, ředitel HZS Jihočeského kraje ÚO Tábor plk. Ing. Petr Hojsák, vedoucí oddělení IZS a služeb krajského ředitelství HZS Jihočeského kraje plk. Ing. Jiří Chmel, velitel stanice Soběslav HZS Jihočeského kraje npor. Ing. Michal Paleček a náměstek hejtmanky Jihočeského kraje Mgr. Jaromír Novák.
Podvozek
CAS 30/9000/540-S2R JSDHO Veselí nad Lužnicí je postavena na podvozku Scania P440 B6X6HZ s prodlouženou kabinou pro osádku CrewCab CP28.
Motor Scania DC13 má výkon 324 kW, splňuje normu Euro-5 SCR a je spřažen s automatickou převodovkou Allison s retardérem. Nápravy jsou v uspořádání 6×6 s připojitelným pohonem přední nápravy a jsou vybaveny uzávěrkou diferenciálu.
V přední části kabiny je zabudovaný lanový naviják Dragon Winsch Maverick s tažnou silou 53,38 kN a přední lafetová proudnice s průtokem 800 l/min. a dostřikem až 30 metrů ovládaná z kabiny multifunkčním joystickem. Druhou lafetu, odnímatelnou a manuálně ovládanou, lze použít na střeše nástavby. Pod předním nárazníkem je umístěna asanační lišta.
Na levé straně je u dveří řidiče sdružená zásuvka pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox-Air, která se po nastartování samočinně odpojí.
Osvětlovací stožár
Místo zásahu lze nasvítit pneumatickým výsuvným osvětlovacím stožárem, který disponuje funkcí automatického zaparkování při odjištění ruční brzdy automobilu.
Stožár je vybaven čtveřicí LED světlometů napájených z palubní soustavy nebo elektrocentrály, dosáhne výšky až 5 metrů nad úrovní terénu. Jeho celkový světelný tok činí 20 000 lumenů.
Nástavba
Ovládání nástavby je řešeno elektronicky přes systém CAN bus. Po boku nástavby jsou zabudovány LED diody, které ukazují hladinu vody a pěny v nádrži. V zadní části nástavby je zabudovaná couvací kamera.
V pravé zadní roletě se nachází hygienický panel s tekoucí vodou, tekutým mýdlem, desinfekčním prostředkem, papírovými ručníky a pistolí na stlačený vzduch.
CAS 30 Scania je určená pro zajištění všech základních činností JSDHO, jako jsou zásahy u požárů či nejrůznější technické zásahy, jakými jsou například odstraňování překážek z komunikací či úklid vozovky po dopravních nehodách.
Automobil za 7 577 746,– Kč včetně DPH byl financován z rozpočtu Města Veselí nad Lužnicí. Z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů se na pořízení vozidla podílelo Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru a prostřednictvím Investiční dotace pro jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí přispěl také Jihočeský kraj. Nástavbu zhotovila firma WISS CZECH s.r.o. Napajedla.
Nová Scania byla na počest bývalého velitele zásahové jednotky sboru dobrovolných hasičů Veselí nad Lužnicí pana Jaroslava Březiny, který nás předčasně opustil po dlouhé nemoci ve věku nedožitých 43 let v roce 2012, pokřtěna jménem „Slávina“.
velitel
JSDH Veselí nad Lužnicí