Čtvrtek 19. prosince 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičům SŽDC již pomáhá nová technika za bezmála 300 milionů korun

Nová technika pomáhá Hasičské záchranné službě Správy železniční dopravní cesty (HZS SŽDC). Loňská investice do pořízení nových vozidel a dalších speciálních zařízení dosáhla bezmála 300 milionů korun, financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.

Hasičská záchranná služba působí na železnici již 65 let. Plní nezastupitelnou úlohu při mimořádných událostech pro svoji mateřskou organizaci SŽDC a zároveň je součástí integrovaného záchranného systému. Drážní hasiči jsou rozděleni do čtrnácti jednotek napříč Českem.

Jednotky hasičské záchranné služby Správy železniční dopravní cesty za rok 2018 vyjely k 7 391 událostem. To je nejvyšší počet za posledních pět let, o 1 039 více než v roce 2017. Nejvíce je technických událostí, které jsou jejich hlavním pracovním úkolem – údržba a oprava železniční dopravní cesty.

K tomu, aby drážní hasiči byli akceschopní ve vykonávání specializovaných zásahů, musí disponovat odpovídající mobilní technikou. Krokem k naplnění tohoto cíle byl loňský nákup moderní hasičské techniky za rekordní částku blížící se 300 milionů korun.

Přečtěte siDrážní hasiči mají nové cisterny od Kobitu, šest prvovýjezdových a deset velkokapacitních Scanií

Tak vysokou investici jsme připravovali po celý rok 2017. Proběhlo mnoho výběrových řízení, výsledkem je, že jsme v roce 2018 zakoupili 48 kusů hasičské techniky. Šlo například o vyprošťovací speciály značky Scania, které jsou vybaveny těžkou hydraulickou sadou a unikátním manipulačním ramenem.

Součástí dodávek byly také cisternové automobilové stříkačky, kontejnerové nosiče, jeřáby, technické chemické automobily a další. Veškerá zařízení splňují požadavky příslušných vyhlášek Ministerstva vnitra, které stanovují technické podmínky požární techniky.

Poslední kusy dorazily k jednotkám na sklonku loňského roku a už teď absolvovala nová technika na dva tisíce ostrých výjezdů,

říká generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Toyota Hilux

Největší podíl mezi novou technikou tvoří čtrnáct lehkých technických automobilů na podvozku Toyoty Hilux, které mají za sebou již 294 výjezdů. Tento technický automobil slouží pro likvidaci následků větrných smrští a úpravu prostoru při ohrožení železniční dopravy.

Přečtěte siDrážní hasiči mají nové technické automobily Toyota Hilux, poslouží při likvidaci následků větrných smrští

Toyotu ve verzi Extracab s prodlouženou korbou pohání motor 2,4 D-4D spřažený s manuální 6stupňovou převodovkou. Samozřejmostí je pohon 4×4 v několika režimech. Hilux je v katalogové výbavě Activ, do České republiky se dodává až v pětimístné verzi.

Dodavatel je ale pro potřeby HZS SŽDC nechal vyrobit na zakázku. Všech čtrnáct jednotek je naplno využilo například při březnové větrné kalamitě Eberhard, kdy vyjížděly ke 142 událostem za jedinou směnu.

Vyprošťovací Scania

Nejzajímavějším novým kouskem ve vozovém parku je speciální osmikolový vyprošťovací automobil Scania od firmy KOBIT – THZ dovybavený hydraulickou rukou, která má při vyložení 18 metrů nosnost 2,5 tuny.

Přečtěte siHasiči Správy železniční dopravní cesty mají nové vyprošťovací speciály, Scanie pro ně vyrobil Kobit

Vyprošťovacím automobilem v takovém vybavení se v České republice mohou pyšnit jen drážní hasiči. Délka vozidla včetně radlice dosahuje 11,5 metru. Jeho celková hmotnost činí 32 tun, v soupravě to může být až 100 tun.

Tento vyprošťovací vůz vyjel k nehodě již šestkrát u jednotek z České Třebové a Přerova, u dalších je v zácviku.

Jeřáb Liebherr

Jeřáb Liebherr získalo do výbavy pět jednotek, po zácviku je v plném nasazení v Českých Budějovicích a Chebu. Mercedes Atego AP + chemický kontejner a plošina byly použity u 52 zásahů u pěti jednotek, chemický automobil FUSO vyjížděl osmnáctkrát.

Přečtěte siHasičská záchranná služba Správy železniční dopravní cesty převzala první jeřáb Liebherr

Mnoho automobilů ještě není v oběhu, každá jednotka musí absolvovat výcvik, než garážmistr schválí zařazení techniky do ostrého provozu. K tomu je potřeba najet kolem 100 km při kondičních jízdách a dokonale se seznámit s obsluhou stroje.

Investice budou pokračovat i v letošním roce.

Mým cílem je zajistit jednotkám drážních hasičů funkční podmínky pro nepřetržitý výkon jejich služby, zajistit jim akceschopnost a bezpečnost pro výkon zásahů, a to nejen na železnici.

Loni jsme investovali do mobilní techniky, letos přichází na řadu rekonstrukce a výstavba hasičských stanic v Chebu, Nymburce a Českých Budějovicích.

A v souladu se strategií SŽDC a vytvořenými akčními plány připravuje HZS podle své schválené interní koncepce projekt na vytvoření celostátního operačního a informačního střediska, práce máme před sebou více než dost,

dodává Jiří Svoboda.

Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
Sdílet