Červenomodré majáky už mohou hasiči využívat legálně, generální ředitelství HZS ČR pro ně vydalo technické podmínky
Zvláštním výstražným světlem modré a červené barvy mohou být od 1. října 2018 vybavena vozidla Ministerstva vnitra používaná policií, vozidla používána Hasičským záchranným sborem České republiky nebo jednotkami požární ochrany a vozidla poskytovatele zdravotnické záchranné služby.
Novinku je od 18. března 2019 na hasičských vozidlech možné legálně využít – Ministerstvo vnitra – generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky totiž vydalo technické podmínky pro světelnou část zvláštního výstražného zařízení u nově pořizovaných zásahových požárních automobilů (ZPA) a pro rekonstrukci světelné části zvláštního výstražného zařízení u ZPA již zařazených v provozu.
Na ZPA se umisťují světelné části zvláštního výstražného zařízení, které jsou homologovány podle EHK 65 (zvláštní výstražné svítilny) pro dvě úrovně svítivosti – základní intenzita je určena pro denní použití, snížená intenzita pro noční použití a podle EHK 10 (elektromagnetická kompatibilita).
Světelná část zvláštního výstražného zařízení musí být zapojena tak, aby na změnu intenzity okolního osvětlení reagovala vždy jako celek, a to buď automaticky, nebo prostřednictvím ovladače umístěného v dosahu řidiče.
Světelné zařízení vyzařuje v jeden okamžik pouze světlo jedné barvy, a to jedním ze čtyř způsobů.
1) ZPA se světelným zařízením vyzařujícím pouze světlo modré barvy na celém ZPA. Světelné zařízení je v tomto příkladu tvořeno integrovaným (distribuovaným) zařízením.
2) ZPA se světelným zařízením vyzařujícím střídavě světlo modré barvy na pravé straně a červené barvy na levé straně od podélné osy ZPA ve směru jízdy. Světelné zařízení je v tomto příkladu tvořeno kombinací rampy a vestavěných zařízení.
3) ZPA se světelným zařízením vyzařujícím střídavě světlo modré a červené barvy na celém ZPA. Světelné zařízení je v tomto příkladu tvořeno kombinací majáků a vestavěných zařízení.
4) ZPA se světelným zařízením vyzařujícím postupně světlo modré barvy na levé straně, modré barvy na pravé straně, červené barvy na levé straně a červené barvy na pravé straně od podélné osy ZPA ve směru jízdy. Světelné zařízení je v tomto příkladu tvořeno kombinací rampy a vestavěných zařízení.
U ZPA, jehož světelné zařízení vyzařuje světlo obou barev, je poměr mezi barvami, velikostí plochy a výkonem vždy 1:1.
Doplňkové svítilny
Doplňkové svítilny na ZPA jsou vzájemně synchronizovány, s výjimkou doplňkové svítilny umístěné na vnitřní straně předního okna kabiny osádky, která s ostatními doplňkovými svítilnami synchronizována není.
- V případech, kdy
- světelné zařízení vyzařuje pouze světlo modré barvy na celém automobilu (způsob 1),
- světelné zařízení vyzařuje střídavě světlo modré a červené barvy na celém automobilu (způsob 3)
- světelné zařízení vyzařuje postupně světlo modré barvy na levé straně, modré barvy na pravé straně, červené barvy na levé straně a červené barvy na pravé straně od podélné osy automobilu ve směru jízdy (způsob 4)
vyzařují doplňkové svítilny střídavě světlo modré a červené barvy na celém ZPA.
- Na ZPA, u kterého světelné zařízení vyzařuje střídavě světlo modré barvy na pravé straně a červené barvy na levé straně od podélné osy ZPA ve směru jízdy (způsob 2), vyzařují doplňkové svítilny střídavě světlo modré barvy na levé straně a červené barvy na pravé straně od podélné osy ZPA ve směru jízdy.
Doplňková svítilna na vnitřní straně předního okna kabiny osádky, je-li na ZPA umístěna, vyzařuje střídavě světlo modré a červené barvy.
Modré a červené doplňkové svítilny na ZPA mají mezi oběma barvami, velikostí plochy a výkonem vždy poměr 1:1.
Na ZPA mohou být umístěny doplňkové svítilny:
- jeden pár na přední straně,
- jeden pár na zadní straně,
- jeden pár na bocích (jedna svítilna na každém), a to v jejich přední části,
- jedna na vnitřní straně předního okna kabiny osádky.
ZPA určený pro záchranné a likvidační práce u mimořádných událostí na pozemních komunikacích může být formou výjimek zapsaných v technickém průkazu vybaven dalším párem doplňkových svítilen na přední straně a dalším párem doplňkových svítilen na bocích.
Jiná technická řešení světelné části zvláštního výstražného zařízení, než jsou uvedena v těchto technických podmínkách, podléhají samostatnému posouzení a schválení MV-GŘ HZS ČR. Není-li jiné řešení schváleno, není takovéto vozidlo způsobilé k provozu.
Přiložené soubory | |||
---|---|---|---|
TP-STS_20-2019_WEB.pdf | zobrazit online | 346 kB |