Drážní hasiči v Ostravě a Plzni disponují Ategem s nosičem kontejnerů, nakládacím jeřábem, chemickým kontejnerem a pracovní plošinou
Unikátní technikou v rámci České republiky disponují hasiči Správy železniční dopravní cesty. U jednotek v Ostravě a v Plzni přibyl do vozového parku kontejnerový nosič Mercedes-Benz Atego s chemickým kontejnerem a plošinou. Pořizovací cena soupravy je 9 676 370 včetně DPH.
Podvozek
Nosič kontejneru je postaven na podvozku Mercedes-Benz Atego 1527 AF s pohonem všech kol a rozvorem 4 160 mm.
Šestiválcový přeplňovaný agregát dosahuje výkonu 200 kW a splňuje emisní normu Euro VI, převodovka je automatizovaná.
Vozidlo je vybaveno dvěma couvacími kamerami. Jedna je standardně na zadní části samotného podvozku, druhá pak za hydraulickou rukou a sloužící ke kontrole najíždění pod plošinu. Další kamera sleduje provoz před vozidlem a je uchycena na čelním skle, spouští se automaticky po nastartování.
Dvoumístná kabina je vybavena zásahových tabletem o úhlopříčce 9,7" se softwarem Tereza, který slouží mimo jiné k případné náhradě spojení s operačním informačním střediskem, navigaci, odesílání fotografií a kódů typických činností – tedy statusů.
Dvojice ručních radiostanic Motorola GP340 v provedení EX je upravená pro použití s maskou s integrovaným interkomem.
Prostor kolem vozidla a nad rámem je osvětlen pomocí LED světel.
Na pravém boku Atega je hliníková skříň na uložení vázacích prostředků, pneumatických hadic a elektrických kabelů. Nad levým zadním kolem je uchycen žebřík k přístupu do kontejneru.
O dobíjení a konzervaci akumulátorů se stejně jako o doplňování tlakového vzduchu stará sdružená zásuvka Rettbox-air, která se po nastartování samočinně odpojí.
Podvozek je vybaven nádrží s hydraulickým olejem a čerpadlem, které jsou využívány jak hydraulickou rukou, tak kontejnerovým nakladačem i plošinou.
Kontejnerový nakladač
Jednoramenný teleskopický nosič kontejnerů CTS 08–37-S-PRO o výkonu 8 tun je určen pro manipulaci, přepravu a sklápění vzad vanového kontejneru, včetně překládání na přívěs. Úhel sklápění je 53 °.
Ovládání mechanismu je řešeno pneumatickým ovladačem z kabiny, včetně blokování funkcí proti nepovoleným manipulacím – posunu teleskopu zajištěného a sklápěného kontejneru. Vnější nouzové ovládání je na rozvaděči na podvozku.
Zajišťování kontejneru je hydraulické s ovladačem a signalizací v kabině.
Hydraulický nakládací jeřáb
Za kabinou je namontován hydraulický nakládací jeřáb HMF 1320 K4 RC KX+. Ten je obsluhován rádiovým dálkovým ovladačem a je vybaven proporcionálními regulačními ventily DANFOSS pro vysokou rychlost, intenzivní používání a velmi přesné ovládání.
Maximální nosnost jeřábu je 2 440 kg při vyložení 4,4 metru, na vzdálenosti 12,7 metru uzvedne břemeno o hmotnosti 720 kg.
Úhel otáčení je 420 °, na výložníkovém rameni je pracovní LED světlomet.
Hydraulicky ovládané podpěry zaberou při maximálním vyložení šířku 5 600 mm. Hydraulické hadice jsou vedeny vnitřkem sloupu, kde jsou chráněny a tudíž nedochází ke tření. Elektronický monitorovací systém podpěr CYL hlídá kontakt se zemí.
Teleskopická plošina
Teleskopická kontejnerová pracovní plošina Rothlehner B 230T dosahuje pracovní výšky 23 metrů. Maximální stranový dosah je 13,15 metrů. Otáčet s ní lze v rozsahu 450 °.
Konstrukce pracovní plošiny umožňuje nezávisle používat požární kontejnerový automobil k převážení kontejnerů, nástavba je uzpůsobena jako samostatná a snímatelná. Sejmutí a nasazení plošiny je snadné a časově nenáročné i pro jednu osobu.
V přední části nástavby je otočně umístěna věž, na které je upevněno ocelové čtyřdílné teleskopické rameno. Na konci ramene je připevněn pracovní koš pro dvě osoby s nosností 250 kg.
Pracovní koš je při pohybech obou ramen hydraulicky vyrovnáván. Na rameni je připevněn otočně a může se ve vodorovné rovině otáčet v rozsahu ±90 °. V pracovním koši je umístěna zásuvka 230 V, napájená je z cizího zdroje nebo ze střídače 2 500 W. Měnič napětí je součástí podvozku. Podlaha koše je vybavena gumovou rohoží.
Ovládání nástavby je možné provádět plně proporcionálním řízením jednotlivých pohybů jak z koše, tak z podvozku. Elektrické joysticky jsou umístěny v ochranných boxech, umožňují obsluze provádět všechny pohyby přesně a citlivě.
Základní rám plošiny je svařen z ocelových profilů, je chráněn zinkováním a vrchním nástřikem na podvozky. Všechny povrchově chráněné díly jsou navíc převoskovány. Dutiny rámu jsou chráněny voskem nanášeným pomocí tlakového bezvzduchového stříkání.
Podlahy plošiny jsou vyrobeny z hliníkového slzičkového plechu.
Ovládání opěr je umístěno na podvozkové části. Je možné ovládat každou opěru jednotlivě a snadno plošinu vyrovnat i na nerovném povrchu.
Pohon plošiny je zajištěn čerpadlem z převodovky motoru podvozku. Pohon lze kdykoli startovat a vypínat tlačítkem START/STOP motoru přímo z koše. Nouzové spouštění je zajištěno manuálně ovládaným čerpadlem.
Teleskopické sekce jsou speciálně profilovány pro vyšší tuhost konstrukce. Zdvihací válec je umístěn na chráněném místě pod teleskopem a všechny hadice jsou vedené uvnitř teleskopu.
Každá sekce teleskopu je standardně vybavena stíracími kartáči, které zabraňují pronikání nečistot dovnitř výložníku.
Plošina se při nasazování na podvozek spustí pomocí ručních předních opěr a pomocí vlastních zadních hydraulických opěr na podvozek, který lze s nástavbou plošiny propojit hydraulicky a elektricky na dvou nezávislých místech. Po vlastním propojení plošiny s kontejnerovým podvozkem a složení manuálních „odstavných" předních opěr se pro ustavování plošiny používají i opěry hydraulického nakládacího jeřábu.
Hydraulická ruka a plošina jsou vybaveny tzv. hlídáním mrtvého úhlu, aby nedošlo například k nárazu plošiny do jeřábu.
Kontejner pro vestavbu chemické výbavy
Karoserie nástavby je montovaná ze speciálních hliníkových profilů za pomoci prizmatických šroubovaných spojů s oplechováním hliníkovým plechem při použití technologie lepení. Pomocný rám karoserie upevněn k rámu kontejneru.
Ocelový rám kontejneru je vybaven dvěma podélníky a pogumovanými rolnami pro odložení kontejneru na vnitřní podlahy.
Úložné prostory kontejneru jsou na obou bocích uzavřeny v přední části dvěma uzamykatelnými hliníkovými roletami, v zadní části vyklápěcími dveřmi kombinovanými se sklopnými nájezdy.
Zadní stěna kontejneru je v celé šířce tvořena vyklápěcími dveřmi s pomocnými plynovými tlumiči.
Součástí vyklápěcích dveří je i sklápěcí žebřík, který slouží pro výstup na střechu kontejneru jak v přepravní poloze, tak při jeho odložení. Střecha kontejneru je pochozí, vybavená záchytnými oky pro připevnění materiálu.
Akumulátory v kontejneru jsou při odstavení dobíjeny společně s podvozkem přes zásuvku Rettbox-air, pří jízdě se dobíjejí z alternátoru vozidla.
Kontejner je vybaven obrysovým osvětlením, osvětlením okolí a modrým výstražným osvětlením. Tato světla se zapínají společně s podvozkovými. Při odstavení je možné ovládat osvětlení i z vnějšku kontejneru.
Kontejner je přizpůsoben pro využití i při naložení na podvozku. Ze země je možné vyjmout prostředky na zastavení úniku, sorbenty a prostředky na ochranu zasahujících hasičů.
Kontejner je vybaven všemi prostředky k zastavení úniku i následnému přečerpání nebezpečné látky a dekontaminaci, v zadní výklopné části je prostorová rezerva.
Na ochranu zasahujících při dlouhých přečerpávacích pracích slouží mimo jiné filtrační masky s filtry na látky Cl, H2S, Co, HCn, HCl,SO2, NH3,N2O, CH3I a Hg.
Kontejner je vybaven záchytnými nádobami o celkovém objemu 5 000 litrů.
Zvláštní poděkování za realizaci složité zakázky patří řediteli HZS SŽDC, s.o. panu Ing. Davidu Soukupovi a Správě železniční dopravní cesty, státní organizace za poskytnutí finančních prostředků. Rovněž společnosti Rothlehner pracovní plošiny s.r.o., zejména panu Zbyňku Tomáškovi a Jaroslavu Junkovi, za vstřícnost a profesionální přístup.