Dobrovolní hasiči v Litvínově mají novou cisternu od Kobitu i díky nedalekému Unipetrolu
Dobrovolní hasiči v Litvínově v pondělí 24. června 2019 převzali zcela novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania, kterou do města na Mostecku dodala firma Kobit – THZ.
Město Litvínov spolu s rafinérskou a petrochemickou skupinou Unipetrol podepsalo v roce 2018 darovací smlouvu v hodnotě 2 850 000 korun. Unipetrol uvedenou částkou přispěl na nákup nové cisternové automobilové stříkačky pro jednotku sboru dobrovolných hasičů města Litvínova.
Dobrovolní hasiči tak získali požární vozidlo za přibližně 7 milionů, přičemž zbývající částku doplatilo město z fondu rozvoje a rezerv.
Děkujeme Unipetrolu za finanční podporu, která nám pomohla zakoupit tolik potřebné hasičské auto a vylepšit tím vybavenost hasičské zbrojnice.
Věříme, že spolupráce na úseku bezpečnosti a krizového řízení bude s Unipetrolem pokračovat i nadále,
říká k podpoře ze strany Unipetrolu Kamila Bláhová, starostka města Litvínov.
V říjnu loňského roku jsme společně podepsali darovací smlouvu, která přispěla k nákupu nového vozu, a jsem rád, že se podařilo auto tak rychle vyrobit a předat,
doplňuje Tomáš Herink, člen představenstva skupiny Unipetrol zodpovědný mimo jiné za řízení ochrany zdraví a procesní bezpečnosti a HZS.
Jednotka sboru dobrovolných hasičů města Litvínova vznikla v roce 1999 a navazuje na dlouhou tradici litvínovských hasičů, jejichž mateřská organizace Český sbor dobrovolných hasičů vznikla v roce 1924. Její aktuální početní stav je 14 členů.
Jednotka zasahuje ve správním území města Litvínova (obec s rozšířenou působností) a na pokyn Krajského operačního a informačního střediska Hasičského záchranného sboru zasahuje podle Plánu pokrytí Ústeckého kraje. Úzce spolupracuje se všemi složkami IZS umístěnými na správním území Litvínova.
Jejími partnery jsou Hasičský záchranný sbor Ústeckého kraje a také vnitrofiremní hasičský záchranný sbor společnosti Unipetrol, který se stará o bezpečnost v areálu chemického závodu v Záluží u Litvínova a aktivně se podílí na řešení nebezpečných situací i mimo areál.
Podvozek
Cisternová automobilová stříkačka je postavena na šasi Scania P440 B4×4HZ o rozvozu 4 550 mm a je osazena prodlouženou kabinou pro mužstvo CrewCab CP31L. Obě nápravy jsou osazeny stabilizátorem, diferenciály disponují uzávěrkou.
Vůz je poháněn řadovým třináctilitrovým šestiválcem DC13 153 o výkonu 324 kW a krouticím momentu 2 300 Nm, který splňuje emisní normu Euro 5. Dvanáctistupňová automatizovaná převodovka GRS905R se systémem Opticruise je doplněna hydrodynamickým retardérem a je dodána ve verzi bez spojkového pedálu.
Scania je u dveří řidiče vybavena samostatnou 24V zásuvkou HELLA pro dobíjení akumulátorových baterií a samostatným přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu z vnějšího zdroje.
V šestimístné kabině je kromě nezávislého naftového topení rovněž klimatizace. Pro spojení slouží digitální terminál TPM 700.
V opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů. Ve čtyřech dobíjecích úchytech jsou ruční svítilny, v dalších šesti pak ruční radiostanice.
Ve střední horní části je umístěna úložná police přes celou šíři kabiny přístupná zezadu. Ve spodní části je uzpůsobena pro zavěšení páteřové desky.
V dosahu velitele je ruční pracovní světlomet s kabelem o délce 3 m, napojený přes zásuvku na elektrickou soustavu CAS.
Přední část je v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým navijákem RHINO 12 s tažnou sílou ve vodorovné rovině 51 kN a 30metrovým lanem.
Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.
Nástavba
Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Na pochůzné střeše je přípojný prvek pro lafetovou proudnici.
Nádrž na hasivo je vyrobena z laminátu typu GFK a tvoří ji nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo. Ty pojmou 4 000, respektive 240 litrů.
Čerpací zařízení THZ 3000 dosahuje při tlaku 10 barů jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu, ve vysokotlakém režimu pak 250 litrů za minutu. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.
CAS je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus, s následujícími funkcemi:
- signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
- ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné oranžové rampy na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky.
Nástavba je osazena osvětlovacím stožárem TVS-01 se čtyřmi 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 20 000 lm. Stožár je napájen z podvozku automobilu.
Zadní část nástavby je vybavena kamerou pro sledování prostoru za vozem. Kamera je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě a zobrazovací část o velikosti 5“ je umístěna v zorném poli řidiče.
Skupina Unipetrol je největší rafinérskou a petrochemickou společností v Česku. Zaměřuje se na zpracování ropy a na výrobu, distribuci a prodej pohonných hmot a petrochemických produktů – zejména plastů a hnojiv.
Ve všech těchto oblastech patří k významným hráčům na českém i středoevropském trhu. Do skupiny Unipetrol spadají rafinérie a výrobní závody v Litvínově a Kralupech nad Vltavou, společnost Paramo se značkou Mogul v Pardubicích a Kolíně, neratovická společnost Spolana a dvě výzkumná centra v Litvínově a Brně.
Součástí Unipetrolu je i síť čerpacích stanic Benzina, která je s počtem 413 stanic největším řetězcem v Česku. Unipetrol je v České republice jedna z největších firem z hlediska obratu.
Za loňský rok utržila přes 130 miliard Kč a zaměstnává více než 4 700 lidí. V roce 2005 se Unipetrol stal součástí skupiny PKN Orlen, která je největším zpracovatelem ropy ve střední Evropě.