Dobrovolní hasiči z hradeckých částí Plácky a Třebeš mají nové cisterny Tatra s automatickou převodovkou Allison
Svým jednotkám dobrovolných hasičů Plácky a Třebeš pořídilo město Hradec Králové dvě nové cisternové automobilové stříkačky Tatra Terrno. Novou techniku celkem za 14 milionů korun hradečtí hasiči převzali 15. února 2019 v areálu hasičské zbrojnice v Třebši.
Na nákup těchto moderních vozidel město získalo pětimilionovou dotaci od ministerstva vnitra a dva miliony od Královéhradeckého kraje. Ze svého rozpočtu pak Hradec Králové přispěl sedmi miliony korun,
říká náměstkyně primátora Monika Štayrová, odpovědná za oblast ekonomiky a dotací.
Nové cisternové automobilové stříkačky budou sloužit jako vozidla pro prvotní zásah při hašení požárů a pro záchranné práce při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech.
Pořízením nových cisternových stříkaček se kvalitativně zvýší akceschopnost jednotek dobrovolných hasičů, především při likvidaci požárů v místních částech Hradce Králové nebo při společném nasazení s profesionálními hasiči,
řekl Josef Janura, vedoucí odboru krizového řízení hradeckého magistrátu.
Vozidla budou moci k zásahu převézt šestičlennou posádku včetně řidiče a splňují všechny moderní standardy hasičské techniky podobného typu.
Na území statutárního města Hradec Králové bylo k 1. 1. 2018 celkem 11 občanských sdružení Sboru dobrovolných hasičů (SDH).
V místních částech statutárního města Hradec Králové jsou zřízeny jednotky požární ochrany a podle plošného rozmístění sil a prostředků jsou zařazeny do kategorie JPO III a JPO V.
V kategorii JPO III jsou zařazeny jednotky SDH Svinary, Třebeš, Plácky, Malšova Lhota, Plačice a Březhrad. V kategorii JPO V je zařazena jednotka SDH Malšovice.
V dalších místních částech jsou zřízeny požární hlídky: Pouchov, Plotiště nad Labem, Rusek a Piletice.
Povozek
Vozidla jsou postavena na tradičním dvounápravovém podvozku Tatra Terrno R55 s přiřaditelným pohonem přední nápravy a vidlicovým osmiválcem o výkonu 325 kW. Ten je spřažen s automatickou převodovkou Allison s hydrodynamickým měničem.
O dobíjení a konzervaci akumulátorů se stejně jako o doplňování tlakového vzduchu stará sdružená zásuvka Rettbox-Air na levé straně šestimístné kabiny. Ta má v opěradlech velitele a zadní řady sedadel integrovány držáky dýchacích přístrojů.
Ve čtyřech dobíjecích úchytech jsou umístěny ruční svítilny, v dalších čtyřech radiostanice. Výjezdový tablet je uchycen před velitelem vozu.
Pro spojení slouží vozidlová analogová radiostanice, její druhé obslužné místo s mikrofonem a reproduktorem je v zadní části Tatry u panelu čerpadla.
Přední část je v prostoru rámu vybavena elektrickým lanovým navijákem s tažnou sílou 50 kN s jištěním proti přetížení.
Nástavba
Karoserie účelové nástavby je vyrobena z hliníkových profilů a olepena plechem ze stejného materiálu. Na horní pochůzné plošině je přípojný bod pro lafetovou proudnici.
Mezi nástavbou a kabinou je uchycen osvětlovací stožár se čtyřmi LED světlomety o celkovém světelném toku 20 000 lumenů. Ten je pneumaticky výsuvný a disponuje funkcí složení do přepravní polohy při odbrzdění.
Nádrž z nerezavějící oceli pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla. O dodávku hasiva se stará čerpací zařízení THT PKA 3000 o jmenovitém výkonu 2 000 litrů za minutu.
Hygienické prostředky, tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky, jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném prvku. Součástí tohoto prostoru je spirální hadice s ofukovací tryskou.
Zadní část nástavby je vybavena kamerou pro sledování prostoru za vozidlem na 5" displeji z místa řidiče. Kamera je vyhřívaná a odolná proti prachu a vodě.
Vozidlo jsme zastihli krátce po předání a při focení ještě nebylo plně vybaveno.