Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči ve Starém Sedlišti mají cisternu Renault, do obce na Tachovsku ji dodal WISS Czech

V sobotu 13. dubna 2019 se uskutečnilo slavnostní předání nového hasičského vozidla CAS 20/2000/120 – M1R, Renault D13 MED 4×2 jednotce SDH obce Staré Sedliště.

Cisternu dodala nástavbařská firma WISS Czech dne 20. prosince 2018 za 4 656 564 Kč včetně DPH. Po nezbytném zaregistrování vozidla do systému IZS a samotném zaškolení a výcviku členů JSDHO byla cisternová automobilová stříkačka dne 7. dubna 2019 oficiálně zařazena do výjezdu.

Slavnostní zahájení provedl velitel jednotky pan Jiří Vacek a v úvodu nechal minutou ticha vzpomenout na dlouholetého a nejstaršího člena SDH Staré Sedliště pana Josefa Chejnovského, který zesnul 9. dubna 2019 ve věku nedožitých 78 let.

Následně přivítal hosty, kterými byli starostka obce Staré Sedliště Mgr. Jitka Valíčková, ředitel HZS Plzeňského kraje, územního odboru Tachov, plk. Ing. Přemysl Kosina, projektová manažerka Mgr. Markéta Zabloudilová, kronikář obce Labuť JUDr. Václav Hurych, tachovský farář Mgr. Václav Vojtíšek, redaktorka Tachovského deníku paní Jaroslava Hohlová, zahraniční dobrovolní hasiči ze slovenského Prešova a německého Bärnau a dále hasiči z Labutě, Nového Sedliště, Tachova, Stráže, Halže a Přimdy.

V krátkém projevu zmínil, že je to poprvé v celé historii trvání hasičů ve Starém Sedlišti, kdy místní hasiči disponují zbrusu novým zásahovým vozidlem, který zakoupila obec Staré Sedliště z vlastního rozpočtu.

Jednalo se o dlouholetý proces, kdy se zvažovalo, jakým způsobem nahradit dosluhující a již nevyhovující zastaralou techniku DA 12 – Avia A31.

Po všech úvahách, jednáních, návštěvách, přípravách a dalších náležitostí s tím spojených se zastupitelstvo obce v čele se starostkou obce nakonec rozhodlo schválit variantu nákupu nového vozidla, a za to jim patří obrovské poděkování.

Poděkování patří též firmě KE Ostrov – Elektrik, závod Staré Sedliště, která přispěla finanční částkou 50.000 Kč, firmě AGROKLAS Staré Sedliště, která přispěla finanční částkou 20.000 Kč, Sboru dobrovolných hasičů Staré Sedliště, který přispěl finanční částkou 30.000 Kč a firmě Promont logistik Staré Sedliště, která zajistila bezplatnou dopravu technických prostředků do výrobního závodu WISS Czech pro zabudování do nástavby CAS.

Poté členové zásahové jednotky naposled odjeli se starou Avií a za zvuku sirény a potlesku všech přítomných přijeli s technikou novou.

Po aktu žehnání vozidlu tachovským farářem Václavem Vojtíškem bylo vozidlo v celé své kráse představeno i přítomné veřejnosti.

Podvozek cisterny

O pohon automobilu se stará vznětový řadový 6válec s maximálním výkonem motoru 206 kW při 2100 ot./min. Emisní norma EURO VI. Cisterna v konfiguraci 4×2 je vybavena převodovkou OPTITRONIC a automatizovanou spojkou, má 6 synchronizovaných rychlostí vpřed a 1 vzad.

Diferenciály hnacích náprav jsou vybaveny uzávěrkou.

Cisterna vykazuje zvýšenou odolnost proti účinkům sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde tyto nejsou chráněny podvozkovou částí.

Pro zvýšení odolnosti jsou použity ochranné návleky, které dlouhodobě odolávají teplotě 200 °C a po dobu 15 minut odolávají teplotě 1000 °C.

Zadní část požární účelové nástavby je v prostoru rámu podvozku vybavena tažným zařízením pro brzděný přívěs o hmotnosti 3 500 kg.

O dobíjení a konzervaci akumulátorů spolu s doplňováním tlakového vzduchu se stará zásuvka Rettbox-air. Ta se po nastartování samočinně odpojí.

Nástavba cisterny

Karoserie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií svařování a lepení.

Nádrž na hasivo je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny s objemem nádrže na vodu 2000 litrů a pěnu 120 litrů. Množství hasiva je signalizováno LED stavoznaky na obou bocích nástavby.

Cisterna je v prostoru mezi kabinou a účelovou nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem o výšce 5 metrů se čtyřmi světlomety LED 24 V. Naklápění světlometů podle vodorovné osy a otáčení osvětlovacího stožáru podle svislé osy v rozsahu nejméně 0 – 360° je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem.

Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy. Napájení osvětlovacího stožáru je z elektrické soustavy CAS 24 V.

V pravé zadní části účelové nástavby je průtokový naviják s elektrickým pohonem pro zpětné navíjení, 60metrová vysokotlaká hadice a vysokotlaká proudnice PROTEK pro hašení vodou a pěnou.

V zadní části účelové nástavby se nachází požární bronzové dvouplášťové vyhřívané čerpadlo RUBERG. V prostoru obsluhy je rovněž umístěn reproduktor a mikrofon vozidlové radiostanice.

Mimo základních technických prostředků požární ochrany je CAS vybavena motorovou pilou Stihl, elektrocentrálou Heron, elektrickým kalovým čerpadlem HCP a motorovým kalovým čerpadlem Honda.

Kabina cisterny

Kabina je šestimístná, vybavená nezávislým topením na chodu motoru a jízdě a klimatizací. Opěradla druhé řady sedadel mají možnost (při vyjmutí dýchacích přístrojů z držáků) sklopení bočních polstrovaných opěradel, a tím vytvoření celoplošného zádového opěradla.

Je vybavena vozidlovou analogovou radiostanicí Motorola DM 2600. V dobíječích jsou umístěny 4 kusy ručních radiostanic Motorola. Ve čtyřech dobíjecích úchytech se nachází ruční svítilny Survivor C4 LED ATEX Li-Ion od výrobce STREAMLIGHT.

Vozidlo je vybaveno záznamovou kamerou TrueCam A7s, couvací kamerou Dometic, měničem napětí z 24V DC na 230V AC a autorádiem.

Cisterna je dlouhá 7 200 mm, široká 2 550 mm a vysoká 2 840. Celková hmotnost je 13 000 kg.

Jiří Vacek
velitel jednotky

Foto: Pavel Procházka, Václav Hurych, Zuzana Vacková
Sdílet