Redakční test vysokotlakého čerpadla Waterous E 603
Není tomu tak dávno, co byl proveden redakční test vysokotlakého čerpadla renomovaného amerického výrobce této techniky, firmy Waterous. Čerpadlo s označením E 603 nám k recenzi poskytla firma Zahas, která je na náš trh dodává. Čerpadlo bylo testováno jako všechny předchozí druhy opět u Vltavy v pražských Holešovicích naproti kanálu Trója za účasti dobrovolných hasičů ze Satalic a části redakčního teamu.
Není tomu tak dávno, co byl proveden redakční test vysokotlakého čerpadla renomovaného amerického výrobce této techniky, firmy Waterous. Čerpadlo s označením E 603 nám k recenzi poskytla firma Zahas, která je na náš trh dodává. Čerpadlo bylo testováno jako všechny předchozí druhy opět u Vltavy v pražských Holešovicích naproti kanálu Trója za účasti dobrovolných hasičů ze Satalic a části redakčního teamu.
Popis čerpadla:
Čerpadlo se skládá z motoru značky Folan, čerpadla a rámu.
Motoru: Folan – model V 290 dvouválec 1116 ccm2, čtyřtaktní benzínový vodou chlazený s maximálním výkonem 48 kW při 5500 ot/min. Startér elektrický – suché baterie, zapalovací systém – plné elektronické řízení motoru.
Čerpadlo je složeno z pěti hlavních dílů:
Rotoru: vysoce pevnostní, anodicky ošetřený hliník, zcela uzavřený, uložený na hřídeli ve dvou ložiskových nábojích zaručuje dokonalé přenesení síly motoru na hydraulický výkon.
Vstupního čtyřpalcové hrdla: opatřeného ochranným sítem, proti vniknutí nečistot.
Výstupních hrdel: dvě – jednosměrný vřetenový ventil se zpětnou klapkou. Těleso a vřeteno ventilu je vyrobeno z vysoce pevnostního jodizované slitiny hliníku.
Hřídele čerpadla: vyrobená z vysokopevnostní nerezové oceli, uložené ve dvou ložiskových nábojích.
Vývěvy: automatická dvojitá pístová vývěva Waterous
Dále je na čerpadle hřídelová ucpávka a ochranné kroužky, které chrání hřídel proti opotřebení ( ochrana proti vodním rázům).
Rám čerpadla: dvouvrstvý povrchově upravený proti teplu, čtyři otočné výklopné úchyty opatřené gumovými úchyty.
Takticko – technická data čerpadla:
•- délka: 832 mm
•- šířka: 745 mm
•- výška 814 mm
Hmotnost čerpadla:
•- suchá hmotnost: 143 kg
•- pohotovostní hmotnost: 173 kg
Objem nádrže na pohonné hmoty je 30 litrů – což postačí zhruba na 3 hodiny provozu čerpadla.
Udávané výkony:
Maximální čerpací výkony čerpadla při 3m sací výšce (srovnání výkonu při 1,5 m sací výšce):
* 1390 l/min při 0,20 MPa = 2 bar (1650 l/min)
* 1320 l/min při 0,80 MPa = 8 bar (1490 l/min)
* 1280 l/min při 1,00 MPa = 10 bar (1350 l/min)
* 1000 l/min při 1,50 MPa = 15 bar = garant.výkon (1090 l/min)
* 800 l/min při 1,85 MPa = 19 bar ( 800 l/min)
* 500 l/min při 1,80 MPa = 8 bar = garantovaný výkon
Graf výkonostní křivky:
Čerpadlo je vybaveno i multifunkčním displejem, který ukazuje:
•- vstupní tlak
•- výstupní tlak
•- otáčkoměr
•- počítač motohodin
Varovná světla- kontrolky:
•- indikace nízkého tlaku oleje v motoru
•- indikace vysoké teploty chladící kapaliny
•- indikace poklesu kapacity akumulátoru
•- indikaci nízké úrovně motorového oleje
•- indikaci nízké hladiny paliva
•- indikátor chybového kódu motoru
Součástí čerpadla je i výsuvný, otočný světlomet.
Tolik k popisu čerpadla a teď již k samotnému testu. Jak je již uvedeno výše, test proběhl na břehu Vltavy v pražské Tróji. Bohužel, nejen v ten den byla snížena hladina řeky díky úpravě břehů a tudíž byla sací výška větší, než bylo původně plánováno, ale i tak si s tím čerpadlo poradilo.
Cílem testu bylo opět plnění satalické Tatry 815 CAS 32 na čas. Čerpadlo bylo přeneseno na hráz, jeho transport je díky otočným madlům pohodlný a stejně tak, jako naší PPS-12, ho nesou čtyři osoby. Po nastartování a krátkém zahřátí motoru začalo bez sebemenších potíží sát vodu. Díky plně automatické vývěvě neměl strojník moc práce a čerpadlo začalo plně chrlit vodu do cisterny s převýšením zhruba 6,5 metru. Manipulace s kohouty výstupních hrdel byla bezproblémová. Načerpání 8200 litrů vody trvalo čerpadlu 7,10 min. a samotné nasátí savicemi k čerpadlu trvalo 15 vteřin. Tudíž tedy byl průtok čerpadlem 1144 litrů za minutu .
Co nás mírně zarazilo, byl velmi hlasitý chod a zvuk motoru, který naše uši nabádal k tomu, že brzy zřejmě odejde na návštěvu nedaleké ZOO. Na volnoběh při kolísání otáček to vypadalo, že se agregát rozskočí, no však to uslyšíte na videu. Z něj to až tak markantně nezní, ale při reálném poslechu to stálo za to. Při sání se podivný zvuk motoru uklidnil a Waterous šlapal jak švýcarské hodinky.
Celkové hodnocení čerpadla: Čerpadlo bezesporu plnohodnotně nahradí již dosluhující PPS-12, díky multifunkčnímu displeji, který velmi oceňujeme, je možné okamžitě zjistit průtok vody, výstupní tlak a otáčky motoru, což obsluze značně usnadňuje práci.
Záporně hodnotíme zapínání světla, které je na rámu a díky tomu se o něj snadno zavadí a světlo se zapne aniž by to člověk postřehl, dále také vanový řetízek, který drží víčko nádrže, jenž nám při testu upadl hned po otevření nádrže.
Největším negativem je jeho nesnesitelná hlučnost a to jak při volnoběžném stavu, tak i při sání vody. Čerpadlo dosahuje při běžném chodu a uzavřeném krytu motoru dle štítku hluku 114 dB (PPS-12 dosahuje při plném výkonu cca 110 dB) a dle výrobce by jeho obsluha měla mít na uších sluchátka, což je v podmínkách požární ochrany a zásahové činnosti nereálné a nemyslitelné. Když to vezmeme trochu nadneseně, tak okolo letící Boeing 747 Jumbo, právě startující z ruzyňského letiště, byl oproti čerpadlu balzámem pro uši. Při odklopení krytu motoru byl hluk ještě větší, bez měřících přístrojů však nelze přesně zhodnotit přijatelnou mez.
Dle sdělení výrobce, resp. prodejce, firmy ZAHAS, mohla být nadměrná hlučnost zapříčiněna vadou testovaného čerpadla, které bude podrobeno analýze na zjištění tohoto stavu. Výsledky zkoumámí vám následně zprostředkujeme na našem serveru POŽÁRY.cz. Nevylučujeme, že pro porovnání podrobíme testům jiné čerpadlo E 603.
-swo-, -wap-