Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Vyprošťovací automobil Scania mají hasiči v Plzni i díky městu a Fondu zábrany škod

Hasičský záchranný sbor Plzeňského kraje disponuje novým vyprošťovacím automobilem na podvozku Scania G500. Na financování vozu za 15 683 976 korun včetně DPH se podílelo dvěma miliony statutární město Plzeň, zbylé náklady nesla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod. Automobil hasičům dodala firma EverLift.

Podvozek

Automobil je postaven na čtyřnápravovém podvozku Scania G500 B8×6HZ. Poháněna jsou standardně kola zadních náprav, pohon druhé přední je připojitelný. Všechny tři poháněné nápravy jsou vybaveny uzávěrkou diferenciálu, mezi zadními je navíc diferenciál mezinápravový. Na všech nápravách je zesílený stabilizátor.

O pohon se stará řadový přeplňovaný šestiválec o objemu 12 740 cm3 a výkonu 367 kW, který je spřažen s automatizovanou převodovkou bez spojkového pedálu, pomocný pohon je zapínán z kabiny řidiče. Nechybí ani terénní redukce.

Na levé straně třímístné kabiny je u dveří řidiče sdružená zásuvka pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox-Air, která se po nastartování samočinně odpojí.

Pro spojení slouží dvě vozidlové radiostanice – analogová i digitální. V dosahu spolujezdce je výjezdový tablet, nechybí kamera pro záznam jízdy. Řidič má k dispozici displej s výstupem z couvací kamery – ta je vyhřívaná a odolná proti tlaku i vodě. Kamera kromě automatického zapnutí při zařazení zpátečky umožňuje i manuální spuštění.

Za sedadly je úložný prostor pro zásahové oděvy a zásahové přilby. Nechybí trojice dobíjecích úchytů pro ruční svítilny.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.

Automobil je dlouhý 10 500 mm, široký 2 550 mm a vysoký 3 950 mm. Jeho provozní hmotnost je 30 900 kg, nejvyšší přípustná pak 44 000 kg.

Vyprošťovací nástavba

Vyprošťovací nástavba EMPL je tvořena vyprošťovacím ramenem s teleskopickou vidlicí sloužící k vyprošťování a odtahu všech typů automobilů – tedy jak osobních, tak nákladních i autobusů.

Nosnost teleskopické vidlice při odtahu je 7,5 tuny při 80 km/h a vzdálenosti 3,8 metru od středu zadní nápravy VYA po střed kola vlečeného vozidla.

Hlavní rameno je osazeno dvěma hydraulickými navijáky, každý z nich disponuje tažnou silou 200 kN. Oba navijáky lze používat samostatně i souběžně.

Nosnost hlavního vyprošťovací ramene je 30 tun a je zvedáno dvěma hydraulickými vál­ci.

Vyprošťovací nástavba je plně ovládána dálkovým rádiovým ovládáním.

Karoserie nástavby je z nerezavějící oceli, olepená plechem.

Hydraulický nakládací jeřáb

Hydraulický nakládací jeřáb (HNJ) Fassi F820RA.2.28 xhe-dynamic zvedne na maximálním možném dosahu 20,6 metrů stále ještě 2 740 kg. Na 2,8 metrech vyložení zvedne břemeno o hmotnosti 21 500 kg, což odpovídá 69 tunometrům.

HNJ je vybaven vlastním navijákem o výkonu 3 000 daN. Ten má automatické odvíjení lana, které zabezpečuje konstantní vzdálenost mezi kladkou a hákem na konci lana, bez ohledu na délku vyložení.

Dále je vybaven nakládacím křížem o nosnosti 3,5 tuny s automatickým vyvažováním těžiště automobilu.

Celý HNJ včetně navijáku a podpěr je plně ovládán dálkovým rádiovým ovládáním.

Osvětlení bezprostředního okolí automobilu zajišťují LED světla na obou bocích a zadní části karoserie nástavby.

Ve vybavení je pro základní očistu 40litrový kanystr s vodou a ofukovací pistole na tlakové hadici.

Sdílet