Letci z kbelské 243. vrtulníkové letky a hasiči z Plzeňského a Jihočeského kraje cvičili na Šumavě záchranu osob v nepřístupném terénu
Těžce zraněný lyžař v lesnatém terénu. Sanitka nemá šanci. Jedinou možností je záchrana ze vzduchu. Na místo je povolán Sokol.
Vojenský vrtulník W-3A Sokol přilétá na určené místo a zahajuje záchrannou akci. Dění se během dne několikrát opakuje. To proto, že se jedná o výcvik létajícího personálu kbelské 243. vrtulníkové letky a hasičů – leteckých specialistů z Hasičského záchranného sboru Plzeňského a Jihočeského kraje.
Ve čtvrtek 24. ledna 2019 Sokol s trupovým číslem 0711 intenzivně „zasahoval“ v okolí lyžařského areálu Zadov na Šumavě. Každý ostrý zásah totiž vyžaduje zažité návyky nejen v pilotáži, ale i v koordinaci činnosti záchranářů.
Kbelští profesionálové a hasiči-letečtí záchranáři z Plzně společně cvičí nejen na Šumavě už několik let. Záchranáři zde procvičují vyhledání zachraňovaných osob v nepřístupném terénu a po jejich lokalizaci vyzvednutí pomocí palubního jeřábu vrtulníku nebo použitím slaňovacích a podvěsových lan.
Následuje transport zachraňovaných osob na shromaždiště, při reálném zásahu přímo do nemocnice. Cvičící získávají cenné zkušenosti, které mohou mít zásadní význam při záchraně lidského života, kdy jde zejména o koordinaci a čas.
> Každá hodina součinnostního cvičení je cenná. Co let, to originál. Jde nejen o přesné visení nad místem vyzvednutí, ale jedná se zejména o souhru v činnosti všech profesionálů na palubě a v terénu. Každá byť sebemenší maličkost může mít klíčový význam při záchraně lidského života, kdy jde o čas a efektivitu zásahu. Dlouhodobá praxe je poměrně dobrým základem, ale abyste si udrželi potřebnou kvalifikaci, je třeba neustále drilovat postupy, >
říká zástupce velitele 243. vrtulníkové letky a kapitán vrtulníku W-3A Sokol major Marek Bohuněk.
Dnešní výcvik byl přínosem pro všechny zúčastněné složky IZS – hasiče z Jihočeského a Plzeňského kraje, příslušníky AČR i Horskou službu, která pomáhala se zabezpečením výcviku.
Právě hasiči jsou tou složkou Integrovaného záchranného systému, která na místě zásahu „komunikuje“ s posádkou vrtulníku a velmi přispívají k rychlé záchraně pacienta.
Hasič – letecký specialista musí ovládat komunikaci rádiem, musí navést vrtulník na přistání signály pomocí rukou. Musí umět vybrat vhodnou plochu na přistání a v neposlední řadě musí znát pravidla chování sebe i zachraňovaného.
Záchranář (hasič-letecký specialista) by měl umět vyhodnotit a mít dostatečnou znalost rozměrů plochy, kam může vrtulník přistát, zda je to místo vhodné k přistání vrtulníku.
Je dobré, když dokáže na země vyhodnotit rozměry plochy, což je pro nás ve dne dvacet na pětadvacet metrů. Samozřejmě, že je to potom na kapitánovi, zda dané místo k přistání využije, ale při reálném zásahu, kdy jde o čas, může zástupce leteckých hasičů, případně horské služby, právě touto znalostí zákrok a následnou přepravu do lékařského zařízení velice urychlit,
dodal major Bohuněk.
Nastavená pravidla zásahů letecké záchranné služby přináší lepší výsledky při zajišťování dostupnosti neodkladné zdravotnické péče. Letečtí záchranáři jsou nasazováni také při dalších operacích v jinak nedostupných terénech, například na vodě, ve skalách, ve stržích a průrvách, na horách, stožárech a výškových budovách. Prostě všude tam, kam se jiná technika kromě vrtulníkové nedostane,
shrnul letecký examinátor hasičského záchranného sboru Karel Hůla.
Armáda, jako součást IZS, zabezpečuje dvě stanoviště Letecké záchranné služby. S volacím znakem Kryštof 007 z letiště v Plzni-Líních se jedná o pokrytí Plzeňského a Karlovarského kraje a s volacím znakem Kryštof 013 z letiště Bechyně se jedná o Jihočeský kraj.
tisková mluvčí 24.základny dopravního letectva