Zbytečná rekonstrukce cisterny CAS32 T-148 ?!?
K vzhledem narůstajícímu počtu výjezdů našeho sboru, přišel velitel s návrhem na rekonstrukci naší cisterny CAS32 T-148, která by přispěla ke zlepšení bezpečnosti, manipulaci a akceschopnosti výjezdové jednotky. Po určité rozmluvě a návrzích však narazil na velkou nevoli a odpor, že veškeré úpravy na starém vozidle jsou zbytečné a bude lepší požádat o vozidlo převedené z HZS.
K vzhledem narůstajícímu počtu výjezdů našeho sboru, přišel velitel s návrhem na rekonstrukci naší cisterny CAS32 T-148, která by přispěla ke zlepšení bezpečnosti, manipulaci a akceschopnosti výjezdové jednotky. Po určité rozmluvě a návrzích však narazil na velkou nevoli a odpor, že veškeré úpravy na starém vozidle jsou zbytečné a bude lepší požádat o vozidlo převedené z HZS. Převážně se jednalo o cisterně CAS 32 T-815. Při bouřlivé diskuzi o kladech a záporech mezi těmito vozidly byl poslán dopis s návrhem o převedení vozidla. Naše jednotka SDH Staré Město u Uherského Hradiště je zařazena do JPO-5. Šance nebyly příliš veliké, jak si určití členové sboru mysleli. Obdrženým dopisem nám bylo sděleno přiřazení vozidla tak nejmíň za pět let, spíš i déle. S myšlenkou, že záchrana majetku občanů je na prvním místě než jen sedět se založenýma rukama, které by vedlo k dalšímu, tak už chátrajícímu stavu vozidla, jsem se rozhodl podpořit názory velitele. Práce na cisterně začaly v roce 2008. Začátky byly těžké. Za neochoty a nezájmu práce dvou lidem nijak neubíhala. Při rozebírání prostorů byly zjišťovány závady, které by na neschopnost výjezdu vozidla nenechaly dlouho čekat. Kvůli jedné ze závad na prorezavělém potrubí ve vnitřní části nádrže, bylo ponecháno jen přední dělo, hlavně z nedostatku času na jeho rekonstrukci. Výfukové potrubí bylo upraveno hlavně z důvodů obtížnosti obsluhy kvůli spalinám. K přihlédnutí stavu a malému využití byla odstraněna vývěva a nahrazena plovoucím čerpadlem Kawasaki. K úpravě sání bylo přihlíženo jak na bezpečnost a manipulaci obsluhy, tak i využití. Se systémem zaplavení savic při sání a k zrychlení přičerpávání vody z druhých cisteren, bylo ponecháno jen z pravé strany. Myslím, že s doplněným plovoucím čerpadlem je systém dostačující k plnění cisterny z přírodních zdrojů vody. Hadice kvůli lepší obsluze a přístupu byly přesunuty níže, čímž vznikly další prostory pro výbavu prostředků a nástrojů potřebných při zásazích, či technických asistencích. K zlepšení viditelnosti vozidla a ochrany obsluhy bylo přimontováno výstražné zařízení žluté barvy na zadní část vozidla. Přes veškeré úskalí byly práce na levé straně vozidla koncem roku 2008 dodělány. V roce 2009 byly zahájeny práce na pravé straně. Tady už nám byly nápomocni i další z řad hasičů a práce ubíhaly o něco rychleji. Přesto se některé z prací do konce volebního období SDH nestihly dokončit. Náklady na rekonstrukci dohromady činily kolem 18000 Kč. Největší položkou byla výměna nových manometrů (7000 Kč.), hliníkový plech (4500) a výstražné světla (3000 Kč).
S novým výborem a opětovnou poznámkou o zbytečnostech těchto prácí na vozidle, jsem se rozhodl zaslat pár fotografií o průběhu prací a podělit se i s vašimi názory. Nechci si tímto článkem vylévat srdce. Inspirace jsme především sbírali z těchto stránek. Zároveň bych chtěl vašim prostřednictvím poděkovat členům SDH Halenkovice za ochotu a radu při průběhu těchto prací, které též prováděli v minulosti na vlastním vozidle. Myslím, že vozidlo CAS32 T-148 je i přes jeho starší věk stále ve velké oblibě jak v jednoduchosti ovládání (není tak přetechnizované), tak i jízdními vlastnosti hlavně mimo silniční tah. Jestli jen čekat s rukama za zády na příděl vozidla při dnešních škrtech v rozpočtech nechám na posouzení vám. Přesto nezbývá nic jiného, než pravidelnou údržbou zajišťovat jejich provozuschopnost i když je to někdy obtížné. Vaše názory můžete zasílat na email torzka@seznam.cz
Článek napsal bývalý strojník SDH.
Redakčně neupraveno, nekráceno… -wap-