Středa 3. července 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Šestimístné Iveco Daily pro jednotku z Nové Vsi dodala firma Mototruck, dopravní automobil veze i vodu

Dne 27. 4. 2019 bylo slavnostně posvěceno nové zásahové vozidlo jednotky sboru dobrovolných hasičů Nová Ves, která katastrálně spadá pod město Frýdlant nad Ostravicí. Akt byl uspořádán v rámci oslav 85. výročí založení sboru dobrovolných hasičů Nová Ves.

Nové Iveco Daily bylo zařazeno do výjezdové činnosti již v prosinci 2018 a proto bylo svěcení již jen formalitou v rámci „užívání“ automobilu.

Slavnostního obřadu se zúčastnili samozřejmě především všichni členové zásahové jednotky, ale také starostka města paní RNDr. Helena Pešatová, zástupce HZS Moravskoslezského kraje pan mjr. Ing. Jan Němeček, zástupce okresního sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska pan Dalibor Velčovský, zástupci okolních a družebních sborů a v neposlední řadě zástupce firmy Mototruck, která vozidlo zhotovila.

V rámci odpoledního programu byly divákům předvedeny jak dynamické tak statické ukázky zásahové techniky, především činnosti spojené s akceschopností nového automobilu.


Jednotka sboru dobrovolných hasičů z Nové Vsi je zařazena do kategorie JPO V. Od roku 2008 sloužil jednotce Ford Transit, který byl zakoupen jako nový a byl náhradou za vysloužilou Avii.

Po deseti letech provozu však v jednotce vyvstala potřeba využívat více prostředků, především izolační dýchací přístroje, agregáty a podobně. Velkou nevýhodou byla samozřejmě absence vody.

Vzhledem k finanční i prostorové náročnosti cisternových automobilových stříkaček nakonec zastupitelstvo schválilo nákup nového dopravního automobilu, který by dané problémy vyřešil.

Hasiči se s koncepcí vozu inspirovali nejen z hasičské praxe, ale také z vozidel, které byly zhotoveny pro jednotky především na Slovensku. Jasnou představu hasičů pak realizovala firma Mototruck.

Toto vozidlo je cestou pro kategorie JPO V, které mají zájem a důvod být vybaveny nad rámec vyhlášky. Je vybaveno pro prvotní zásah, a pro případy, kdy jednotka řeší událost samostatně (odstranění stromu, čerpání vody, …).

Podvozek

Iveco Daily 60C18D o nosnosti 6 000 kg a pohonem zadních kol je osazeno motorem o výkonu 132 kW. Nechybí uzávěrka diferenciálu.

Na levé straně vozidla je zásuvka pro dobíjení a konzervaci akumulátorů.

Kabina je šestimístná, mezi řidičem a velitelem je box, který slouží pro dobíjení ručních radiostanic a svítilen, ze zadní strany jsou v něm uloženy dva dýchací přístroje.

Kabina je vybavena analogovou vozidlovou radiostanicí. Na palubní desce je umístěn panel, kterým se ovládá osvětlení vozidla, topení v nástavbě a který signalizuje otevření rolet, podest a vysunutí osvětlovacího stožáru.

Přední část vozidla je vybavena lanovým navijákem Superwinch se syntetickým lanem o tažné síle 3,5 kN a délce 21 m. Tento naviják je skryt pod SPZ.

Nástavba

V nástavbě je 1000litrová plastová nádrž, která je částečně zapuštěná v rámu podvozku. Nádrž je vybavena přepadem, vypouštěcím ventilem umístěným v zadní části vozidla pod čerpadlem a dvěma stavoznaky – elektronickým umístěným u čerpadla a vodní trubicí vzadu na nádrži.

Vůz využívá čerpadlo PH Alfa, které je napojeno na nádrž odpojitelnou savicí, výtlačné hrdlo je směřováno na záď vozidla. Je možné uzavřít nádrž a čerpadlo využít mimo automobil.

Veškeré agregáty jsou uloženy na výsuvných platech.

Nástavba je vybavena osvětlovacím pneumatickým stožárem, který je možné vysunout do výšky 4,5 metru. Ovladač je možné odpojit od kabelu a přes Wi-Fi ovládat stožár až ze vzdálenosti 10 metrů od vozidla. Pokud je stožár vysunut, nelze vozidlo rozjet.

U čerpadla je umístěn mikrofon a reproduktor ke komunikaci přes vozidlovou radiostanici.

Nástavba je vyhřívaná pomocí naftového topidla. Na střeše vozidla je uchycen nastavovací žebřík, savice a je zde umístěn box na ženijní nářadí a jiné prostředky.

Za financování vozidla i finanční podporu jednotky a sboru je potřeba poděkovat městu Frýdlant nad Ostravicí.

Sdílet