DEZA zakoupila pro svou podnikovou jednotku kombinovaný hasicí automobil na podvozku Tatra Phoenix, dodala ho firma THT Polička
Hasičský záchranný sbor podniku DEZA Valašské Meziříčí zařadil do svého vozového parku nový kombinovaný hasicí automobil na podvozku Tatra 158 Phoenix. Vůz, který dodala firma THT Polička, nahradí dosluhující KHA Tatra 815 s nástavbou firmy Rosenbauer.
Podvozek
Vůz je postaven na třínápravovém šasi Tatra 158–8P6R33 modelové řady Phoenix. Motor Paccar MX-11 o výkonu 320 kW splňuje emisní normu Euro VI a pohání skrze plně automatickou převodovku Allison 4500 s hydrodynamickým měničem kola zadních náprav. Pohon přední nápravy je připojitelný, na první a poslední nápravě jsou zkrutné stabilizátory.
Převodovka je vybavena pomocným pohonem pro požární čerpadlo, při jeho zařazení může jet Phoenix rychlostí až 10 km/h.
Kabina osádky je dvoumístná, vybavená nezávislým naftovým topením. Ve dvou dobíjecích úchytech najdeme přenosné svítilny PELI, v dalších dvou ruční analogové radiostanice Motorola.
V dosahu velitele je přichycen přenosný pracovní světlomet s 3metrovým krouceným kabelem. Řidič má ve svém zorném poli displej couvací kamery, ta je vyhřívaná a odolná proti prachu i vodě.
O dobíjení a konzervaci akumulátorů se stejně jako o doplňování tlakového vzduchu stará zásuvka Rettbox-air. Ta je umístěna na levém boku vozu a po nastartování se samočinně odpojí.
Nástavba
Nástavba vozu je modulová a sestává ze tří částí. Přední a zadní skříně jsou sešroubovány z hliníkových profilů a olepeny plechem. Mezi nimi je uložena nádrž na hasivo z nerezavějící oceli.
Ta pojme 6 000 litrů vody a 2 500 litrů pěnidla, její přepad je uzpůsoben pro plnění dvěma hadicemi A110 při tlaku 10 barů. Zbývající množství hasiva v nádržích signalizují LED stavoznaky na obou bocích vozu.
Prostory pro příslušenství a obsluhu jsou na obou bocích kryty hliníkovými roletkami s podélným madlem, obslužný panel čerpadla je přístupný nahoru výklopnými dveřmi.
Pro osvětlení bezprostředního okolí automobilu jsou na obou bocích a zadní části nástavby LED světlomety. Místo zásahu lze nasvítit pneumaticky výsuvným teleskopickým stožárem se čtyřmi 80W LED světlomety. Ty jsou napájeny z 24V podvozkové elektrické soustavy automobilu.
DEZA, a. s. Valašské Meziříčí zpracovává černouhelný dehet a surový benzol, vedlejší produkty z koksování uhlí, ze kterých vyrábí celou řadu produktů s širokým uplatněním. Látky vyráběné v Deze nacházejí široké použití v každodenním životě.
Voda a pěna
Čerpací zařízení dosahuje jmenovitého výkonu 4 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů; ve vysokotlakém režimu – tedy 40 barů – pak 250 litrů za minutu. Prostor s čerpadlem je vyhříván nezávislým vytápěním.
Systém automatické tlakové regulace je zajišťován pomocí samostatné jednotky CMFD 30 a modulu REGA, pro jejichž provoz není potřeba řídit celou nástavbu CAN sběrnicemi.
Všechna potrubí jsou zhotovena z nerezavějící oceli.
Přiměšovací zařízení je vybaveno elektronickou regulací, která umožňuje volit rozsah po 0,1 % od 0 až po 6 %. Procento přimísení je nezávislé na okamžitém tlaku, průtoku na výstupu čerpadla a viskozitě pěnidla.
Prášek
Práškové hasicí zařízení je tvořeno dvěma nádržemi na 750 kg s hasicím práškem Monnex typu BC. Výtlačným plynem je dusík ve dvou 80litrových lahvích.
Zařízení pro zásah tvoří průtokové navijáky s elektrickým pohonem a 50metrovou hadicí s práškovou proudnicí na obou bocích vozu.
Lafetové proudnice
Na horní pochůzné plošině nástavby je dvojice lafetových proudnic. Zadní – Alco APF 3-DCSW 45/5-DC – slouží pro zásah vodou a pěnou. Její průtok je 4 000 litrů za minutu a délka účinného dostřiku 50 metrů. Je ji možné ovládat dálkově nebo ručně.
Prášková lafetová proudnice dokáže dodávat 15 – 40 kg prášku za sekundu. I tu lze ovládat buď dálkově a nebo ručně.
Rozměry a hmotnosti
Tatra je dlouhá 10 100 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 500 mm. Její světlá výška je 300 mm, brodit dokáže v klidné vodě až do hloubky 800 mm. Provozní hmotnost automobilu je 16 500 kg, celková pak 26 000 kg.