Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči v Klenčí pod Čerchovem mají dvě nová vozidla, cisternu Scania dodala firma WISS Czech

V sobotu 17. srpna 2019 převzali hasiči městysu Klenčí pod Čerchovem dva nové zásahové automobily – cisternu na podvozku Scania a dopravní automobil Volkswagen Transporter.

Na významnou akci odpoledne dorazili nejen hasiči z okolních jednotek, ale i občané, představitelé městysu i zástupci Hasičského záchranného sboru Plzeňského kraje.

Pořízení nového vozu je pro městys i pro jednotku událost velmi výjimečná, protože nový cisternový automobil získala jednotka naposledy před 36 lety.

Byla to tehdy cisterna CAS 25 ŠKODA 706 RTHP. V roce 2006 byla po nehodě nahrazena starším, ale stejným vozem CAS 25 ŠKODA 706 RTHP. Tuto cisternu pak nahradila v roce 2010 cisterna CAS 25 Liaz, získaná převodem od HZS PLK a kterou si nyní převezme jednotka sboru dobrovolných hasičů z Dílů.

„Liazka" byla v té době výrazně modernější než předchozí cisterna a nabízela oproti ní úložné prostory umožňující přepravu potřebného vybavení. Její stáří je však v tuto chvíli již 27 let, navíc má pro hasební obvod naší jednotky nedostatečnou zásobu vody a není také příliš vhodná pro provoz v horském terénu.

Svým stářím také vozidlo vyžadovalo stále více oprav a zaměstnávalo tak pravidelně všechny členy jednotky. Kromě toho nároky na techniku a její spolehlivost také výrazně stouply počtem výjezdů naší jednotky, která je zařazena do kategorie JPO II.

Z těchto důvodů se obec již několik let snažila získat finance na nákup nové cisterny, která by umožňovala plnit všechny úkoly, které jsou na jednotku kladeny.

Cisternu, která by měla dostatek vody, byla vhodná do horského terénu a dokázala rychle a bezpečně dopravit naše hasiče na místo mimořádné události,

uvedl velitel jednotky Jiří Hnyk ml.

Nová cisterna Scania

Novou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Scania dodala městysu Klenčí pod Čerchovem firma WISS Czech za 7 610 295 korun včetně DPH. Na financování se podílela Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod a Plzeňský kraj.

Podvozek

Zářivě červená cisterna je postavena na podvozku Scania P500 4×4 CP 28. Z označení vyplývá, že je šasi osazeno silnějším motorem, než je obvyklé – šestiválcový agregát DC13 146 dosahuje výkonu 368 kW a splňuje emisní normu Euro 5.

Převodovka Opticruise je automatizovaná s hydrodynamickým retardérem, samozřejmostí je možnost manuálního řazení rychlostních stupňů.

Diferenciály obou náprav jsou vybaveny uzávěrkou, standardně jsou poháněna kola zadní nápravy, pohon přední je připojitelný.

Šestimístná kabina osádky je vybavena klimatizací a topením nezávislým na chodu motoru a jízdě. V opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány dýchací přístroje Dräger PSS 3000, zbylé dva jsou uloženy v nástavbě.

Šestice dobíjecích úchytů slouží pro svítilny Survivor, další šestice pro analogové ruční radiostanice Motorola. V dosahu velitele je výjezdová tablet Samsung, v zorném poli řidiče 5" displej couvací kamery. Ta je vyhřívaná a odolná proti prachu i vodě.

Pro spojení s operačním střediskem slouží dvojice vozidlových radiostanic – analogová i digitální.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.

O konzervaci a dobíjení akumulátorů se stejně jako o doplňování tlakového vzduchu stará sdružená zásuvka Rettbox-air, která se po nastartování samočinně odpojí.

V přední části Scanie je uchycen elektrický lanový naviják o tažné síle 50 kN s jištěním proti přetížení. Pod ním je asanační lišta.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů. Nádrž na hasivo je z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny typu GFK. Vejde se do ní 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Čerpací zařízení Ruberg je vyhřívané a disponuje výkonem 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a 150 litrů za minutu při tlaku 40 barů. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

CAS je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus s následujícími funkcemi:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné oranžové rampy na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin,
  • otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • zapnutí a vypnutí předních doplňkových výstražných modrých světel,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací),
  • systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS.

V pravé zadní skříni je na výsuvném platu vybavení pro základní hygienu – tekuté mýdlo, voda a tlakový vzduch.

Mezi kabinou a nástavbou je umístěn pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi 24V LED světlomety o celkovém světelném toku 20 000 lumenů. Napájen je z podvozku Scanie a disponuje funkcí automatického složení do přepravní polohy po odbrzdění vozu.

Na horní pochůzné plošině nástavby je přípojný prvek pro lafetovou proudnici.

Městys Klenčí pod Čerchovem (do roku 1946 Kleneč pod Čerchovem, německy Klentsch) se nachází v okrese Domažlice v Plzeňském kraji. Žije zde přibližně 1 300 obyvatel.

V Klenčí byl sbor dobrovolných hasičů založen jako 3. v Plzeňském kraji, po Kdyni a Domažlicích. 3. 9. 1876, ale schválení v Praze bylo až 15. 5. 1877.

Dopravní automobil představíme ve čtvrtek.

Sdílet