Do Desné v Jizerských horách dorazila ke 145. výročí místních hasičů nová Scania od firmy WISS Czech
Novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania dodala hasičům obce Desná firma WISS Czech. Automobil za 7 128 473 korun včetně DPH byl spolufinancován z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.
Slavnostní předání proběhlo v rámci oslav 145. výročí hasičů v Desné v Jizerských horách dne 6. července 2019.
Získání nové cisterny
V roce 2017 hasiči požádali prostřednictvím starosty města Desná Jaroslava Kořínka o podporu při pořízení nové cisterny pro místní jednotku.
Město akceptovalo požadavek a následně rada i zastupitelstvo odsouhlasili podání žádosti o dotaci na pořízení nové cisterny ve výši 2,5 milionu korun z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů s dofinancováním do částky sedmi milionů korun z rozpočtu města Desná.
Po mnoha letech tak došlo k omlazení výjezdového vozového parku novou cisternovou automobilovou stříkačkou, která nahradí 33 let starou prvovýjezdovou Liazku.
Podařilo se tedy vše dotáhnout do zdárného konce.
Historie techniky v Desné
Od roku 1969 byly v Desné prováděny hasební práce za pomoci výjezdové CAS 16 V3S s 3 500 litry vody v nádrži, která byla garážována ještě ve staré hasičárně za poštou.
Ta byla se stoupajícími nároky na rychlost zásahu roku 1980 nahrazena cisternovou automobilovou stříkačkou CAS 25 Škoda 706 RTHP, která byla z Vysokého Mýta přivezena jako úplně nové vozidlo.
Roku 1998 byla do Desné přivezena CAS K25 Liaz bývalé firmy SEBA Plavy. Po uvolnění místa v garáži prodejem Škody 706 byla do Desné přemístěna v roce 2005 Tatra 815 4×4, o kterou hasiči zažádali a od HZS získali bezúplatným převodem. Tato cisterna sloužila 6 let a před generální opravou nástavby prvovýjezdové Liazky ve firmě KOMET Pečky v roce 2011 byla prodána.
Mimo těchto cisteren od počátku historie sboru jezdila v Desné řada dalších vozidel, jako starý Mercedes – nákladní valník, Walter – dopravní automobil přestavěný z bývalého osvětlovacího vozu, třínápravový Krupp – dopravní automobil, Praga RN – automobilová stříkačka, Praga 805-dopravní automobil a IFA – automobilový žebřík.
Za zmínku stojí automobilová stříkačka AS 16 IFA, kterou se podařilo získat jako úplně nové vozidlo od VPÚ Jablonec nad Nisou dne 14. července 1978 — podmínkou bylo pouze najetí 2 000 kilometrů na jablonecké stanici.
Z novodobější historie se podařilo po prodeji dopravního automobilu Avia, který byl garážován v hasičské zbrojnici v Desné III, zakoupit v roce 2014 nový Ford Transit. Ten po přestavbě na dopravní automobil slouží k dopravě výjezdového družstva z tamější hasičárny.
V roce 2017 hasiči zažádali, po ohlášeném záměru na převod nepotřebné mobilní hasičské techniky krajského ředitelství HZS, o bezúplatný převod nabízeného automobilu Nissan Patrol GR Wagon.
Toto vozidlo se hasičům podařilo získat a po zařazení do výjezdu slouží jako užitkový automobil k dopravě mužstva či materiálu na místo zásahu. Jeho prostupnost v terénu či nepříznivých zimních podmínkách, kdy se těžká technika na místo nedostane, se za jeho působnosti již několikrát v praxi osvědčila.
Podvozek nové cisterny
Cisterna je postavena na dvounápravovém šasi Scania P440 řady XT s připojitelným pohonem všech kol a kabinou pro mužstvo. Řadový přeplňovaný šestiválec DC13 o výkonu 323 kW je spřažen s poloautomatickou převodovkou ve verzi bez spojkového pedálu a s hydrodynamickým retardérem.
Sdružená zásuvka Rettbox-air slouží pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu. Po nastartování se samočinně odpojí.
Scania disponuje dvěma vozidlovými radiostanicemi – analogovou i digitální. V druhé řadě sedadel jsou v opěradlech hasičů integrovány držáky dýchacích přístrojů, mezi nimi je trojice náhradních tlakových láhví.
V šestici dobíjecích úchytů jsou ruční radiostanice, v dalších čtyřech pak ruční svítilny. V dosahu velitele je výjezdový tablet a pracovní světlomet.
Na zadní nápravě jsou instalovány podmetací řetězy umožňující přiřazení při rychlosti až do 50 km/h.
Přední část kabiny osádky je v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým navijákem s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50 kN a s jištěním proti přetížení.
Pod ním je nárazníková odpojitelná lafetová proudnice s dálkovým ovládáním pomocí multifunkčního joysticku z kabiny řidiče. Dosahuje průtoku 750 litrů za minutu při tlaku 10 barů, maximální dostřik je 50 metrů.
V přední části je kabina osazena pracovní světelnou rampou se čtyřmi halogenovými světly pro osvětlení prostoru při práci s navijákem a nárazníkovou proudnicí.
Na každém držáku bočního zpětného zrcátka je LED pracovní světlomet s intenzitou světelného toku 1000 lm, který osvětluje prostor podél boku.
CAS vykazuje zvýšenou odolnost proti účinkům sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde nejsou chráněny podvozkovou částí. Pro zvýšení odolnosti jsou použity ochranné návleky, které dlouhodobě odolávají teplotě 200 °C a po dobu 15 minut odolávají teplotě 1000 °C.
Scania dokáže brodit klidnou vodou do hloubky 750 mm.
Nástavba
Karoserie účelové nástavby je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Na obou bocích jsou LED stavoznaky, které signalizují zbývající množství hasiva v nádrži. Ta pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.
Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi 24V LED světlomety o celkovém světelném toku 20 000 lumenů. Stožár je napájen z podvozkové soustavy automobilu a disponuje funkcí automatického složení do přepravní polohy po uvolnění parkovací brzdy.
Čerpací zařízení o jmenovitém výkonu 2 000 litrů za minutu je u svého ovládacího panelu doplněno o reproduktor a mikrofon vozidlové radiostanice.
Hygienické prostředky – tedy tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky – jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném prvku. Do tohoto prostoru je rovněž vyvedena hadice napojená na nádrž na vodu a hadice s ofukovací tryskou.
CAS je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus s následujícími funkcemi:
- záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
- diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
- monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
- signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
- ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné oranžové rampy na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
- automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
- automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
- zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin,
- otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
- zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
- signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
- akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
- automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
- zapnutí a vypnutí předních doplňkových výstražných modrých světel,
- automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
- upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací),
- systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS.
Zadní část nástavby je vybavena kamerou pro sledování prostoru za vozidlem na 5" displeji z místa řidiče. Kamera je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě.
Jednotka sboru dobrovolných hasičů města Desná je zařazena do kategorie JPO III/2 a čítá v současné době 29 proškolených členů, dalších 6 lidí je v zácviku.
Výjezdová jednotka vznikla sloučením jednotlivých jednotek sborů ve městě a od roku 2012 vystupuje jako jednotka Desná.
Výjezdová vozidla CAS 25 Liaz, AS 16 IFA a UA Nissan Patrol jsou garážována v hasičské zbrojnici v Desné II, DA Ford Tranzit v hasičské zbrojnici v Desné III, a valník Praga V3S, určený na živelné pohromy, v hasičské zbrojnici v Desné I.
Od července roku 2015 je jednotka zařazena do poplachového plánu jako jednotka předurčená k zásahům na dopravní nehody. Nastupujícím trendem je každoroční navyšování počtu mimořádných událostí, ke kterým je jednotka povolávána.
V roce 2015 jich bylo „pouze“ 22, kdežto předloni již 56, vloni 60 a letos v polovině roku má za sebou jednotka již 43 mimořádných událostí.