Technický Sprinter pražských drážních hasičů
Představujeme vám loňský nový přírůstek ve vozovém parku jednotky HZS Správy železniční dopravní cesty Praha. Jedná se technický automobil na podvozku Mercedes Sprinter 4×4 s vestavbou od firmy TOP CENTRUM, majáky dodala KEB – EGE.
Když se v roce 2008 blížilo dokončení pražské dopravní stavby ,,Nové spojení", vyvstala pro drážní hasiče potřeba nového zásahového automobilu, který bude mít své předurčení pro výjezdy právě k těmto tunelům. Stala se jím dodávka Mercedes-Benz Sprinter 4×4.
Nové spojení, oč se jedná? Je to dvojice souběžně vedoucích dvoukolejných tunelových tubusů s vyústěním na straně Žižkova v ulici Pod památníkem a druhý konec ústí na Krejcárku. Celková délka obou tunelů je více jak 1300 m, součástí stavby jsou i dvě nadzemní kolejové estakády.
Vzhledem k délce tunelových částí by zde nastaly v případě vzniku mimořádné události poměrně složité podmínky pro provedení zásahu složek IZS. Když byla stavba uvedena do zkušebního provozu, uskutečnilo se zde cvičení jednotek HZS SŽDC a HZS hl. m. Prahy společně s Hlavní báňskou záchrannou stanicí Praha. Žádná ze zúčastněných složek nevlastní zásahový automobil, schopný provozu jak na silnici, tak na kolejích, proto by bylo náročné se dostat k místu události. V případě požáru existuje sice příkaz pro strojvedoucí, že s vlakem musejí vyjet bezpodmínečně ven z tunelu, ale stát se může cokoliv a nemusí se vlak ven dostat. Při použití běžných vzduchových dýchacích přístrojů by byla činnost hasičů značně omezena, drážní a městské jednotky nedisponují tzv. dvojčaty, jenž mají standartně v užívání hasičské a záchranné jednotky v zemích EU pro činnost v tunelech, které pobyt v nedýchatelném prostředí násobí. U HZS SŽDC bylo přistoupeno k nákupu nových kyslíkových dýchacích přístrojů Dräger BG4, což je nástupce starých ,,bégéček" 174. Nové dýchací přístroje s maximální ochrannou dobou až 240 minut, což je nepoměr i oproti již zmíněným vzduchovým dvojčatům. Kyslíkové Drägery se ovšem musejí také v něčem vozit a to včetně svého příslušenství (masky, chladící medium, chladnička atd.). Pro zásahy v tunelech byl pořízen také velký přetlakový ventilátor Papin, dále osvětlovací balón. Z tohoto důvodu vyvstala potřeba nového automobilu.
Koncem roku 2008 tak nastal pro hasiče pražské jednotky HZS SŽDC příjemný problém a to výběr nového podvozku. Panovala shoda, že musí mít pohon 4×4, celá věc měla však i značnou stinnou stránku a tou bylo více než omezené množství finančních prostředků. Osloveno bylo několik firem a nejlepší finanční nabídku měl českobudějovický prodejce vozidel Mercedes, firma Auto Král. Požadován byl model Mercedes – Benz Sprinter 4×4 s motorem o síle 150 koní a zvýšenou střechou. Objednán však byl Sprinter 4×4 311 CDI se slabším motorem a nízkou střechou. Za vším lze hledat jen nedostatek financí. Po zhruba měsíci se jelo k prodejci pro naší novou dodávku. Předtím se ještě řešila montáž a instalace výstražného světelného a zvukového zařízení. To dodala a namontovala kájovská firma KEB – EGE. Jedná se o 8prvkovou LED rampu Whelen Liberty s ovládacím prvkem, dále dvojici malých modrých LED LIN3 na přední masku, zadní malý modrý LED maják a dvojice oranžových LED světel. KEB – EGE dále provedla polepení vozu v reflexním provedení.
Po převzetí vozu se musela navrhnout nějaká zástavba a to v poměrně krátkém časovém intervalu. Každá ze směn předložila jakýsi svůj návrh toho, jak by měla zástavba vozu vypadat. Finálního návrhu se zhostil garážmistr směny A společně s velitelem čety, vše se dalo do grafické i textové podoby a následně bylo osloveno několik firem, zabývajících se produkcí hasičských automobilů. Vše bylo opět limitováno penězi. Ve výběrovém řízení zvítězila firma Top Centrum, která se zabývá mimo jiné i produkcí vestaveb automobilů pro nejrůznější subjekty včetně hasičských jednotek.
Automobil se přistavil do jejich dílen k provedení vestavby dle požadavků HZS SŽDC. O prázdninách byl hotový. Bohužel v něm bylo několik nedostatků a tak se vracel na předělání. Následovala schůzka zhotovitele a zástupců HZS SŽDC ohledně dalšího postupu, kde bylo nastíněno řešení nedostatků, zapříčiněných zejména drobnou chybou ve vzájemné komunikaci zhotovitel/hasiči a také se dořešilo finální rozmístění vybavení.
Po zhruba dvou týdnech byl Sprinter zpět, dovybavil se a zařadil do výjezdu. Není v něm ještě vše, ale je to jen otázkou času a zejména peněz.
Samotná vestavba je provedena ze stavebnice Sortimo, vnitřní prostor je rozdělený na dvě části. Tzv. čistou a špinavou.
Zadní část vozu, tedy špinavá, je rozdělena na dvě poloviny. V pravé nalezneme dvojici výsuvných plat a pevnou polici + boční úložný prostor. Spodní plato nese přetlakový ventilátor Papin 606 a chladničku pro medium do dýchacích přístrojů, na druhém platu je kompletní sestava osvětlovacího balónu Airstar Sirocco a horní police obsahuje pevnou odchytovou nádobu. Levá strana je složena ze trojice výsuvných plat. Spodní nese motorovou pilu Oleo-Mac a rozbrušovací adaptér Husqvarna včetně kanystrů s PHM a nářadím, na prostřením platu je elektrocentrála Honda a nyní se tam vozí i pytle se sorbentem, horní je dosud prázdné, v budoucnu v něm naleznou své místo osvědčená skládací košová nosítka Ferno a také vytyčovací prostředky (pásky, sada kuželů). Vlevo je také boční úložný prostor. V něm nalezneme v jeho spodní části dvojici sněhových hasících přístrojů, nahoře je teleskopický žebřík. V pravé části jsou náhradní lahve ke vzduchovým dýchacím přístrojům a práškové PHP.
Přední část vozu, čili čistý prostor, je složen ze soustavy variabilních regálů a polic Sortimo. Pravá část má navíc mobilní kontejner, ve kterém se přepravují kyslíkové dýchací přístroje Dräger BG4, regál před ním obsahuje masky k BG4, dále víceplynové multidetektory Oldham a jeden vzduchový DP Dräger PSS 90 s maskou a kompozitním zásobníkem vzduchu. Pod ním je sada krčních límců. Regály na pravé straně obsahují druhý vzduchový DP Dräger a zdravotnické vybavení – lékárničku a křísící přístroje. Dále jsou zde umístěny vyváděcí masky.
Na čelech regálů jsou dále nabíječe svítilen Survivor, variabilní sekery VRVN 1 a práškové hasící přístroje.
Kabina je uzpůsobena pro osádku 1+2, nalezneme v ní reflexní vesty, ovládání VRZu a malou vozovou lékárničku. Bude zde zabudována také radiostanice Motorola (na tuto značku se u HZS SŽDC přešlo minulý rok, ale jejich montáž probíhala až letošní podzim, Sprinter byl však tou dobou v servisu na kontrole, proto se na něj nedostalo).
V současné době má nový Mercedes za sebou již několik desítek výjezdů k mimořádným událostem a panuje s ním více méně spokojenost. Dokonalý není, ale když nejsou peníze, tak dokonalý ani být nemůže.
Tunelové speciály vlastní ještě další dvě stanice HZS SŽDC – Česká Třebová a Chomutov. Jsou postaveny na dodávkách Renault (bývalá vyřazená sanitka ze železniční nemocnice) a nový Volkswagen Transoprter T5, zástavbu obou provedla THT Polička. Zvláště ten chomutovský je po vyřešených problémech s nosností hodně povedený a to včetně rozmanité výbavy, obsahující i kompletní novou sadu vyprošťovacího zařízení Holmatro apod. V budoucnu vám o něm přineseme podrobný článek.
Technicko – taktická data TA Sprinter:
Podvozek: MB 906 KA 35/4×4 311 CDI, obchodní označení KA/36 4×4
Motor: Mercedes-Benz OM 646.985, 2148 ccm
Výkon: 80 kW/109 koní při 3800 ot/min
Délka: 5910 mm
Šířka: 1993 mm
Výška: 2435 mm
Rozvor: 3665 mm
Max. rychlost: 139 km/h
Max. hmotnost: 3500 kg max
-wap-